Bedenktijd / herroepingsrecht

Het herroepingsrecht, de wet kopen op afstand, de zichttermijn, de afkoelingsperiode. Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.

 

Tweemaal 14 dagen

Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na de dag van ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt. De klant hoeft het product dan niet in de verpakking te laten zitten, maar mag het er ook uithalen om het te bekijken. Je moet je klanten op deze rechten wijzen, doe je dit niet, dan wordt de afkoelingsperiode verlengd naar 12 maanden. Dit zijn allemaal wettelijk bepalingen waar je aan moet voldoen als winkelier.

 

retour

Informeren

Je moet jouw klanten wijzen op dit recht tot herroeping. Alleen in de algemene voorwaarden is niet voldoende. We raden je daarom ook aan om de volgende tekst te kopiëren en te plakken op een informatiepagina rondom bedenktijd.

U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na de dag van ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten, mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.

Is deze standaardtekst niet bruikbaar, bijvoorbeeld omdat op de door jou verkochte producten geen herroepingsrecht van toepassing is? Bekijk dan ook de pagina met meer voorbeeldteksten herroepingsrecht.

 

Geld terug inclusief verzendkosten

Je bent verplicht het orderbedrag (inclusief eventuele verzendkosten) te terug te betalen. Dit moet binnen 14 dagen na aanmelding van retour, maar je mag daarbij wel wachten tot het product daadwerkelijk retour is. Je moet hierbij dezelfde methode gebruiken als gebruikt is voor betaling, in overleg mag je wel een andere terugbetaalmethode gebruiken. Lees hier alles over het terugbetalen na retour.

 

Uitzonderingen

Een aantal producten mogen uitgezonderd worden van retour, deze uitzonderingen zijn echter wettelijk vastgeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om maatwerk of houdbare producten. Je mag echter niet zomaar andere producten uitzonderen van retour zoals aanbiedingen of speciaal voor de klant bestelde producten. Deze producten mogen wettelijk gezien gewoon retour. Lees meer over uitzonderingen op de bedenktijd.

 

Meer weten?

In dit blogbericht zoomen we verder in op het recht van het retourneren