Vergelijking webwinkel keurmerken

Als je op zoek bent naar een keurmerk voor jouw webshop kan het lastig zijn om een goede vergelijking te maken. Er zit best veel verschil in de prijzen van de keurmerken en wat je precies krijgt voor dat geld. Afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van jouw webshop, het aantal reviews dat je verzamelt of de support die jij prettig vindt, is het ene keurmerk meer geschikt dan het andere. Het belangrijkst is dat het keurmerk past bij wat jouw webshop nodig heeft. Met deze ‘Keurmerk-vergelijker’ helpen we je graag op weg.

Voor deze vergelijking gaan we uit van de gegevens van de vier grootste Nederlandse webshop-keurmerken (WebwinkelKeur, Webshop Keurmerk, Thuiswinkel.org en Trusted Shops) Er zijn nog een aantal kleinere keurmerken, maar die bieden andere pakketten aan en zijn minder bekend bij consumenten. Die keurmerken zijn daarom niet in deze vergelijking opgenomen.
We hebben zo goed mogelijk ons best gedaan om een vergelijking te maken tussen de 4 grootste keurmerken in Nederland.

De peildatum van deze vergelijking is juni 2024. We kunnen echter niet uitsluiten dat er fouten in dit onderzoek zijn geslopen of dat er sindsdien gegevens gewijzigd zijn. De vergelijking is zorgvuldig samengesteld, maar we zijn natuurlijk niet helemaal onpartijdig. Daarom adviseren we je om ook eigen onderzoek te doen. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw.

 

Kort overzicht prijzen webshop keurmerken

 

beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Aangesloten webshops (NL) volgens ledenlijst 9.800 + 4.200 + 1.400 + 1.400+
Certificeringskosten (jaarlijks) € 0 € 0 € 390,- € 0
Inschrijf- of opstartkosten (eenmalig) € 0 € 0 € 75,- € 99
Certificaatkosten (maandelijks) € 0 € 0 € 0 € 59,-
Contributiekosten (jaarlijks) € 120,- € 195,- vanaf € 150,- vanaf € 480,-
(START-pakket) afh. van je jaaromzet afh. van je jaaromzet
Prijzen per jaar vanaf € 120,- € 195,- € 540,-* € 1188,-*
(eerste jaar € 615,-*) (eerste jaar € 1287,-*)
Kosten per extra webshop (jaarlijks) € 0 (tot 5 shops) € 0 (tot 5 shops) € 45,- € 1188,-
Opzegbaar per kwartaal direct jaar jaar

 

*Afhankelijk van je jaaromzet. In het voorbeeld zijn de laagste kosten van het contributiemodel per partij gekozen.
Bij Thuiswinkel en bij Trusted Shops tot een jaaromzet van 50.000. (Bij Trusted Shops is de variabele premie voor de Trusted Shops kopersbescherming of de Trusted Shops garantie met een beschermingsperiode van 30 dagen inbegrepen).

Als je eenmaal een keurmerk hebt, wil je natuurlijk ook dat het keurmerk zichtbaar is op je website! Zeker omdat een keurmerk je conversie kan verhogen is het belangrijk om het te laten zien waar het telt. Welke integraties bieden de verschillende keurmerken?

Integraties

beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Interactief logo ✖︎
Javascript integratie ✖︎ ✖︎
Modules veelgebruikte software ✖︎ ✖︎
Reviewwidget via Kiyoh
Google rich snippets op aanvraag op aanvraag
Google Seller Rating € 20,- p/m via Kiyoh via Kiyoh € 30,- p/m
Google product reviews via product reviews via Kiyoh via Kiyoh € 30,- p/m
Product reviews op webshop € 10,- p/m ✖︎ ✖︎ € 80,- p/m

 

Wat is het voordeel van een keurmerk voor consumenten?

Een webwinkel die is aangesloten bij een keurmerk biedt consumenten diverse voordelen. Zo kunnen zij in het geval van klachten terecht voor bemiddeling of een bindende uitspraak. Tevens zorgen de aanbieders van keurmerken ervoor dat hun leden aan de belangrijkste wetgeving voldoen en dat onbetrouwbare webshops hun lidmaatschap verliezen.

Samengevat zijn de belangrijkste voordelen van een keurmerk voor consumenten:

  • Betrouwbare webshops, de identiteit van de ondernemer is bekend
  • Webwinkels voldoen aan juridische eisen
  • Hulp bij eventuele geschillen

Wat is het voordeel van een keurmerk voor webwinkeliers?

