Er is nog wel eens wat onduidelijkheid rondom reviews, sommige webwinkels laten hun producten beoordelen, anderen hun dienstverlening en sommigen lijken het te combineren. De ene review is de andere niet, graag leggen we je daarom uit wat precies het verschil is tussen productbeoordelingen en webwinkelbeoordelingen.
Webwinkel review
De naam zegt het eigenlijk al. Een webwinkel review is een review welke primair dient in te gaan op jouw dienstverlening. In een webwinkel review vraag je de klant om zaken te beoordelen als levertijd, communicatie, prijs & garantie. Kortom allemaal zaken die over jouw bedrijf gaan en haar dienstverlening. Natuurlijk zal een klant in een dergelijke review ook wel iets zeggen over het gekochte product, maar het hoofdzakelijke doel is jouw dienstverlening te beoordelen.
Een verzoek om jouw webwinkel te beoordelen verstuur je dan meestal ook kort na levering. De bestelling staat dan nog vers in het geheugen van de klant.
Webwinkel reviews kun je vervolgens weer tonen op elke pagina van jouw website, ze gaan niet specifiek over één product maar zijn bedoeld om het vertrouwen in jouw bedrijf en daarmee de conversie te verhogen. Jij bent dan ook de enige die webwinkel reviews kan verzamelen.
Product review
Een product review gaat om de eigenschappen van een product. Je vraagt hierin een consument primair hoe goed het product bevalt in gebruik, wat de prijs/kwaliteit is, etc. Een product review is dan ook te koppelen aan een specifiek product (of dienst).
Product reviews komen ook weer terug in Google in de vorm van sterren in de onbetaalde zoekresultaten bij je productpagina en sterren in Google Shopping bij het product.
In principe zou je product reviews samen met andere webwinkels kunnen delen. Er zijn immers meer webwinkels die hetzelfde product verkopen.
Een verzoek om een product te beoordelen is het meest relevant enkele weken na aankoop. De klant heeft dan immers tijd gehad om het product te gebruiken en weet de voor- en nadelen van een product.
Combineer product reviews met webwinkel reviews
Je kunt natuurlijk een product review verzoek los versturen van een webwinkel review verzoek, het voordeel is dat je dan de product review wat later kunt vragen dan de webwinkel review. De klant heeft immers iets meer tijd nodig om een product te testen dan om te beoordelen hoe jouw levering ervaren werd.
Een nadeel van deze methode is dat je klanten wel twee keer lastig valt met een verzoek. Gezien klanten tegenwoordig al zoveel van deze verzoeken ontvangen kunnen ze dit niet fijn vinden. Vandaar dat WebwinkelKeur ook een kant-en-klaar oplossing biedt om webwinkel reviews en product reviews tegelijk te verzamelen.
Maak je gebruik van deze oplossing dan raden we je aan om:
- De termijn tussen verzending van de bestelling en het reviewverzoek iets langer in te stellen, bijvoorbeeld 7-14 dagen. Dan heeft de klant de tijd gehad om het product te gebruiken.
- De extra beoordelingscriteria als verzendtijd en nazorg te deactiveren, zo maak je het reviewformulier niet onnodig lang. Dit kan in je dashboard via Beoordelingen > Instellingen.
Met deze complete oplossing verzamel je zowel website reviews als product reviews en maak je aanspraak op alle mogelijke sterren in Google.