WebwinkelKeur

De webwinkelverlater verleiden tot het doorvoeren van de bestelling

Als webwinkelier wil je graag zoveel mogelijk bezoekers in je webwinkel en daarvoor ga je aan de slag met dure zoekmachine experts, zet je vakkundige personen op je sociale media en geef je veel geld uit aan adverteren via onder andere Google Adwords. Dergelijke keuzes zijn logisch, want zoekmachine optimalisatie is ‘the key’ en social media is ‘extremely hot’. Maar investeren in het binnenhalen van bezoekers naar je webwinkel zonder daarbij om te kijken naar waarom deze ook weer vertrekken is natuurlijk zonde. In deze blog gaan we dan ook in op de webwinkelverlater.

De webwinkelverlater

Je zet alles op alles om consumenten op jouw webwinkel te krijgen. Maar doe je er ook wel iets aan wanneer deze consumenten je webwinkel verlaten? Vaak is dat niet het geval en dat is erg zonde. In 70% van de gevallen verlaten klanten de webwinkel zonder dat ze een aankoop hebben gedaan. Daarbij hebben veel webwinkeliers het gevoel dan wel de gedachte dat ‘hier niets aan te doen is’. Maar er kunnen tal van redenen naast de ‘no interest’ zijn waarom de consument de webwinkel verlaat; bijvoorbeeld omdat er iets tussen kwam of omdat de consument (nog) niet over genoeg informatie beschikt om de aanschaf door te voeren. Maar wat kun je er nou precies aan doen? Wij geven je graag 3 veel voorkomende scenario’s met daarbij enkele praktische tips!

De bezoeker zit nog in de oriëntatiefase

Wil ik nou een playstation 4 of toch een WII? Of nee, misschien toch de X-Box. Dergelijke vragen komen bij veel consumenten langs wanneer ze over de aanschaf van een product nadenken. Daarom zoekt de consument op het internet naar reviews, gaat hij in gesprek op forums en zoekt hij of zij naar productfilmpjes op Youtube. In de traditionele winkel kon de consument ook naar een personeelslid stappen met vragen, maar dat lijkt op het internet minder vanzelfsprekend. Kan de webwinkelier de klant dan niet helpen in zijn zoektocht? Jazeker, hierbij enkele tips:

De webwinkel oogt niet professioneel

Hoe goed je ook je best doet met zoekmachine optimalisatie en het adverteren op allerlei platformen, als je webwinkel niet professioneel overkomt dan schrikt dat veel bezoekers af. Zoals bij alles heb je ook online slechts eenmalig één kans voor een eerste indruk. Een goed ontworpen webwinkel bestaat niet enkel uit een fraai design, maar een professionele designer let bijvoorbeeld ook op de usability en navigatie van de webwinkel. Helaas blijkt nog te vaak dat er niet goed is nagedacht over de webwinkel die men heeft (laten) ontwerpen. Voordat je geld uitgeeft aan allerlei manieren om bezoekers binnen te krijgen op je webwinkel is het eerst belangrijk om goed te investeren op hetgeen (de webwinkel) waar de bezoekers op terecht moeten komen. Doe je dat niet dan resulteert dat hoogstwaarschijnlijk in een hoger bounce rate binnen Google Analytics. Op zoek naar tips? Hier volgen er twee:

De bezoeker schrikt tijdens de checkout

Waarom laten bezoekers op jouw webwinkel de winkelwagen achter? Dat doet een gemiddeld persoon toch ook niet wanneer hij in de Albert Heijn boodschappen wil doen? Het verlaten van de webwinkel kan veel redenen hebben, bijvoorbeeld vanwege onverwachte kosten, het verplicht aan moeten maken van een account of onduidelijkheden omtrent bijvoorbeeld het retourbeleid of de voorwaarden die de webwinkel hanteert. Ondanks dat ze niet op dat moment overgaan tot het verrichten van een aankoop, betekent dit niet automatisch dat ze dat niet op een later tijdstip wel zullen doen. Maar hoe krijg jij de consument weer terug naar de kassa?

Conclusie

Een goed ontworpen webwinkel is meer dan een fraai design en marketing is meer dan het binnenhalen van consumenten op je webwinkel. Wil je een goed resultaat boeken met je webwinkel? Voer dan onderzoek uit naar waarom bezoekers je webwinkel verlaten en verwerk de resultaten in je webwinkel. Kom je erachter dat een bepaalde pagina op je webwinkel een hoge bounce rate kent omdat er grote afbeeldingen geplaatst zijn? Optimaliseer dan de afbeeldingen zodat de laadtijd van de pagina verlaagt wordt. Wij hebben in dit blog drie veelvoorkomende scenario’s van webwinkel verlaters omschreven en hierbij enkele tips gegeven om het probleem op te lossen. Heb je zelf ook tips voor andere webwinkeliers? Laat deze dan horen door te reageren op dit blog.

Mobiele versie afsluiten