Aangesloten zijn bij een keurmerk geeft de ondernemer diverse voordelen. Zo verhoogt het hebben van een keurmerk de betrouwbaarheid van je webwinkel en daarmee je conversie en omzet. Daarnaast checkt het keurmerk of jouw webwinkel wel aan de geldende juridische eisen voldoet. Wanneer je het keurmerk krijgt, kun je er dus vanuit gaan dat het daarmee wel goed zit! Ook kun je bij het keurmerk terecht voor vragen en informatie over de regelgeving rond e-commerce.

Wat zijn erkende keurmerken voor webshops?

In Nederland bestaat geen officiële erkenning van keurmerken. Een aantal jaar geleden was er de Keurmerktoets van Consuwijzer (ACM) in samenwerking met de Raad voor Accreditatie. Dit was een vrijwillige toets waar keurmerken tegen betaling aan konden meewerken. Inmiddels is Consuwijzer gestopt met deze toets. De term “erkend keurmerk” of “officieel keurmerk” is dus voornamelijk een marketingterm.

Welk webwinkel-keurmerk moet ik kiezen?

Het beste webwinkel-keurmerk bestaat niet. De keuze hangt af van wat jij nodig hebt en wat het best past bij jouw webshop.Ieder keurmerk voldoet aan bepaalde behoeften en bedient daarmee een specifieke doelgroep, waarbij duurder niet per definitie beter is. Elk keurmerk heeft zijn unieke voordelen die jij voor jouw webshop kunt inzetten. Hieronder vind je een uitgebreidere vergelijking en daaronder een korte beschrijving van de verschillende webshop-keurmerken.

 

Overzicht review-mogelijkheden webshop keurmerken

 

 

Reviews

beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Reviewsysteem inbegrepen ✖︎
Eigen review-systeem via Kiyoh
Ledenpagina met reviews ✖︎
Automatisch reviews verzamelen handmatig
Extern verzamelde reviews importeren ✖︎ ✖︎ ✖︎
Reviews direct zichtbaar op webshop ✖︎
One-click-review ✖︎ ✖︎ ✖︎
Inmail review ✖︎ ✖︎ ✖︎
Pakketkosten incl 12.000 reviewverzoeken per jaar € 180,- (PLUS-pakket) € 195,- € 880,- € 1.188,-

 

Reviews verzamelen in combinatie met een keurmerk

Hoewel alle keurmerken opties bieden voor het verzamelen van reviews, zijn de mogelijkheden per partij daarin nogal verschillend. Het ene keurmerk biedt een compleet eigen systeem, terwijl het andere keurmerk voor een samenwerking kiest met een externe review-partij.

Thuiswinkel

Thuiswinkel biedt onder de naam Thuiswinkel Reviews een review-pakket aan van review-partij Kiyoh. Daarbij krijg je een aparte reviewpagina bij Kiyoh in de huisstijl van Thuiswinkel. Ook de review-widget is in de huisstijl van Thuiswinkel beschikbaar. Functionaliteiten komen verder overeen met Kiyoh. Je betaalt voor deze service €150 per jaar voor 250 uitnodigingen per maand. Voor meer uitnodigingen worden staffelprijzen gehanteerd (500 uitnodigingen per maand: € 245,- per jaar, 1.000 uitnodigingen per maand: € 340,- per jaar enz.)

Trusted Shops

Trusted Shops heeft eigen review-software, die geïntegreerd is op de pagina van het keurmerk. Dit heeft als voordeel dat je niet twee aparte systemen/pagina’s hebt voor keurmerk en reviews. Voor het versturen van review-verzoeken berekent Trusted Shops ook extra kosten, namelijk €30,- per maand voor 1000 verzoeken of €80,- per maand voor 3.000 verzoeken.

Webshop Keurmerk

Webshop Keurmerk heeft ook een eigen reviewsysteem beschikbaar. Review-verzoeken kunnen na een voltooide order handmatig verzonden worden via de software van Webshop Keurmerk. Reviews van andere platforms kunnen worden geïmporteerd en worden door Webshop Keurmerk verwerkt

WebwinkelKeur

WebwinkelKeur heeft net als Trusted Shops een uitgebreid review-systeem dat geïntegreerd is op de keurmerk-pagina. Klanten hoeven dus niet de webshop te verlaten om de reviews te bekijken. Het systeem biedt de mogelijkheid om met vrijwel elke webwinkel software een koppeling te maken om review-verzoeken geheel automatisch te versturen. Hierbij is het ook mogelijk om gebruik te maken van “one-click-reviews”, bij deze vorm van reviews hoeven klanten geen klantnaam, e-mailadres en ordernummer in te vullen, maar kunnen zij met 1 klik een review plaatsen.

Bij WebwinkelKeur is het ook mogelijk om externe review-bronnen te koppelen. Zo kun je reviews van Google, Facebook of een andere review-partij als TrustPilot weergeven op de WebwinkelKeur pagina. WebwinkelKeur rekent geen extra kosten voor reviews, maar het aantal review-verzoeken hangt wel af van het gekozen lidmaatschap. Zo biedt het START-pakket van WebwinkelKeur voor € 10,- slechts 15 review-verzoeken per maand. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met reviews kom je al snel uit bij het PLUS-pakket. Dit pakket kost inclusief keurmerk € 15,- per maand en bevat 1.000 review-verzoeken per maand en aanvullende functies. Voor € 23,- per maand krijg je 3.000 review-verzoeken per maand en internationale mogelijkheden. Alle pakketten van WebwinkelKeur bieden ondersteuning voor 5 webshops zonder extra kosten.

Overzicht juridische ondersteuning door webshop keurmerken

 

Juridisch

beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Juridisch advies
Geschilbemiddeling of kopersbescherming
Geschillencommissie DigiDispuut SGC SGC nvt
Kosten per uitspraak (consument) € 25,- € 27,50 € 52,50 nvt
Kosten voor webwinkelier € 0 € 200,- € 0 € 25,-
Publieke voorbeelddocumenten ja, via derde partij ✖︎
Privacy policy generator ✖︎ ✖︎
Hanteren eigen voorwaarden ✖︎ ✖︎

 

Toetsing door webshop-keurmerken

Alle in deze vergelijking genoemde keurmerken voeren een juridische toets uit. Thuiswinkel laat deze toets uitvoeren door een extern juridisch bureau, waardoor hun juridische toets iets uitgebreider is dan elders. In de praktijk zijn er verder geen grote verschillen in kwaliteit te ontdekken. Alle keurmerken bieden een vorm van geschillenbemiddeling. Zowel Thuiswinkel, Webshop Keurmerk als WebwinkelKeur bieden een mogelijkheid tot een bindende uitspraak tot een geschillencommissie. Trusted Shops biedt deze mogelijkheid niet, maar biedt als alternatief een gelijkwaardige kopersbescherming. Zo bieden alle keurmerken een bepaalde extra zekerheid voor de consument.

Geschillenbemiddeling en geschillencommissie

Op het gebied van geschillen kennen we twee vormen van dienstverlening richting consumenten. Namelijk geschilbemiddeling en de geschillencommissie. De eerste vorm (bemiddeling) heeft als doel om zowel het standpunt van de ondernemer in kaart te brengen als van de consument en beide partijen dichter bij elkaar te brengen. Hierbij kan de bemiddelaar ook adviseren, zonder daarin een hard standpunt in te nemen. Alle keurmerken bieden zelf een vorm van bemiddeling.

De geschillencommissie heeft tot doel om een bindende uitspraak te doen in een geschil. Daartoe past de commissie hoor- en wederhoor toe. Een geschillencommissie is een alternatief voor de gang naar de rechter en doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. Dit valt nog het best te vergelijken met het welbekende programma “De Rijdende Rechter”.

Vaak gaat bemiddeling vooraf aan de geschillencommissie, dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Het kan ook voorkomen dat een partij zonder bemiddeling direct de gang maakt naar de geschillencommissie.

Thuiswinkel en Webshop Keurmerk

Thuiswinkel en Webshop Keurmerk zijn aangesloten bij De Geschillencommissie, vaak afgekort naar de SGC. De SGC is de oudste en bekendste organisatie als het gaat om geschillenbeslechting. Het voordeel van deze organisatie is de goede reputatie en de samenwerking met de Consumentenbond. Een nadeel kan zijn dat de organisatie niet optimaal is ingericht voor online geschillen en de relatief hoge prijs.

Trusted Shops

Trusted Shops is als enige partij niet aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie. Voor consumenten biedt Trusted Shops als alternatief de kopersbescherming. Bij aankopen tot € 100,- zijn consumenten daarmee kosteloos verzekerd. Wil je het volledige aankoopbedrag (tot € 20.000,- verzekeren, dan betaal je hiervoor als consument jaarlijks € 9,99.

