Singles Day, Black Friday, Halloween en dan hebben we Sinterklaas, kerst en oud & nieuw nog niets eens gehad: elke webwinkelier weet dat je aan het eind van het jaar nog flink wat extra omzet kunt maken. Maar de concurrentie is fors. Dus hoe zorg je er nu voor dat je die laatste twijfelende klanten over de streep trekt? Met deze 7 tips boost je gegarandeerd je decemberverkopen.
#1 Gratis verzending
Uiteraard mag deze tip niet in het lijstje ontbreken, Nederlanders zijn gek op gratis, dus verzending voor niets spreekt ze natuurlijk aan. Vooral wanneer je concurrenten dit niet aanbieden. Kies een strategisch minimumbedrag voor gratis verzending en je zorgt ervoor dat klanten net een extra aankoop doen die ze eigenlijk niet hadden gepland.
#2 Gratis extraatje dat past bij de feestdag
Net zo goed werkt natuurlijk een gratis extraatje bieden bij bestellingen vanaf X euro. Uiteraard is dit wel een prijzige aangelegenheid en je dient je af te vragen of al je klanten wel op dit product zitten te wachten. Denk per feestdag aan een hebbedingetje dat helemaal bij het thema past.
#3 Geef geen sigaar uit eigen doos
Veel winkels hebben er een handje van om de prijzen eerst omhoog te gooien en daarna ‘korting’ te geven. Maar pas op met dit soort trucs! Klanten hebben het snel door wanneer je extraatjes biedt die eigenlijk helemaal niet extra zijn.
#4 Kortingscode op het juiste moment
Een van de beste manieren om twijfelende klanten over de streep te trekken is door een kortingscode aan te bieden. Doe dit echter wel op het juiste moment. Wanneer je klanten puur op basis van bladertijd benadert, kunnen ze de kortings-popup als storend ervaren of geef je juist omzet weg aan klanten die toch wel bij je hadden gekocht. Slimmer is het om met twijfeldetectie het gedrag van je bezoeker te meten en op het juiste moment aan de juiste potentiële klant een korting te bieden.
#5 Automatiseer je e-mailmarketing
Uiteraard hoef je een kortingscode of gratis product niet ‘zomaar’ weg te geven. Je kunt hierbij ook vragen om een e-mailadres. Wanneer je dit optioneel maakt, blijkt uit onderzoek dat ongeveer 40% van je bezoekers hun mailadres achterlaat. Het grote voordeel van een e-mailadres van je klanten is dat je ze nu automatisch met interessante aanbiedingen kunt benaderen.
#6 Gebruik een echte foto
Online winkelen is veel minder persoonlijk dan binnenstappen bij een fysieke winkel. Zorg er daarom voor dat je de ervaring zo persoonlijk mogelijk maakt. Bijvoorbeeld door een foto van een van je echte medewerkers (lachend!) duidelijk op de site te plaatsen.
#7 Verstuur vanuit je eigen naam
Hetzelfde geldt natuurlijk voor je e-mails. Een afzender als contact@hetdomeinvanjewebwinkel.com is natuurlijk hartstikke onpersoonlijk. Veel slimmer is het om als afzender een echte naam te gebruiken. Bijvoorbeeld robert@hetdomeinvanjewebwinkel.com.