Als webwinkelier zijn er veel dingen die je kunt doen om van je webwinkel een succes te maken. Helaas zijn er ook dingen waarmee je de fout in kunt gaan. Met wat kleine aanpassingen kun je dit vaak voorkomen. In dit blog 10 fouten die jij in ieder geval niet meer zult maken.
1. Onjuiste content
Je ziet het regelmatig: webwinkels met gedateerde of onjuiste content. Denk aan een vakantiemelding van weken oud, feestdagen die al zijn geweest, of een actie die al lang verlopen is. Check daarom regelmatig al je pagina’s (niet alleen je homepage) en voorzie je shop regelmatig van verse, actuele content. Vergeet daarbij ook niet om je auto-reply in te schakelen als je weer aanwezig bent!
2. Onoverzichtelijke navigatiebalk
Less is more! Probeer niet alles wat je verkoopt in je navigatie terug te laten komen, maar beperk je tot circa 8 à 10 categorieën. Een richtlijn hierbij is dat ze allemaal op 1 regel in je navigatiebalk passen. Je bezoekers weten anders niet waar ze moeten zoeken en raken verdwaald op je site. Lees hier meer over logische categorie- en productindeling.
3. Afbeelding missers
Eén van de belangrijkste dingen in een webwinkel zijn de (product)afbeeldingen. Mensen kunnen online namelijk niet de sfeer ervaren én de producten vasthouden zoals ze dat in een fysieke winkel wel kunnen. Afbeeldingen spelen een belangrijke rol om de bezoekers een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven van het product. Het lijkt een open deur maar we zien het nog vaak genoeg: foto’s die onscherp, korrelig, flets of niet mooi op maat gemaakt zijn. Een handige tool voor het verkleinen van je foto’s is Pixlr.
Tip: In dit blog item vind je een aantal gratis stockfoto banken voor mooie afbeeldingen.
4. Juridische info niet op orde
Het is verleidelijk om de algemene voorwaarden van een vergelijkbare shop te kopiëren; het scheelt tijd en kosten. Maar niet alleen schend je daarmee het auteursrecht, ook zijn de voorwaarden niet toegespitst op jouw bedrijf. Daarnaast gebeurt het vaak dat de retour policy niet goed vindbaar is of zelfs ontbreekt. Op de site van Mijnwebwinkel vind je een gids over ‘De basis voor een goede webwinkel’ met meer informatie over het juridische deel van je shop.
5. Ontbrekende bedrijfsgegevens
Ze worden vaak vergeten: bedrijf –en/of contactgegevens. Het niet vermelden van deze gegevens kan leiden tot een boete van maar liefst €19.500! Vermeld niet alleen je contactgegevens en zaken als een btw-nummer, maar ook het officiële adres waar het bedrijf is gevestigd. Is dit geen bezoekadres? Zet het er duidelijk bij.
Tip: WebwinkelKeur biedt een handige checklist van de onderdelen die in je webwinkel moeten staan.
6. Geen responsive site
Verwacht wordt dat in 2018 49% van de online aankopen gedaan zal worden via mobiel en tablet. Bovendien geeft Google mobielvriendelijke sites voorrang. Toch zijn veel webwinkels nog niet geschikt voor mobiele apparaten. Met de Mobile-Friendly Test kun je controleren of jouw site aan de voorwaarden van Google voldoet. Is dit niet het geval? Zorg er dan snel voor dat je jouw winkel optimaliseert voor mobiel gebruik.
7. Slechte productomschrijvingen
In je enthousiasme wil je soms misschien teveel informatie bij je producten vermelden. Een overkill aan informatie kan er echter voor dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zien. Vestig daarom de aandacht op maximaal één alinea productinformatie waarin je de vragen van de consument (inclusief belangrijke info zoals de verzendkosten) beantwoordt. Less is more!
8. Onduidelijke Call-to-Actions
Je wilt je bezoekers aanzetten tot actie (bijvoorbeeld het kopen van je product). Een Call To Action (CTA) helpt je daarbij. Dit is een opvallende button die je bezoekers aanspoort tot klikken. Voor veel webwinkeliers is dit waarschijnlijk een koopknop. Het is belangrijk dat deze CTA goed te zien is en duidelijk beschrijft wat er op gebeurt als je klikt. Zorg dat hij opvalt door een contrasterende kleur en een groter formaat.
9. Meten vergeten
Meten is weten. Houd daarom vanaf dag één je statistieken bij via Google Analytics. In deze tool van Google zie je onder andere waar jouw bezoekers vandaan komen, hoelang ze op je site blijven en waar ze je shop verlaten. Met deze informatie kun je je website optimaliseren. Onderzoek welke content (pagina’s) het goed doen en probeer dit door te vertalen naar de pagina’s waar veel bezoekers afhaken of pagina’s die slecht bezocht worden.
10. Het erbij laten
Door bovenstaande fouten ben je een heel eind, maar ben je er nog niet helemaal! Want met alleen een mooie en complete shop kom je er niet. Mensen moeten je shop natuurlijk ook weten te vinden! Zelf kun je zorgen voor een betere vindbaarheid in Google door te voldoen aan hun 3 belangrijkste pijlers: techniek (veel software aanbieders zorgen hiervoor), content (zie punt 1 en 4) en autoriteit (dit verkrijg je door middel van linkbuilding). En promoot je shop! Denk aan hierbij aan tools als social media en e-mailmarketing.
Bovenstaande fouten zorgen ervoor dat je winkel geen professionele uitstraling heeft. En dat is juist dé factor voor een succesvolle shop. Want ga maar na: zou jij jouw geld uitgeven in een (web)winkel waar je geen goed gevoel bij hebt?