WebwinkelKeur

Van-voor prijzen, wat mag en wat niet?

stunten met prijzen kortingen aanbiedingen

Stunten met je prijzen: veel ondernemers doen dit. Van enkele euries tot wild gaan met 50 – 75% korting. Je kan het bijna zo gek niet bedenken. Het kan je onderscheiden van de concurrent, je oude collectie kan zo ruimte maken voor de nieuwe, je kan het inzetten bij marktpenetratie of je kan het bijvoorbeeld zien als een middel  om de klant extra te triggeren tot een aankoop.  Hier zijn echter wel bepaalde regels aan verbonden. Helaas blijkt uit onderzoek dat veel webshops zich hier niet aan houden door te stunten met neppe aanbiedingen. Eén bedrijf kreeg hier zelfs een flinke boete voor.

Veel webwinkels overtreden de wet

Volgens onderzoek maken veel winkels zich schuldig aan valse advertenties. Bij het onderzoek werden er 65 winkels onderzocht, waarvan 40 webwinkels. Van de 40 webshops gingen er maar liefst 26 de mist in. Zij hadden mooie van-voor prijzen, waarmee zij de indruk wekken dat ze fikse kortingen aanbieden. Dit, terwijl zij bijvoorbeeld de zogenoemde afgeprijsde producten nooit voor de ‘van-prijs’ hebben aangeboden. Hiermee overtreden zij de wet oneerlijke handelspraktijken.

Wet oneerlijke handelspraktijken

De bovenstaande wet verbiedt als het ware misleidende en agressieve verkoop van producten en diensten. Dit geldt overigens voor alle ondernemers: zowel offline als online. Zo moet je bijvoorbeeld bijkomende kosten direct aangeven, mag je geen onwaarheden uitspreken, mag je geen zogenoemde gratis producten aanbieden waardoor de consument aan een abonnement vastzit en mag je niet producten sturen zonder instemming. Ook is er hier bepaald dat je niet zomaar met van-voor prijzen mag stunten, waar vele webshops dus de fout maken. Lees hier op Consuwijzer alles omtrent de wet oneerlijke handelspraktijken. Consuwijzer is onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Stunten met van-voor prijzen

De ACM is hier heel duidelijk in: je mag als webwinkelier geen kortingen aanbieden die eigenlijk geen echte kortingen zijn. Wanneer je wilt stunten met van-voor prijzen, moet je het product ook daadwerkelijk voor de van-prijs hebben aan geboden op je webshop. Dit mag tevens niet langer dan dertig dagen geleden zijn geweest. Eventueel zou je de adviesprijs van je leverancier ook bij de ‘van-prijs’ mogen zetten. Het moet echter voor de consument wel zonneklaar zijn dat het gaat om de adviesprijs en niet de prijs waar je mogelijk de producten op hebt verkocht.

Voorbeeld van verandering van Bol.com (dit hebben zij waarschijnlijk vanuit juridisch oogpunt aangepast):

Van-voor prijs zonder vermelding van adviesprijs

 

Van-voor prijs met vermelding van adviesprijs

In strijd met de wet: boetes van € 350.000

Zo kreeg een bedrijf dat online meubilair verkoopt twee boetes van de ACM. In 2016 en 2017 adverteerde het bedrijf op haar website en in huis-aan-huisfolders met bepaalde van-voor prijzen. Dit deden zij incorrect, omdat zij de ‘van-prijs’ nooit hadden gerekend. Met deze oneerlijke ‘van-voor prijsadvertenties’ wordt er ten onrechte gesuggereerd dat ze een goede aanbieding hebben. Dit is in strijd met de wet: wet oneerlijke handelspraktijken.

Tevens waren de producten in de fysieke winkel niet juist geprijsd. Pas wanneer de consument aan de verkoper naar de prijzen vroeg, waren de productprijzen zichtbaar met behulp van een lijst via de verkoper. Dit is wederom in strijd met de wet, namelijk: Prijzenwet. De klant moet middels een prijskaartje aan het product direct kunnen zien hoeveel het product kost.

Door het in strijd gaan met deze twee wetten, heeft de ACM twee boetes opgelegd met een totaalwaarde van 350.000 euro. De rechtbank heeft besloten dat deze boete rechtvaardig is.

Conclusie: waar moeten van-voor prijzen aan voldoen?

 

Volgende week lees je 9 trucs die grote bedrijven gebruiken bij het prijzen van hun producten. Dus stay tuned!

 

Dit blogbericht is voor het laatst gewijzigd op 28 mei 2019.

Mobiele versie afsluiten