Het is verplicht om je klanten buiten de algemene voorwaarden te wijzen op het herroepingsrecht (retourbeleid) binnen jouw webshop. Ook als voor jouw producten geen herroepingsrecht geldt, dan moet dit worden vermeld. Doe je dit niet, dan heeft de klant maar liefst 12 maanden na aankoop de mogelijkheid om kosteloos te retourneren.
Wat je minimaal moet vermelden in het retourbeleid is:
- Geldt het herroepingsrecht? Voor welke producten wel/niet?
- Hoe kan de klant gebruik maken van zijn herroepingsrecht?
- Wanneer vervalt het herroepingsrecht?
- Dat het gehele orderbedrag wordt terugbetaald binnen 14 dagen na aanmelding van retour (dit is wettelijk verplicht).
- Moet de klant retourkosten zelf betalen?
Om aan deze voorwaarden te voldoen kun je heel eenvoudig de onderstaande standaard tekst kopiëren naar jouw webshop.
Standaard tekst bedenktijd en retourbeleid
De volgende tekst kun je in standaard gevallen gebruiken om je klant te wijzen op zijn recht om te retourneren:
“U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten, mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.”
Uitzondering maatwerk
Zijn je producten uitgezonderd omdat je enkel maatwerk verkoopt? Dan kun je jouw klant hierop wijzen met de volgende tekst:
“Producten die u via deze webwinkel koopt worden op maat volgens de door u ingevoerde specificatie gemaakt. Het herroepingsrecht is dan ook niet van toepassing. De verkoop is hiermee na succesvolle betaling definitief.”
Uitzondering verzegelde producten
Je mag producten onder bepaalde omstandigheden verzegelen, het gaat hier dan bijvoorbeeld om producten die om hygiënische redenen na opening niet retour mogen. Deze producten mogen wel gewoon retour als ze de verzegeling niet is verbroken:
“Voor audio- en video-opnamen, computersoftware, en producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne heeft u het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren, mits de verzegeling niet verbroken is. Bij verbreking van de verzegeling is uw bestelling definitief en kan deze niet meer geretourneerd worden. Mocht u gebruik maken van uw herroepingsrecht, dan heeft u na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via UWEMAIL@uwwinkel.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten, mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.”
Uitzondering houdbare producten
Zijn je producten uitgezonderd omdat deze slechts een korte houdbaarheidsdatum hebben? Denk dan bijvoorbeeld aan verse producten. Dan kun je jouw klant hierop wijzen met de volgende tekst:
“Producten die u via deze webwinkel koopt hebben slechts een beperkte houdbaarheid en kunnen daarom niet geretourneerd worden. Het herroepingsrecht is dan ook niet van toepassing. De verkoop is hiermee na succesvolle betaling definitief.”
Wijs altijd op het herroepingsrecht!
Het is verplicht om je bezoeker te wijzen op zijn rechten. Ook wanneer het herroepingsrecht niet van toepassing is, dien je dit buiten de algemene voorwaarden binnen je webshop te vermelden! Neem gerust contact met ons op bij vragen.