WebwinkelKeur

WebwinkelKeur is aangesloten bij Stichting DigiDispuut, dit is een geschillencommissie die zich primair richt op online geschillen. De uitspraken vinden dan ook enkel online plaats. Het kan voor ondernemers een voordeel zijn om de geschillen geheel online af te handelen.

Keurmerken inzetten voor linkbuilding

Naast de al genoemde voordelen is het minder bekend dat lidmaatschap van een keurmerk ook je positie in de zoekresulaten van zoekmachines kan verstevigen. Doordat keurmerken hun leden publiceren op de website met een dofollow link heeft lidmaatschap effect bij het linkbuilden. Relevant hiervoor zijn de linkwaardes die de verschillende keurmerken hebben. Wij zetten ze voor je op een rij:

Domain rating

beeldmerk webwinkelkeur keurmerk Webshop Keurmerk Thuiswinkel Waarborg logo trusted shops
Domain rating (Ahref) 90 85 85 77
Aantal verwijzende websites: 14K 1K 4.8K 1.6K
Domain authority (Moz) 49 46 55 37
Verwijzende domeinen 19.6k 8.1k 9.2k 2.7k
Dofollow link
Totaalprijs per jaar vanaf € 120,- € 195,- € 540,-* € 1.188,-*

Domain Rating (DR) is een score ontwikkeld door Ahrefs die de sterkte van het backlinkprofiel van een website weergeeft op een schaal van 1 tot 100. Domain Authority (DA), aan de andere kant, is een score ontwikkeld door Moz die voorspelt hoe goed websites zullen scoren in zoekmachines. Beide kunnen een indicatie geven van de waarde die een link oplevert.

 

De verschillen tussen de keurmerken

Je hebt de keurmerken nu op verschillende punten kunnen vergelijken. Hieronder delen we nog even de belangrijkste verschillen tussen de keurmerken voor webshops:

Webshop Keurmerk

Webshop Keurmerk was lange tijd het enige goedkopere en serieuze alternatief voor Thuiswinkel en kreeg daarmee bekendheid. Net als Thuiswinkel is dit keurmerk aangesloten bij de SGC. Het komt bij consumentenorganisaties als de consumentenbond goed uit de verf. Meer informatie.

Thuiswinkel

Thuiswinkel is naast een keurmerk ook echt een belangenorganisatie. De organisatie heeft geen winstoogmerk en komt op voor de belangen van de e-commerce in zowel Den Haag als in Brussel (via zusterorganisatie Ecommerce Europe). Meer informatie.

Trusted Shops

Trusted Shops is een grote Duitse partij die actief is in vrijwel alle landen. Trusted Shops onderscheidt zich door kopersbescherming aan te bieden. Consumenten kunnen bij Trusted Shops terecht om hun aankoopbedrag terug te vragen in geval van bijvoorbeeld een faillissement of bij een geschil. Meer informatie.

WebwinkelKeur 

WebwinkelKeur is de partij met de meeste mogelijkheden op softwaregebied. Denk hierbij aan het koppelen van externe review-partijen, het weergeven van lidmaatschap van andere keurmerken op het ledenprofiel en de mogelijkheden om het ledenprofiel op te maken met afbeeldingen en badges. Dit, in combinatie met een aangename prijs, heeft ervoor gezorgd dat het keurmerk de laatste jaren sterk is gegroeid en daarmee ook aan bekendheid heeft gewonnen. Meer informatie.

 

Conclusie

Met de bovenstaande keurmerk-vergelijker willen we het eenvoudiger maken om de verschillen tussen de grotere webshop-keurmerken te zien. Het is belangrijk om je van tevoren goed te verdiepen in de verschillende keurmerken en er een te kiezen die biedt wat jouw webshop nodig heeft. Er is een passend keurmerk voor iedere webwinkel!

Stap nu voordelig over

Wil je meer weten over de verschillende pakketten van WebwinkelKeur? Kijk dan hier. Mocht je willen overstappen, dan biedt WebwinkelKeur een handige Overstapservice. Daarmee kun je gratis gebruik te maken van alle diensten van WebwinkelKeur tot je contract elders afloopt.  Je factuurkosten gaan pas in op het moment dat ze elders zijn gestopt. In veel gevallen kunnen je opgebouwde reviews worden geïmporteerd. Je leest hier alles over de Overstapservice.