WebwinkelKeur

Voorkom onverwachte kosten door merkinbreuk!

Webshops Voorkom Onverwachte Kosten Door Merkinbreuk

Veel winkeliers zijn zich niet bewust van het risico op merkinbreuk. Na uren brainstormen heb je eindelijk een productnaam voor de artikelen die je aanbiedt. Maar mag je deze naam eigenlijk wel gebruiken?

Wat is merkinbreuk?

Merkinbreuk treedt op wanneer iemand zonder toestemming van de merkhouder een merk gebruikt dat door iemand anders is geregistreerd in dezelfde productcategorie. Het kan gaan om identieke merken, maar ook om merken die er sterk op lijken en  zorgen voor verwarring. Of merken die meeliften op, of afbreuk doen aan, een bestaand merk. Een merk is per land beschermd. Daarom kan het voorkomen dat je in Nederland geen inbreuk maakt, maar wel in een ander land waar je actief bent.

Modelrecht en auteursrecht: inbreuk op de vormgeving en tekst

Naast merkinbreuk kan je ook (onbedoeld) inbreuk maken op modelrechten en auteursrechten. Met deze rechten bescherm je het uiterlijk van een product en teksten. Denk aan de vormgeving van een fysiek product, een foto, een tekst, patronen voor stoffen, prints op T-shirts, kaarten, etc.

Zo controleer je of jouw naam vrij is

Bij het benoemen van jouw producten, is het raadzaam te controleren of de gekozen naam al juridisch als merk is vastgelegd. Dit voorkomt inbreuk op een geregistreerd merk van een ander. Gebruik de tool TMView om door de databank van Europese handelsmerken te zoeken. Je moet wel weten waar je moet zoeken. Let namelijk op het producttype dat je aanbiedt (de zogeheten klassen) en waar je actief bent. Dat laatste natuurlijk vooral als je internationaal opereert.

Je maakt inbreuk! Wat nu?

Als je niet controleert of het merk al geregistreerd staat, loop je het risico onbewust inbreuk te maken op het merk van iemand anders. In de Nederlandse markt ontvang je dan mogelijk een “cease and desist” brief waarin de eiser verzoekt de merkinbreuk te staken en gestaakt te houden. Vaak moet je ook een voorschot op schadevergoeding betalen en een verklaring ondertekenen. De definitieve schadevergoeding wordt gebaseerd op verschillende factoren zoals verkochte artikelen en juridische kosten.

Andere regels in Duitsland

In Duitsland verloopt deze procedure anders. De advocaat van de eiser bepaalt van tevoren hoeveel geld de zaak waard is. Gebaseerd op het aantal producten en mogelijke verkoop. In het Duits heet dit “Streitwert”, oftewel de waarde van de strijd. De aangeklaagde moet dit bedrag direct betalen aan de eiser. Er is dan in principe geen ruimte voor onderhandeling of een proces. Dat kan echt al snel in de duizenden euro’s lopen, waarbij er dan ook meteen sprake is van een inbare vordering, dus de deurwaarder kan daarmee langs komen. Kijk hier echt voor uit!

Pas op voor merken-trollen!

Merken-trollen zijn juristen die een aantal merken vastleggen, maar deze zelf niet gebruiken. Met als doel lukraak mensen aan te schrijven op merkinbreuk. Voor deze merken-trollen is het een mooi verdienmodel, omdat zij volgens de Duitse wetgeving direct een factuur mogen sturen. Controleer daarom goed of jouw merk of productnaam geregistreerd staat in Duitsland.

Bescherm jouw merknaam met een merkrecht

Heb jij een onderscheidende productnaam bedacht? Controleer of deze naam al is geregistreerd. Als je internationaal actief bent, overweg dan een jurist in te schakelen. Voor optimale bescherming vraag je een merkrecht aan, wat je exclusief recht geeft op het gebruik van jouw merk voor de aangeboden producten.

De merkengemachtigden van onze partner Inaday helpen je graag! De specialisten zorgen ervoor dat jouw merknaam vastgelegd wordt voor de juiste producten en in de juiste landen.

Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Mobiele versie afsluiten