WebwinkelKeur

Verhoog je omzet met telefonische bereikbaarheid

Je bent een kleine webwinkel en hebt daarom niet de mogelijkheid om altijd telefonisch bereikbaar te zijn. Telefonische bereikbaarheid kost namelijk erg veel tijd en contact per e-mail is vaak eenvoudiger. Maar is die aanpak wel zo verstandig?

Vaak bellen mensen, niet alleen omdat ze snel een antwoord willen, maar ook omdat ze persoonlijk contact waarderen en graag de geruststelling willen dat een webwinkel te vertrouwen is. Een telefoongesprek is namelijk al een stuk minder anoniem dan een e-mail.

Zeker als kleine webwinkel kun je zo’n telefoongesprek goed gebruiken om een band te scheppen met je klant. Een klant welke telefonisch goed geholpen is zal namelijk veel sneller tot aankoop over gaan. Als je het telefoongesprek goed aanpakt kun je in veel gevallen zelfs direct een verkoop realiseren en wellicht zelfs nog wat extra benodigdheden aan de klant verkopen.

Grote spelers zijn 24/7 bereikbaar en leveren in de meeste gevallen de volgende dag, ook bij een bestelling die in de avond geplaatst is. Als kleinere webwinkel is het moeilijk daarmee te concurreren, maar je kunt je wel focussen op jouw voordelen als kleine webwinkel. Het grote voordeel is nu net die persoonlijke service en de band met de klant die je kunt opbouwen. Telefonische bereikbaarheid is daarbij dus geen kostenpost, maar een verkoopmoment en unieke service van jou als kleine webwinkel.

Heb je toch een baan naast je webwinkel of heb je andere redenen om niet altijd de telefoon op te kunnen pakken? Zorg dan in ieder geval voor een voicemail zodat je klanten terug kunt bellen op het moment dat het jou uit komt. Aanvullend kun je ook klantenservice bieden via kanalen als WhatsApp om zo een extra service te geven.

Zie vermelding van jouw telefoonnummer dus niet langer als een noodzakelijk kwaad, maar doe er juist jouw voordeel mee! Graag vernemen we in een reactie op dit blog hoe jij als kleine webwinkel telefonische bereikbaarheid aanpakt.

Mobiele versie afsluiten