Wist je dat 4 van de 5 consumenten net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in persoonlijke aanbevelingen? Sterker nog: uit Amerikaans onderzoek blijkt dat reviews vaak zwaarder wegen bij aankoopbeslissingen dan de prijs of gratis bezorging. En bijna de helft van de ondervraagden (45%) gaf aan een product niet te kopen als er geen reviews voor beschikbaar zijn. Doe er je voordeel mee en zet product-reviews in om jouw klanten te overtuigen.
Product reviews zijn reviews van klanten die specifiek gaan over hun bestelde producten. Deze reviews worden rechtstreeks op je productpagina in je webshop getoond. Zo zien bezoekers van je webshop direct wat klanten die het product eerder bestelden ervan vinden. Deze ‘social proof’, sociale bewijskracht, kan klanten overtuigen die aarzelen over het online kopen van producten. Bij het tonen van 5 product-reviews voor het product kan de conversie, vergeleken met producten zonder product-reviews, zelfs tot wel 270% stijgen!
De voordelen van product-reviews
Product-reviews hebben nog een voordeel: klanten kunnen er waardevolle informatie in delen die niet in de productomschrijving te vinden is. Details over de pasvorm van een kledingstuk bijvoorbeeld (‘Deze broek valt klein, ik zou een maat groter bestellen dan je eigen maat’) of over de technische specificaties van een apparaat (‘Deze accu-stofzuiger zou een half uur moeten werken, bij mij is hij in 20 minuten leeg’).
Voorkom retouren
Ieder product heeft mindere eigenschappen, dat begrijpt iedere klant. Door hier transparant over te zijn vergroot je het vertrouwen van potentiële kopers en help je hen bij hun aankoopbeslissingen. Je voorkomt er ook mogelijke retouren mee, want als klanten een paar keer lezen dat die broek klein valt, bestellen ze hem zelf een maatje groter. Wat de stofzuiger betreft: sommige klanten vinden 20 minuten stofzuigen misschien wel lang genoeg. Of ze kiezen een ander, duurder model, waarvan de accu wel 30 minuten meegaat. Als je veel product-reviews krijgt met dezelfde opmerkingen is het natuurlijk ook slim om je productomschrijving of assortiment aan te passen.
Meer organisch verkeer
Nog niet overtuigd van het nut van product-reviews? Dan delen we graag nog een voordeel: product-reviews hebben een gunstige invloed op je SEO. Het is unieke, door gebruikers gegenereerde tekst op je productpagina’s. Daar houden zoekmachines van en dat kan worden beloond met een hogere plek in de zoekresultaten. En dus meer organisch verkeer naar je webshop!
Product-reviews nu ook beschikbaar voor Shopware
Product-reviews zijn een optionele extra dienst van WebwinkelKeur. Voor zo’n 10 euro extra per maand maak je er al gebruik van! Deze feature is beschikbaar voor WooCommerce, Lightspeed, Shopify, PrestaShop, Magento 2 en nu ook voor Shopware. Je activeert deze service eenvoudig binnen je dashboard. Hoe dat precies werkt, lees je hier.