Automatic (het bedrijf achter WordPress) heeft deze week de populaire webwinkelsoftware WooCommerce overgenomen. Met WooCommerce kunnen webwinkeleigenaren een webwinkel maken van de blogsoftware van WordPress. De WordPress plug-in is met één miljoen actieve installaties zeer populair, populairder dan bijvoorbeeld Magento of Drupal.
Groei van WooCommerce
De geschiedenis van WooCommerce begint in 2008, wanneer drie WordPress fanaten elkaar via een forum leren kennen. Tijdens één van de gesprekken komen ze op het idee om een webwinkelsysteem te ontwikkelen voor WordPress. Het idee hierachter is dat mensen eenvoudig via het installeren van een plug-in van een bestaande WordPress website een webwinkel kunnen maken. Zo bedacht, zo gedaan. WooCommerce is geboren. Gezamenlijk starten de drie fanaten het bedrijf WooThemes, het bedrijf achter WooCommerce.
Met één miljoen actieve installaties van de plug-in op WordPress is het zeker een succes te noemen. Wat natuurlijk ook WordPress zelf is opgevallen. Het is dan ook een logisch vervolg dat het bedrijf is overgenomen door Automaticc. Matt Mullenweg (CEO WordPress) heeft bekend gemaakt dat WooThemes door de overname gebruik kan maken van de volledige kracht van Automattic, gezamenlijk met dat WooCommerce gratis blijft en dat het nieuwe team als target blijft behouden om van WooCommerce het snelste en meestgebruikte webwinkelplatform te maken. Door de gebundelde krachten van de twee organisaties lijkt dit dan ook een realistische doelstelling. Er is trouwens een belangrijk verschil tussen de organisaties Automaticc en WordPress. De eerste is een for-profit organisatie, waar de laatste een non-profit organisatie is. Alhoewel de twee organisaties zeer dichtbij elkaar liggen, bijvoorbeeld vanwege hetzelfde personeel en leiderschap, zijn de twee wel daadwerkelijk gescheiden. Meer hierover weten? TorgueMag heeft een verhelderend artikel hierover geschreven.
Waarom meestal kleine webwinkels gebruik maken van WooCommerce
WooCommerce heeft als focus de kleine tot middelgrote webwinkels, die reeds over basiskennis van het WordPress platform beschikken. Het systeem is uiterst geschikt voor een webwinkel tot 5000 producten, maar een zeer grote speler kan beter naar andere e-Commerce oplossingen kijken. Dit komt doordat grotere spelers met een breed assortiment vaak complexere prijsstellingen hanteren, waardoor WooCommerce minder geschikt is. Ook is het platform minder geschikt wanneer je als webwinkeleigenaar meerdere markten wilt bedienen (bijvoorbeeld door heel Europa). Maar door de lage leercurve die vereist is om van het platform gebruik te maken, gezamenlijk met de benodigde vereisten aan de hostingomgeving en de lagere kosten van het bouwen van een WooCommerce webwinkel (doordat het minder tijdrovend is dan bijvoorbeeld een Magento webwinkel) is het platform uiterst geschikt voor kleine tot middelgrote webwinkels. Heeft u zelf een WooCommerce webwinkel, dan vernemen we graag uw ervaringen met het systeem.