Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Vooruit plannen wordt beloond!

feestdagen webshop
9238
0

Het is weer de tijd van het jaar! De tijd voor hartverwarmende cadeautjes voor de consument en een stijging in het aantal orders voor de webwinkelier. De drukte voor de feestdagen is nu al een aantal weken bezig en zal nog wel even duren. Als webwinkelier is het dezer dagen plannen, plannen en nog eens (vooruit) plannen. Waarschijnlijk heb je je al goed voorbereid op de drukte, maar heb je wellicht nog niet aan deze tips gedacht!

Meer orders = meer werkdruk voor iedereen

Top dat je webwinkel tijdens de feestdagen goed loopt, maar meer orders betekent niet alleen meer omzet. Dit betekent ook meer werkdruk, meer klantenservice vragen en problemen, meer ‘fouten’ die worden gemaakt en natuurlijk kunnen daar ook meer klachten door ontstaan. Bij het runnen van een webwinkel kan er weleens iets fout gaan, maar laten we niet de postorderbedrijven vergeten. De laatste jaren is het algemeen bekend dat postorderbedrijven pakketjes niet meer op tijd kunnen afleveren bij klanten. Dit zal dit jaar niet anders zijn. Wel hebben postorderbedrijven daarom dit jaar op tijd een campagne gestart door klanten te adviseren eerder hun december inkopen te doen. Hopelijk heeft dit ook positieve invloed gehad op jouw webshop! Nu naar de zaken die jij als webwinkelier nog kunt doen..

 

Pas je reviewuitnodigingen aan

reviewverzoeken

Een goede manier om teleurgestelde klanten voor te zijn, is het aanpassen van het aantal dagen waarna een reviewuitnodiging de deur uitgaat. Niets is zo vervelend als een klant al een reviewverzoek krijgt, terwijl hij of zij het pakketje nog niet eens heeft ontvangen. Dan kun je vast al wel raden wat voor een review je gaat ontvangen. Dat is toch mega zonde!?

Pas daarom het aantal dagen aan tijdens de feestdagen. De eerste reviewuitnodiging verloopt via je webwinkelsoftware, de herinneringsverzoeken lopen via WebwinkelKeur. Hieronder vind je van enkele webshopsoftware uitleg van hoe je het aantal dagen waarna een reviewverzoek wordt verstuurd kunt wijzigen.

Uitleg per webshopsoftware

Lightspeed: Klik links op Apps > Aangeschafte apps > WebwinkelKeur> Opnieuw installeren > Goedkeuren. Nu verschijnt er een nieuw scherm waar je het aantal dagen tot de uitnodiging kan instellen.

CCVShop: Ga hiervoor binnen CCV Shop naar Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Bestelproces & voorraad > WebwinkelKeur. Hier staat vervolgens ‘uitnodiging versturen na hoeveel dagen?’.

Shopify: Klik links op Apps > WebwinkelKeur. Onderin zie je staan ‘wachttijd voor uitnodiging’.

Woocommerce: Plugins > WebwinkelKeur > Settings.

Shoppagina: Externe koppelingen > Webwinkelkeur > Klik op het tandwieltje > Klik op uitnodigingen.

Mijnwebwinkel: Daar kun je bij de module instellingen door op ons dashboard in te loggen > naar Installatie te gaan > Mijnwebwinkel te kiezen > en daar te kiezen voor “Login op onze speciale mijnwebwinkel integratie”. Als je daar de stappen doorloopt kun je ook het aantal dagen instellen na orderverzending waarna de klant een reviewverzoek moet krijgen.

Prestashop: Klik bovenin op snelle toegang, vervolgens klik je op geïnstalleerde modules> klik op configureer. Vul nu bij vertraging het aantal dagen in waarna de uitnodiging moet worden verstuurd.

 

Staat je webwinkelsoftware er niet tussen en weet je niet hoe je het aanpast? Stuur dan even een mailtje en we helpen je graag verder!

(!) Vergeet niet de herhalingsreviewverzoeken ook aan te passen! Dit regel je via ons eigen Dashboard. Ga hiervoor naar Uitnodigingen > Instellingen.

 

Je kunt als webwinkel meer doen!

 

1. Vragen om begrip met een pop-up bericht

Door de verwachtingen van de consumenten bij te stellen, tackel je al veel ‘problemen’ die zich voordoen tijdens de feestdagen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op je website een pop-up bericht toevoegen waarin je om begrip vraagt van de klant. Je kunt aangeven dat een bestelling langer onderweg kan zijn dan de klant van je gewend is in verband met de vele orders en dat je daarmee wellicht niet altijd de levertijden kunt garanderen.

2. Tijdelijk je levertijden aanpassen

Om teleurgestelde klanten te voorkomen, doe je er goed aan de levertijden wat ruimer te nemen en dit ook (tijdelijk) aan te passen op je website. In de ontvangstbevestiging van de bestelling kun je nogmaals vermelden dat je de levertijd niet 100% kunt garanderen, maar je hier als webwinkel wel je keiharde best voor doet. Je zult zien, hoe meer je vooruit denkt, hoe minder er verwacht wordt, hoe meer begrip er ontstaat én hoe minder negatieve reviews je uiteindelijk ontvangt.

3. Netjes omgaan met negatieve reviews

We zien bij WebwinkelKeur tijdens de feestdagen een kleine toename in negatieve reviews. Dit komt vaak doordat de verwachtingen, zoals hierboven staan vermeld, niet altijd zijn waargemaakt volgens de consument. Ontvang je ondanks al je inzet een negatieve review, helaas, dat kan gebeuren! Het overkomt de beste webshops. Probeer het positief op te pakken en plaats publiekelijk een nette reactie. Op die manier zien je potentiële klanten in ieder geval dat je alle reviews bekijkt en te allen tijde een actieve klantenservice biedt.

Last but not least; houd je hoofd koel, laat je niet gek maken en veel succes! Fijne feestdagen :-)!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn