WebwinkelKeur

Verbod op nepkortingen: ACM controleert en handhaaft

Nepkorting Regelgeving pexels-antoni-shkraba-6207767

Korting, afprijzing, aanbieding: wie wordt er nou niet blij van koopjes? Prijs is een grote factor in de besluitvorming van consumenten. En iedereen vindt het fijn om geld te besparen. Met een van-voor prijs, een percentage korting of andere kortingsactie kunnen winkeliers hun verkopen dus een enorme boost geven. Maar hoe weten consumenten zeker dat ze echt korting krijgen? En dat het niet om nepkorting gaat, waarbij de verkoper de prijs eerst heeft verhoogd en dan korting geeft? Of waarbij de oorspronkelijke vraagprijs gewoon verzonnen is?

“Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding”

Het is heel lastig voor consumenten om na te gaan of een korting een echte korting is. Daarom werden er een tijd geleden door de overheid al regels aangekondigd om misleiding met nepkortingen tegengaan. Per 1 januari 2023 is deze regelgeving definitief ingegaan. “Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding”, zegt minister Adriaansens van Economische zaken en Klimaat (EKZ) hierover. Veel consumenten hebben wel eens te maken gehad met valse ‘van-voor’ kortingsacties. Door een fictieve hoge ‘van-prijs’ te gebruiken lijkt het dan of een product in de aanbieding is, terwijl de prijs gewoon hetzelfde is gebleven, of minimaal is veranderd. “Dat we hier iets aan gaan doen, is ook goed nieuws voor ondernemers die hierdoor te maken hadden met oneigenlijke concurrentie’, aldus Adriaansens.

Wat houden de nieuwe regels voor kortingen precies in?

De prijs waarop de verkoper korting geeft (de ‘van’-prijs) moet de laagste prijs zijn die geldig was in de 30 dagen voorafgaand aan de actie.

Een voorbeeld: je hebt een laptop in de aanbieding. De ‘van-prijs’ die je gebruikt in je aanbieding mag dan niet hoger zijn dan de laagste verkoopprijs die je in de 30 dagen voor het ingaan van de aanbieding hebt berekend.

In Nederland zijn een aantal uitzonderingen op deze regel:

Omdat de maatregelen al ruim van tevoren werden aangekondigd, is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) per 1 januari begonnen met controle en handhaving op deze regelgeving. Wil je hier meer over weten? Check dan de website van ACM.

Mobiele versie afsluiten