Korting, afprijzing, aanbieding: wie wordt er nou niet blij van koopjes? Prijs is een grote factor in de besluitvorming van consumenten. En iedereen vindt het fijn om geld te besparen. Met een van-voor prijs, een percentage korting of andere kortingsactie kunnen winkeliers hun verkopen dus een enorme boost geven. Maar hoe weten consumenten zeker dat ze echt korting krijgen? En dat het niet om nepkorting gaat, waarbij de verkoper de prijs eerst heeft verhoogd en dan korting geeft? Of waarbij de oorspronkelijke vraagprijs gewoon verzonnen is?
“Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding”
Het is heel lastig voor consumenten om na te gaan of een korting een echte korting is. Daarom werden er een tijd geleden door de overheid al regels aangekondigd om misleiding met nepkortingen tegengaan. Per 1 januari 2023 is deze regelgeving definitief ingegaan. “Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding”, zegt minister Adriaansens van Economische zaken en Klimaat (EKZ) hierover. Veel consumenten hebben wel eens te maken gehad met valse ‘van-voor’ kortingsacties. Door een fictieve hoge ‘van-prijs’ te gebruiken lijkt het dan of een product in de aanbieding is, terwijl de prijs gewoon hetzelfde is gebleven, of minimaal is veranderd. “Dat we hier iets aan gaan doen, is ook goed nieuws voor ondernemers die hierdoor te maken hadden met oneigenlijke concurrentie’, aldus Adriaansens.
Wat houden de nieuwe regels voor kortingen precies in?
De prijs waarop de verkoper korting geeft (de ‘van’-prijs) moet de laagste prijs zijn die geldig was in de 30 dagen voorafgaand aan de actie.
Een voorbeeld: je hebt een laptop in de aanbieding. De ‘van-prijs’ die je gebruikt in je aanbieding mag dan niet hoger zijn dan de laagste verkoopprijs die je in de 30 dagen voor het ingaan van de aanbieding hebt berekend.
In Nederland zijn een aantal uitzonderingen op deze regel:
- Bederfelijke producten. Hierbij kun je denken aan bederfelijke levensmiddelen zoals zuivelproducten, groente, vis etc. Die producten worden maar een paar dagen aangeboden en hierdoor is de regel moeilijk, of niet, uitvoerbaar. Hiervoor mag je als verkoper de ‘van-prijs’ hanteren die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering.
- Stapelkortingen. Opeenvolgende prijsverminderingen zijn toegestaan, zoals een actie waarbij op een artikel in de uitverkoop eerst 25% korting wordt gegeven, later 33% en tenslotte 50%. Verkopers mogen maximaal drie maanden blijven verwijzen naar de originele prijs van het artikel (waarover de eerste korting werd berekend). Heb je dus bijvoorbeeld een kledingwinkel en houd je een uitverkoop, waarbij je na een paar weken de overgebleven artikelen met een hogere korting aanbiedt? Dan mag je daarbij tot maximaal 3 maanden verwijzen naar de oorspronkelijke prijs van het artikel.
- Producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn. Je beschikt immers niet over 30 dagen prijsgeschiedenis voor dit product. Breng jij een nieuw product op de markt en wil je daarmee een ‘van- voor’ actie doen? Geen probleem! Na 30 dagen vervalt deze uitzondering en wordt er weer gekeken naar de laagste verkoopprijs die werd berekend in de afgelopen 30 dagen.
Omdat de maatregelen al ruim van tevoren werden aangekondigd, is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) per 1 januari begonnen met controle en handhaving op deze regelgeving. Wil je hier meer over weten? Check dan de website van ACM.