Ooit was er een wereld zonder smartphones. Dat kunnen we ons bijna niet meer voorstellen, want er heeft een complete, mobiele revolutie plaatsgevonden. Van alle online retailtransacties in Nederland vindt maar liefst 37% plaats via een tablet of smartphone. Mensen shoppen steeds vaker mobiel en doen dat met steeds beter gevulde winkelmandjes. Waar ze behoefte aan hebben, zijn webwinkels met meerdere kanalen. Zodat ze zelf kunnen kiezen waar, wanneer en hoe zij willen shoppen. Een bijzonder effectief kanaal voor de webwinkelier is een eigen shopping-app. Anno 2016 is het een onmisbaar onderdeel van zijn mobiele strategie. Wie de app negeert, laat belangrijke verkoopkansen liggen.
Krachtig verkoopkanaal
Als webwinkelier heb je de wind mee. Alleen al in de eerste helft van 2016 is online 25% meer aan producten besteed dan in diezelfde periode een jaar eerder. Gemiddeld vulden mensen hun winkelmandje met € 65 aan goederen, tegenover € 57 in 2015. In elk segment zien we de bestedingen groeien: van kleding tot food en van tuinartikelen tot elektronica. Om al die producten aan de man te brengen, blijken apps het meest doeltreffende verkoopkanaal. Onderzoek van Criteo laat zien dat bij webwinkeliers met een shopping-app 54% van de aankopen plaatsvindt via de app. Ook als je al een responsive site hebt, die zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten, heeft een eigen shopping-app meerwaarde. Het is goed voor de omzet én een extra service aan de klant. Apps zijn namelijk speciaal gemaakt voor de mobiele consument. Ze laden sneller dan websites en zijn vriendelijker in het gebruik.
Voordelen van een shopping-app
Naast meer omzet en een hogere gebruiksvriendelijkheid, heeft een shopping-app nog meer voordelen.
• Je staat altijd in verbinding met je klanten, want de mobiele telefoon gaat overal mee naartoe. Met een app zijn mensen maar één tik verwijderd van je webwinkel.
• Een mobiele app converteert gemiddeld drie keer beter dan een mobiele site. Bezoekers komen bovendien vaker terug en zijn meer betrokken.
• Je merk wordt zichtbaar in de Apple App Store en bij Google Play.
• Apps krijgen steeds meer invloed op de zoekresultaten van Google. Met een app wordt je webwinkel gemakkelijker gevonden.
• Je beschikt over een ijzersterk nieuw verkoopkanaal dat inspeelt op mobiele trends. Dat is niet alleen goed voor je omzet, maar ook voor je imago.
Pushberichten
Naast een uiterst krachtig verkoopkanaal is een eigen shopping-app ook een ideaal marketinginstrument. Webwinkeliers waarderen vooral de mogelijkheid om pushberichten te versturen. Wil je een nieuw product onder de aandacht brengen? Klanten attenderen op kortingen? Een sale aankondigen? Met een pushbericht wordt je boodschap direct zichtbaar op de telefoon van de klant. Dit blijkt veel beter te werken dan e-mail: pushberichten worden vaker geopend en er wordt vaker op doorgeklikt. Webwinkeliers zien na het versturen van een pusbericht steevast een piek in het aantal bezoekers. Bovendien kun je consumenten die de app lijken te zijn vergeten, makkelijk overhalen om hem weer te gaan gebruiken. Dat kost minder marketingkracht dan een helemaal nieuwe klant binnenhalen.
Is een eigen app niet veel te duur?
Veel ondernemers – vooral die met een wat kleinere webwinkel – vragen zich af of een eigen shopping-app niet veel te duur is. Een terechte zorg, want een op maat gemaakte app kost al gauw tienduizenden euro’s. Gelukkig zijn er ook betaalbare alternatieven voor het mkb. Denk aan standaardoplossingen (maar wel in de huisstijl van de eigen webshop) waarbij je een eenmalige fee betaalt en daarna een vast bedrag per maand. Je zit dan niet met hoge ontwikkelkosten en verstand van techniek en beveiliging is niet nodig. Kies je voor een directe koppeling aan bijvoorbeeld Lightspeed of Magento, dan neemt de app de producten uit de backoffice automatisch over.
Slim ondernemen
Bijna 10 miljard euro gaven Nederlanders in de eerste helft van dit jaar uit aan online aankopen. Met de feestdagen voor de deur zal dat alleen maar meer worden. Slimme webwinkeliers doen daar hun voordeel mee!
Bronnen: Criteo, E-commerce Facts & Figures – De opkomst van de smartphone als shopping tool (Gino Thuy, GFK).