Het overnemen van een andere webshop is sneller, goedkoper en minder riskant dan op eigen kracht groeien. Dit zijn de 5 stappen waarmee je succesvol een webshop koopt.
Het opbouwen van een webshop kost jaren van bloed, zweet en tranen. Lange werkweken, veel stress en je bent blij als je aan het eind van de maand alle rekeningen kunt betalen. Wie daarna met zijn webshop nog wil verder groeien, zal vooral heel hard moeten blijven werken.
Is de gedachte. Maar een webshop laten groeien door de overname van een andere webshop is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan op eigen kracht expanderen.
Ondernemers die een webshop willen overnemen, zijn vooral op zoek naar kleine webshops, blijkt uit het onderzoek ‘De overnamemarkt voor webshops’ van overnameplatform Brookz. Bijna negentig procent van de kopers zoekt een webshop met een prijskaartje tot 250.000 euro, zestig procent van de overnemers wil zelfs niet meer uitgeven dan 50.000 euro.
Maar hoe neem je een bestaande webshop over en zorg je ervoor dat je doorgroeit?
1. Breng in kaart wat je zoekt
De eerste stap is weten waarom je een webshop wilt overnemen en wat voor webshop je zoekt. Wil je groeien door eenzelfde webshop als die van jou over te nemen? Of wil je je assortiment juist verbreden of verdiepen? Zoek je nieuwe markten voor jouw bestaande producten? Of gaat het simpelweg om die goede Google-posities van je grootste concurrent?
Maak inzichtelijk op welke manier jij wilt groeien. En verbind daar ook een plan met tijdslijn aan vast, anders blijft je wens om te groeien te vrijblijvend.
2. De juiste webshop vinden (er is genoeg aanbod)
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er in Nederland momenteel ruim 82.000 webwinkels. Deze staan uiteraard niet allemaal te koop. Uit het onderzoek van Brookz, het grootste overnameplatform van Nederland, blijkt wel dat er steeds meer ondernemers hun webshop te koop aanbieden.
‘Het aantal webshops te koop op Brookz is in drie jaar meer dan vervijfvoudigd’, aldus oprichter Peter Rikhof. ‘Iedereen kan vandaag een webshop beginnen. Maar om er een serieus bedrijf van te maken, dat kost gewoon serieus tijd en geld. De meeste startende ondernemers hebben die lange adem niet. Dat betekent aan de andere kant overnamekansen voor webshop-ondernemers die via een overnamestrategie willen groeien.’
3. Evalueren van de webshop
Als je een interessante webshop ter overname hebt gevonden, dan is het tijd om deze webwinkel verder te evalueren. Zo check je uiteraard hoe oud de domeinnaam is, duik je in Google Analytics, bekijk je of de content uniek is, zoek je uit hoe hoog de domeinautoriteit is, lees je de online recensies en controleer je of er geen gebruik is gemaakt van illegale zoekmachine-technieken.
Maar daarnaast kijk je onder andere ook naar de omzet-, winst- en margecijfers, het aantal klanten dat via Google AdWords afrekent, het conversiepercentage van de verschillende verkeersbronnen, de grootte van het klanten- en nieuwsbriefbestand en de social media-kanalen en waarom de verkopende ondernemer zijn webshop eigenlijk in de etalage heeft gezet.
4. Weet de waarde van een webshop
De waarde van een webshop is onder andere afhankelijk van de concurrentiepositie, schaarste op de markt, hoe afhankelijk het bedrijf is van de eigenaar en de waarde die een koper aan het bedrijf toekent. Waarde is subjectief, maar er bestaan verschillende geaccepteerde methoden om de ‘objectieve’ waarde van een bedrijf vast te stellen. Een veelgebruikte methode is het uitdrukken van waarde door de bruto jaarwinst (EBITDA) te vermenigvuldigen met een factor. Deze factor, ook wel bekend onder de noemer multiple, verschilt per sector. Op dit moment is deze multiple voor webshops 5,6, blijkt uit de Brookz Overname Barometer.
Waarde is een subjectief begrip en het begin van de onderhandelingen. Wat de uiteindelijke prijs wordt van de over te nemen webshop, hangt af van tal van aspecten die zich niet allemaal in één berekening laten vatten. De verkoper zal daarom vooraf moeten bepalen wat een acceptabele overnameprijs is en de koper doet ditzelfde verhaal.
5. Integratie
Gefeliciteerd, je hebt succesvol een webshop gekocht! Hoewel je een flinke stap hebt genomen in het groeiplan van je bedrijf, is de laatste stap cruciaal: de integratie. De vraag is in hoeverre je de overgenomen webshop integreert in je eigen webshop of laat je het als zelfstandige webshop fungeren?
Bij integratie van een webshop draait het vooral om techniek: gegevens moeten worden overgezet, bestanden moeten worden uitgewisseld en systemen moeten worden gekoppeld, maar vergeet ondertussen niet dat de business ongestoord door moet lopen. Onthoud: hoe vlekkelozer de integratie, hoe sneller je profiteert van de overname.
Toch liever jouw webshop verkopen?
Wil je liever je webshop verkopen? Dan kun je via Brookz anoniem jouw webshop te koop aanbieden en bereik je ruim 50.000 ondernemers, adviseurs en investeerders!