Wat zorgt ervoor dat de bezoekers van je webshop uiteindelijk overgaan tot bestellen? Er zijn veel verschillende aspecten die hierbij een rol spelen, van klantenservice tot keurmerk. In dit artikel geven we je een paar tips om van je webshop een daverend succes te maken.
Goede informatie is het halve werk
Zorg in eerste instantie voor goede teksten bij je producten. Vergelijk deze teksten met het gebruikelijke verkooppraatje in een winkel: spreek bezoekers persoonlijk aan, benoem de belangrijkste voordelen van een product, overtuig je klanten. Let hier wel op: overdrijf niet en houd het pakkend kort. Een tekst met alleen maar superlatieven wordt door lezers niet serieus genomen. Bedenk wat jouw product uniek maakt en vermeld dit in een krachtige slogan of headline. Mochten klanten verdere vragen hebben, is het een goed idee om de meestgestelde vragen samen te vatten op een FAQ (Frequently Asked Questions) pagina.. Belangrijk is dus dat je je verplaatst in de klant.
Het oog wil ook wat
In het tijdperk van Instagram kan bijna iedereen inmiddels professioneel ogende foto’s maken. Je komt dus niet meer weg met wat wazige productfoto’s. Met wat handige trucs kom je al een heel eind. Belangrijk is dat de productfoto’s realistisch, duidelijk én verleidelijk zijn. Maak foto’s die jouw artikel vanuit verschillende perspectieven tonen en waarop je kunt inzoomen. Een goede foto brengt een bepaalde emotie teweeg bij de klant. Verkoop je bijvoorbeeld taarten? Probeer er dan voor te zorgen dat je jouw chocoladetaart als het ware kunt proeven!
Beken kleur
Een uniform corporate design voor je webwinkel is ook belangrijk. De kleuren die je hierbij kiest, kunnen het verschil maken tussen een geïnteresseerde websitebezoeker en een betalende klant. De invloed van kleuren op je marketing is niet te onderschatten. Blauw wordt bijvoorbeeld geassocieerd met vertrouwen – bij banken en verzekeringsmaatschappijen zie je deze kleur vaak terug. Maar pas op: heb je een internationale webshop, verdiep je dan ook in de verschillende landen waar je je producten aanbiedt. In andere culturen hebben kleuren soms een hele andere betekenis dan in Nederland: in China is wit bijvoorbeeld een rouwkleur.
Gevonden worden doe je SEO
Heb je een webwinkel, dan wil je natuurlijk dat iedereen jouw shop snel vindt. Belangrijk hierbij is een goede positie in de resultaten van zoekmachines. Door middel van zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) kun je dit verbeteren. Hier is het de kunst om de juiste trefwoorden (keywords) in je teksten te gebruiken. Dit geldt voor elke website, of het nu een blog, een webshop of een zakelijke site is. Dus in het geval van een webshop: neem niet klakkeloos de teksten van fabrikanten over, maar bedenk zelf unieke teksten met woorden waarop potentiële klanten zoeken. Als je je een beetje in SEO verdiept, kun je een goede positie in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google veroveren. Probeer ook eens andere contentvormen, zoals video’s. Een goed voorbeeld hiervoor is Coolblue. Op hun website vind je bij veel producten nog een uitlegvideo.
Laat zien hoe goed je bent!
Als je goede service levert en je klanten tevreden zijn, mag je dit best laten zien aan de bezoekers van je webshop! Bij STRATO tonen wij de klantbeoordelingen prominent op de startpagina. Wanneer je gebruik maakt van WebwinkelKeur, ziet dat er zo uitzien:
Dit zorgt niet alleen voor vertrouwen in je merk, maar geeft je bezoekers misschien net dat laatste duwtje in de rug om een bestelling te plaatsen. Deel positieve beoordelingen op social media of laat een tevreden klant middels een kort video-interview aan het woord. Een andere optie is natuurlijk een keurmerk voor webwinkels, zoals WebwinkelKeur. Hiermee straal je vertrouwen uit en zijn bezoekers sneller geneigd een bestelling te plaatsen. Daarom kun je sindskort in je STRATO webshop ook het keurmerk van Stichting WebwinkelKeur integreren.
Nog meer tips nodig? Hier vind je nog andere bruikbare ideeën voor je webshop. Succes!