Wanneer je online producten verkoopt is het belangrijk om de bestellingen veilig en op tijd bij je klanten te krijgen. Dat weet jij natuurlijk als geen ander. In de eCommerce business is de fulfilment partner die je kiest daarom van groot belang. Nu vraag jij je misschien af: wat is de expertise die de fulfilment partner moet hebben? Ik ga het voor je uitleggen.
Expertise die een fulfilment Partner moet bezitten
Er zijn een aantal eigenschappen die een fulfilment partner heeft om ervoor te zorgen dat de levering van producten soepel verloopt. Dit zal ervoor zorgen dat er veel werk uit handen wordt genomen waardoor jij je kunt richten op de belangrijke aspecten binnen jouw bedrijf.
Er zijn een paar richtlijnen die je kunt volgen om zowel je bedrijf als je klanten veilig te stellen. Laten we eens kijken naar de expertise die een fulfilmentpartner moet bezitten!
Artikelen in beheer van een fulfilment partner
Magazijnbeheer
Klanten eisen altijd een snelle verzending en levering. Hoe sneller de verzending is, hoe blijer de consument zal zijn. Aan de andere kant hangt de snellere levering af van hoe dicht het fulfilment magazijn bij de klanten is, hoe gemakkelijker, veiliger en sneller de levering zal zijn.
Wanneer het centrum dicht bij de klanten is gevestigd en de producten over een korte afstand moeten worden verzonden, zijn snellere leveringstermijnen mogelijk. Als je dit wilt bereiken is het noodzakelijk om de locatie van het magazijn van een fulfilment partner te onderzoeken.
Als je met klanten van over de hele wereld werkt, Is het ook belangrijk om een fulfilmentpartner kiezen die ervaring heeft met het verzenden naar locaties over de hele wereld. Verder zorgt een goed magazijnbeheer ervoor dat jouw producten worden beveiligd en je dus niet opeens een batch aan producten mist of verliest.
Opslag
Een andere essentiële eigenschap die de fulfilment partner kan bieden is opslag. De opslag van fulfilmentmagazijnen is een factor die bepaalt hoeveel werk het fulfilmentbedrijf kan doen. Ook moet de opslagcapaciteit van de fulfilment partner hygiënisch, goed ontwikkeld en uitgerust zijn met alle preventieve maatregelen – dit zal ze veilig houden van elke besmetting, evenals bedreigingen zoals brand.
Het heeft er natuurlijk mee te maken hoeveel opslag jij denkt nodig te hebben. Daarbij is het belangrijk dat jouw opslag ook goed wordt beheerd zodat je je geen zorgen hoeft te maken over bijvoorbeeld diefstal.
Goede software is het halve werk
Gegevensrapportage
Ideale fulfilmentpartners hebben doorgaans automatische software die klanten op de hoogte houdt van wat er gaande is. Klanten kunnen de live automatiseringssoftware ook gebruiken om real-time updates te krijgen over orderstatus, betalingen, zendingsstatus en levering.
Verscheidenheid in verpakking
Een fulfilmentpartner biedt vaak verschillende verpakkingsmogelijkheden. Zo ziet het pakket wat je naar jouw klanten wilt sturen er vaak beter uit en krijgen de klanten een fijne eerste indruk. Natuurlijk is het ook belangrijk dat jouw producten goed worden verpakt voor een veilig transport.
Zo zorgt het fulfilment center ervoor dat de producten altijd veilig aankomen bij de klant. Ook breekbare items komen zonder schade aan bij de klanten en zo niet dan zijn zij aansprakelijk.
Orderpicking
Orderpicking is het proces van het verzamelen van de bestelling van een klant in een magazijn. Tijdens dit proces zorgt een fulfilmentpartner ervoor dat de bestelling van jouw klant compleet wordt geleverd en niet in losse delen moet worden verzonden. Zo komt de bestelling zo snel mogelijk bij de klant aan en worden eventuele wachttijden en verzendkosten gedrukt.
Koppelingen
De koppelingen van het fulfilment center zijn een ander belangrijke expertise. Het houdt de bedrijven ordelijk en systematisch aan het werk, brengt alle afdelingen van het fulfilmentbedrijf samen en houdt ze op de hoogte. Zo worden klanten die vragen hebben over hun bestelling ook het beste geholpen.
Extra diensten van een fulfilment partner
Branding
Miljoenen eCommerce bedrijven zijn actief op dit gebied, maar branding kan de ideale oplossing zijn als je klanten wilt voorzien van een langdurig, impactvol imago. Uit onderzoek blijkt dat de klant eerder geneigd is terug te komen als een bedrijf zijn producten in gemerkte dozen verstuurt.
Als gevolg hiervan is het van cruciaal belang om fulfilment partners te zoeken met branding en kleurrijke verpakkingsopties die de verkoop zullen stimuleren.
Retourbeleid en -beheer
Retourzendingen komen extreem veel voor, met ongeveer 30% van alle wereldwijd geleverde producten die om verschillende redenen worden geretourneerd. Het is dus een goed idee om hierover na te denken en dit bij voorhand uit handen te geven. Zo zul je er zelf geen last van ervaren. Fulfilmentpartner kunnen dit klusje voor jou overnemen en de klant snel en efficiënt helpen.
Daarbij gebruikt het fulfilmentbedrijf interne software om retouren te traceren en de serienummers te controleren. Zo kan de klant zijn retourzending ook nog volgen, wat een betrouwbaar gevoel zal geven. Dit verhoogt de kans op een terugkerende klant aanzienlijk.
Betere klantenservice
Klanten vertrouwen bedrijven die betere logistieke klantenservice bieden, zoals 24/7 service en professionele telefonisten. Een bedrijf met een uitstekende klantenservice is dan ook van essentieel belang. Fullfilment centers kunnen deze taak voor jou uit handen nemen zodat jij je handen vrij hebt om aan je bedrijf te bouwen.
Kortom
Er zijn genoeg redenen om voor een fulfilment partner te kiezen. Natuurlijk is het belangrijk dat je voor jezelf nagaat of dit bij jouw bedrijf past. Zorg dat je je goed verdiept in de mogelijkheden, en laat je voldoende informeren door een gespecialiseerde partij.