WebwinkelKeur

8 tips om het vertrouwen in je webshop te vergroten

Tips voor betrouwbare webshop

Hoe betrouwbaar komt jouw webshop op klanten over? Met een betrouwbare uitstraling van je webwinkel is de kans groter dat shoppers hun winkelwagentjes vullen. En dat heeft natuurlijk een positieve invloed op het succes van je shop. Maar hoe zorg je ervoor dat je webshop betrouwbaar overkomt? We delen graag een aantal tips waarmee je klanten laat zien dat ze bij jou aan het goede adres zijn!

1. Transparante communicatie

Zorg voor heldere en transparante communicatie met je klanten. Geef duidelijke informatie over de producten, leveringsvoorwaarden, retourbeleid en eventuele garanties. Het is belangrijk om eerlijk en open te zijn over alle aspecten van je webshop, zodat je klanten precies weten wat ze kunnen verwachten.

2. Contactgegevens op je website

We zetten hem in het lijstje, omdat het duidelijk laten zien van contactgegevens vertrouwen wekt. Het ontbreken van deze gegevens zorgt ervoor dat klanten je shop niet vertrouwen. Maar als het goed is heb je je volledige contactgegevens (dus niet alleen de straatnaam met huisnummer) sowieso al op je website staan, want dat is een wettelijke verplichting. De tip hier is om het je (potentiële) klanten zo makkelijk mogelijk te maken met je jou of je klantenservice in contact te komen. Handig dus om dit goed zichtbaar te maken en diverse contactmogelijkheden aan te bieden, zoals telefoon, chat en e-mail.

3. Veilige betaalmethoden en achteraf betalen

Veilige en betrouwbare betaalmethoden in je webshop zijn essentieel. Door bekende en gerespecteerde betaalopties aan te bieden, zoals iDeal, PayPal en creditcards, geef je klanten de zekerheid dat hun persoonlijke gegevens en financiële transacties veilig worden verwerkt. En is achteraf betalen bij jouw shop al vanzelfsprekend? In veel landen om ons heen is achteraf betalen heel gebruikelijk. In Nederland ben je verplicht je klanten die optie aan te bieden, een mooie kans om twijfelende klanten meer vertrouwen te geven!

4. Reviews en testimonials

Met reviews en testimonials van klanten bouw je vertrouwen op. Positieve feedback van andere kopers kan twijfels bij potentiële klanten wegnemen. Vraag klanten daarom een review achter te laten op je website of op externe reviewplatforms. Dit geeft potentiële klanten een goed beeld van de kwaliteit en betrouwbaarheid van je producten en diensten. Met multi-platform review requests zorg je ervoor dat het beeld over verschillende reviewplatforms consistent is, wat ook weer helpt het vertrouwen te vergroten. En met productreviews zien klanten zelfs op productniveau wat ze kunnen verwachten.

5. Goede klantenservice

Een goede klantenservice is enorm belangrijk. Door snel en vriendelijk te reageren op vragen, klachten of problemen van klanten geef je hen het vertrouwen dat ze bij jou terechtkunnen als er iets misgaat. Zolang het netjes opgelost wordt, hebben de meeste klanten er begrip voor dat er wel eens iets fout gaat. Mocht dat inderdaad gebeuren, blijf dan vooral communiceren en biedt een passende oplossing. Dan is de kans groot dat de klant uiteindelijk toch tevreden is en misschien zelfs weer opnieuw bij je zal bestellen!

6. Een goed verzorgde website

Investeer in een professionele website. Een goed verzorgde website wekt vertrouwen en laat zien dat je serieus bent over je business. Als je een gewone winkel hebt en het is er rommelig, met verouderde aanbiedingen of producten die over de datum zijn, dan haken klanten af. Online is dat net zo. Een website met overzichtelijke navigatie, aantrekkelijke visuals en een gebruiksvriendelijke interface straalt betrouwbaarheid uit. Aanbiedingen dienen vanzelfsprekend nog geldig te zijn. En heb je een blog of nieuwspagina, dan is het altijd een goed teken als de laatste berichten recent zijn.

7. Een keurmerk op je website

Zowel bewust als onbewust worden consumenten beïnvloed door een webwinkel keurmerk. Met een erkend en bekend webwinkel keurmerk straalt jouw webshop betrouwbaarheid uit. Klanten kunnen er immers van uitgaan dat je webshop op een aantal belangrijke criteria is goedgekeurd. Wist je trouwens dat de conversie van webshops met het WebwinkelKeurmerk zo’n 15% hoger is? Pro-tip: laat het keurmerk zien bij de checkout van je webshop.

8. Laat jezelf zien

Mensen doen graag zaken met mensen. Tijd om jezelf te laten zien dus! Op social media kun je bijvoorbeeld filmpjes of foto’s van jezelf, je team of achter de schermen delen. Zie je dat niet zitten, of heb je er geen tijd voor? Een leuke tekst en foto (geen stockfoto dus) op de ‘Over ons’-pagina van je webshop maakt al een verschil. En natuurlijk kun je ook gebruik maken van je ledenprofiel op de website van WebwinkelKeur. Om te laten zien dat je het manifest “Hart voor de zaak” hebt ondertekend bijvoorbeeld, maar vooral om meer te vertellen over wie je bent, welke producten je verkoopt en waarom je doet wat je doet!

Bekijk je webshop door de ogen van je klant, wat zou je als klant zelf willen of verwachten? Soms ben je al zo lang bezig met je webshop, dat je dingen zelf niet meer ziet. Dan is het handig iemand die je kent te vragen met een frisse blik nar je webshop te kijken. Daar komt vaak geweldige feedback uit! Met deze tips ben je al goed op weg om het vertrouwen van klanten te winnen. En heb je vragen, dan kun je ook altijd contact met ons opnemen. Succes!

Mobiele versie afsluiten