WebwinkelKeur

USPs: Een succesvolle webwinkel begint bij een uniek idee

Elk bedrijf begint met een idee. De vraag is echter, wat maakt jouw idee uniek? Met steeds meer online winkels is het niet langer genoeg om enkel goede klantenservice te bieden en producten voor een redelijke prijs aan te bieden. Om vandaag de dag nog te starten met een nieuwe webwinkel moet jouw bedrijf iets unieks kunnen bieden aan klanten. Dit geldt niet alleen voor een webwinkel trouwens, maar eigenlijk voor elke onderneming.

USPs
USP staat voor unique selling point danwel unique selling proposition, oftewel wat maakt jouw idee uniek? Vrijwel elk succesvol bedrijf heeft unieke voordelen. Om een aantal voorbeelden te noemen (of al deze bedrijven slagen in hun USPs staat even buiten de inhoud van dit blog):

Niet elk bedrijf hoeft revolutionair te zijn, zo hoef je niet direct een Apple, Google of Facebook te worden om je brood te verdienen. Toch moet je wel een meerwaarde hebben voor jouw doelgroep.

De sterke punten van jouw bedrijf
Als kleine ondernemer kun je het beste beginnen bij jouw eigen kracht. Het is daarom verstandig om bij jezelf te rade te gaan welke voordelen jij nu al hebt ten opzichte van concurrenten:

Ga allereerst uit van je eigen kracht en kijk wat daar de voordelen van zijn.

De zwakke punten van jouw bedrijf
Natuurlijk heb jij als bedrijf of als persoon niet alleen voordelen. Bekijk ook wat jouw nadelen zijn. Start je de webwinkel alleen? Dan kunnen hier nadelen aan verbonden zijn. Zo zul je misschien niet 24 uur per dag telefonisch bereikbaar zijn, zul je misschien minder scherp kunnen inkopen en is je budget voor marketing wellicht niet zo hoog.

Belangrijk is wel dat je deze nadelen concreet maakt vanuit het oogpunt van de klant. Zo is klein zijn op zich geen nadeel. Zo kan klein zijn ook in je voordeel werken doordat je persoonlijke klantenservice kunt bieden of minder overhead kosten hebt. Ga je echter voor de snelste klantenservice, dan is het als eenmanszaak moeilijk opboksen tegen de grote multinationals.

Voorsprong behouden in de toekomst
Wellicht heeft jouw webwinkel vandaag de dag unieke voordelen, maar kun je die voordelen ook blijven behouden? Voorbeelden te over van succesvolle bedrijven die later toch minder succesvol werden, denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine Ilse of Startpagina.nl. Het is daarom goed om voor je start goed na te denken over jouw meerwaarde en hoe je deze meerwaarde ook in de toekomst kunt blijven bieden.

Zo zou je natuurlijk bepaalde producten kunnen aanbieden die momenteel online nog niet goed vertegenwoordigd zijn. Als je dat doet is het echter goed om ook na te denken welke voordelen je kunt bieden op het moment dat je webwinkel een succes wordt en de concurrentie dit ook opmerkt. Wat houdt bijvoorbeeld iemand tegen om jouw idee te kopiëren of ook dezelfde producten aan te bieden? Denk na over welke unieke voordelen jij als webwinkel in de toekomst kunt blijven bieden.

Innovatie als USP
Gezien de hoge concurrentie is het tegenwoordig moeilijk om in een overvolle markt voldoende meerwaarde te bieden met slechts minimale extra voordelen. Goede klantenservice is vandaag de dag eerder een vereiste dan een uniek voordeel. Denk daarom ook eens “out-off-the-box”. Hoe kun je jouw idee/bedrijf een stukje extra innoveren? Hierop is geen standaard antwoord, maar om je wat mooie voorbeelden voor inspiratie te geven:

Bekijk goed of jij jouw idee nog wat kunt innoveren. Wellicht kun je voorzien in een bepaalde behoefte die nog onvoldoende vervuld wordt. Zulke innovaties geven je een unieke voorsprong.

Conclusie

Heb je al een webwinkel of heb je een idee voor een nieuwe webwinkel? Neem dan eens de tijd om na te denken over jouw unieke voordelen. Deze USPs zijn namelijk de basis van elk succesvol bedrijf. Laat ons onder dit blogbericht weten welke USPs jouw webwinkel heeft.

Belangrijk is natuurlijk dat de U in USP staat voor “uniek”. Om jouw USPs te bepalen moet je daarom ook weten wat de concurrentie doet. Als iedereen in jouw branche gratis verzending aanbied dan is dit geen USP meer te noemen. We zullen de volgende keer dan ook ingaan op het in kaart brengen van jouw sterke en zwakken punten ten opzichte van concurrentie.

Mobiele versie afsluiten