Een belangrijke reden om lid te worden van WebwinkelKeur is een hogere omzet. We vinden het dan ook erg mooi om als beste uit een onafhankelijke A/B-test te komen van e-commerce specialist Xsarus waarvan Online marketing bureau Stractive de resultaten publiceerde.
De resultaten
Xsarus voerde een uitgebreide A/B-test uit op Phonegigant.nl. In de test werd het verschil in conversie getest tussen Thuiswinkel Waarborg Reviews (door Kiyoh) en WebwinkelKeur. In de test kwam WebwinkelKeur met een absolutie conversie stijging van 0,55% veruit als beste uit de bus. Dat lijkt een laag percentage, maar stijging van 0,55% op een conversie van 3% is een omzetstijging van 18,3%. In deze test werd nog niet gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die WebwinkelKeur biedt.
Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is een omzetstijging van 18,3%
Wanneer we uit gaan van een conservatief scenario met 15% omzetstijging, dan wordt al snel duidelijk dat WebwinkelKeur zichzelf terugbetaalt. Voor middelgrote webwinkels met bijvoorbeeld 100.000 euro jaaromzet, kan het al snel 15.000 euro omzetgroei opleveren. En voor een starter met een omzet van 5.000 per jaar levert dit al 750 euro winst op.
Verschil in beoordeling
In het onderzoek wordt aangegeven dat het verschil komt door een verschillend gemiddelde. Een mogelijke verklaring is dat wij nieuwe technieken gebruiken als in-mail beoordelingen, hiermee is de drempel tot het plaatsen van een beoordeling erg laag. De ervaring leert dat een ontevreden klant sneller een ervaring deelt dan een tevreden klant. Door de drempel te verlagen komt de gemiddelde score daarmee hoger uit.
De in-mail beoordelingen werken als volgt: in de e-mail kunnen consumenten direct een beoordeling geven, hierna hoeven zij deze enkel aan te vullen met een korte tekst. De naam, het ordernummer en het e-mailadres lezen we daarbij al uit van de webwinkel-software. Extra aanvulling van de beoordeling volgt pas in stap 2, dit is echter optioneel en de reviews van klanten die deze stap over slaan kunnen alsnog gepubliceerd worden.
In sommige e-mail-clients waaronder Gmail kan de beoordeling zelfs helemaal binnen de e-mail plaatsvinden. Consumenten hoeven dan hun e-mail niet te verlaten om een beoordeling te delen.
Wat de verklaring voor het verschil ook is, het uiteindelijke resultaat is wel dat er een hogere conversie geboekt wordt met WebwinkelKeur. Dit terwijl we een streng proces hebben dat de betrouwbaarheid van de beoordelingen garandeert.

Conversie-verhogend materiaal
In deze test werden nog geen conversie-verhogende materialen zoals onze javascript integratie of onze widget meegenomen. WebwinkelKeur probeert altijd voorop te lopen met dergelijke tools en is één van de weinige partijen die deze tools aanbieden. Onze verwachting is dat de resultaten dan nog gunstiger zouden uitpakken.

Onafhankelijke test
De test is geheel onafhankelijk uitgevoerd en gepubliceerd door Xsarus en Stractive, wij werden pas na publicatie van de resultaten op de hoogte gebracht. We moedigen dergelijke A/B-tests aan, ongeacht de uitkomst, omdat deze goed het effect van een keurmerk en klantbeoordelingen weergeven. Mocht jij jouw testresultaten willen delen, neem dan contact met ons op.