WebwinkelKeur

SWOT Analyse van jouw webwinkel

In de vorige blog hadden we het over de unieke voordelen van jouw webwinkel, oftewel jouw USPs. Naast de voordelen van jouw bedrijf, hebben we ook kort aandacht besteed aan de nadelen van jouw bedrijf. Natuurlijk moet je deze voordelen en nadelen van jouw webwinkel afwegen tegen die van jouw concurrenten, het gaat immers om “unieke voordelen”. Zo kun je als voordeel 24 uurs levering aanbieden, maar wanneer als jouw concurrenten dit ook doen, dan is dit niet bepaald een uniek voordeel te noemen.

Het is dus belangrijk om zowel je eigen sterke en zwakke punten als ook die van  de concurrenten in kaart te brengen. In de bedrijfskunde wordt hiervoor al jaren het SWOT model gebruikt. Dit staat voor Strengths, Weakness, Opportunities, Threats. In dit model worden de eigen (van jouw bedrijf of idee) sterktes en zwaktes, zowel intern als extern in kaart gebracht.

Intern
De interne factoren gaan over de organisatie zelf, in dit geval dus over jouw webwinkel. Het bekijkt de factoren binnen jouw bedrijf. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan snelle levering of goede productkennis. Voorbeelden van een Weakness kunnen zijn een beperkt budget of geen eigen voorraad. Deze interne factoren moeten natuurlijk wel gespiegeld worden met die van concurrenten. Snelle levering is namelijk primair een sterk punt wanneer dit bij concurrenten minder goed geregeld is. Hetzelfde geldt voor jouw zwaktes.

Extern
De externe factoren gaan over de markt in zijn geheel. Wat zijn dus de mogelijkheden en bedreigingen voor de markt? Zo kun je bijvoorbeeld een webwinkel in t-shirts willen starten. Je merkt daarbij dat consumenten graag een stukje persoonlijke advies willen bij de aanschaf van t-shirts. Als mogelijkheden zou je dan kunnen aanmerken dat de vraag naar persoonlijke hulp groeit en dat concurrenten hier onvoldoende op in spelen. Als bedreigingen zou je kunnen aanmerken dat de producten seizoensgebonden zijn en dat het eenvoudig voor concurrenten is om de markt te betreden

SWOT Model

Vul de SWOT-analyse in voor jouw webwinkel

Vragen om voor je zelf te beantwoorden:

Conclusies trekken
Op basis van deze antwoorden op deze vragen kun je jouw idee beter vorm geven. Zijn er veel grote bedrijven in de markt die een 24 uurs klantenservice hebben? In dat geval heeft het geen zin om je voor te doen als een groot bedrijf en de concurrentie aan te gaan op het gebieden waar deze grote bedrijven zullen excelleren. Beter is het dan om in te zetten op de gebieden waarin deze grote bedrijven niet goed zijn en waarin jij excelleert, bijvoorbeeld in persoonlijke klantenservice.

Ook met betrekking tot de markt kun je conclusies trekken, wellicht merk je dat het nadeel van het verkoop van t-shirts is dat dit erg seizoensgebonden is. Een oplossing kan zijn je assortiment dan uitbreiden met winterkleding.

Hierbij is het doel niet om alle zwaktes en bedreigingen uit te bannen, elk bedrijf heeft deze nadelen, het gaat er primair om dat je deze kent en hier rekening mee kunt houden. Hoe je dit gaan doen behandelen in onze volgende blog over de confrontatiematrix.

Mobiele versie afsluiten