WebwinkelKeur

Een succesvolle webwinkel met Shopify; het ultieme stappenplan

shoppen webwinkel shopify

Het aantal webwinkels in Nederland groeit gestaag door. En terecht, er liggen nog steeds veel kansen in de e-commerce. Met verschillende SAAS-oplossingen en de komst van de diensten als Shopify in Nederland, wordt het starten van een succesvolle webwinkel steeds gemakkelijker.

Ondanks dat je binnen een paar uur een webwinkel kunt bouwen, is er meer werk nodig om je webwinkel succesvol te maken. In dit artikel bespreken we alle stappen die je moet volgen om een succesvolle webwinkel te starten in Shopify. Een succesvolle webshop begint bij een eerste idee en eindigt bij een winkel die steeds verder verbeterd wordt.

(De meeste tips zijn natuurlijk ook gewoon bruikbaar als je niet bij Shopify zit. Doe er je voordeel mee :-).)

 

1.     Kies je product

Het kiezen van je product(groep) is vaak een van de moeilijkste dingen bij het starten van je eigen webwinkel. Er hangt immers zoveel van af. Je kunt de volgende strategieën gebruiken om tot een productidee te komen.

  1. Ontdek mogelijkheden door zoekwoordenonderzoek.
  2. Maak unieke producten en ontwikkel een merk.
  3. Los ongemakken van consumenten op.
  4. Speel in op de hobby’s en interesses van consumenten.
  5. Volg je eigen passie.
  6. Verbeter bestaande producten.
  7. Gebruik je eigen ervaring en expertise.
  8. Speel in op trends.

Als je een of meerdere ideeën hebt, is het tijd om deze te testen. Je doet marktonderzoek, eerst online en later ook offline. Zijn consumenten bereid om voor jouw producten te betalen? Bekijk ook goed wat de eigenschappen van het product voor jou als bedrijf betekenen. Zijn de producten bijvoorbeeld bederfelijk? Dan moet je je afvragen of een webwinkel wel de beste optie is.

Je productidee moet uiteindelijk tastbaar worden. Kun je het product zelf maken, of moet je het laten maken? Ga je voor een bestaand product, dan kun je het in bulk inkopen of laten dropshippen.

 

2.     Maak een bedrijfsplan

Als je een goed idee hebt bedacht, dan is het verleidelijk om door te pakken en gelijk je webwinkel te openen. Veel webwinkels redden het echter niet omdat er in het begin geen goede plannen gemaakt zijn. Het schrijven van een bedrijfsplan helpt om je prioriteiten te stellen.

In het bedrijfsplan maak je als eerste een financiële onderbouwing van je plannen. Je probeert zo goed mogelijk in te schatten wat je kosten zijn voor inkoop, verpakking en verzending. Je kijkt ook hoeveel retouren je verwacht en welke kosten je verwacht te maken voor de marketing. Sommige kosten, zoals die voor je Shopify-webwinkel, zijn gelukkig goed te voorspellen.

Onderdeel van een bedrijfsplan is ook een analyse van de competitie. Je kunt hierbij onder andere op de volgende dingen letten:

 

3.     Maak je webwinkel klaar voor opening

Bedrijfsnaam

Staan alle seinen nog steeds op groen? Dan kun je gaan bouwen aan je webwinkel. Om je webwinkel goed in de markt te zetten heb je in ieder geval een bedrijfsnaam nodig. Het is belangrijk om een bedrijfsnaam te kiezen die uniek is en waarvan je de domeinnaam nog kunt registreren. Vergeet ook niet om je naam te registreren op social media, ook op kanalen waar je in eerste instantie nog niets mee gaat doen.

Herkenbare huisstijl

Minstens zo belangrijk is een herkenbare huisstijl. Een herkenbaar logo is het minimum, maar het liefst voer je je huisstijl verder door. Je bent stukken beter herkenbaar als je op Instagram of in je nieuwsbrieven dezelfde kleuren gebruikt als in je webwinkel. Maak goede banners en profielfoto’s, bijvoorbeeld met Canva. Vergeet ook niet de offline communicatiematerialen, zoals pakbonnen, facturen en eventuele visitekaartjes.

Vervolgens is het zaak om je Shopify-store in te richten volgens jouw huisstijl. De basis van je Shopify-store staat al. Je hoeft deze dus alleen maar aan te passen aan jouw bedrijf.

Inrichten productpagina’s

Schenk bij het inrichten het meeste aandacht aan je productpagina’s. Hier komen de klanten vaak op binnen, bijvoorbeeld via een zoekmachine of via een link van een vriend. Heb je mooie foto’s van jouw product? Heb je verkoopteksten die de bezoeker verleiden, maar die geen onrealistische verwachtingen wekken? Lukt het jou niet om goede teksten of mooie foto’s te maken, besteedt dit dan uit.

Zoekmachineoptimalisatie

Een van de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij het bouwen van je webwinkel is zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoe zorg je dat mensen jouw webwinkel vinden via Google, Duckduckgo of Bing? Lees daarom veel over SEO via websites als Moz en blijf op de hoogte van de laatste trends.

 

4.     Optimaliseer je webwinkel

Live feedback

Het openen van je webwinkel is pas het begin. Nadat je webwinkel geopend is, krijg je live feedback. Je ziet hoe je winkel het doet. Je ziet waar bezoekers afhaken en wat zij juist interessant vinden aan jouw producten. Deze informatie kun je gebruiken om je webwinkel verder te verbeteren.

A/B tests

Sommige problemen kun je misschien direct aanpakken. Als je veel vragen krijgt over een product, dan kun je je productteksten aanpassen. Is er een product dat heel goed verkoopt, dan kun je kijken of je andere varianten op de markt kunt brengen. Ook kun je A/B tests uitvoeren om je productpagina’s te verbeteren, zelfs als je lage bezoekersaantallen hebt.

Marketing

Ondertussen besteed je veel aandacht aan je marketing. Je bent actief op social media, fora en andere plekken waar je doelgroep zich bevindt. Je deelt blogs en andere content zodat jouw webwinkel beter te vinden is via zoekmachines. Ook kun je de overweging maken om je aan te sluiten bij een keurmerk met reviewsysteem, zoals WebwinkelKeur. Zo biedt WebwinkelKeur een integratie met Shopify aan.

 

Je webwinkel is nooit af

Wat voor webwinkel je ook hebt, deze is nooit af. De concurrentie zit nimmer stil. De wereld om ons heen verandert en daarmee ook de wensen van je doelgroep. Blijf je webwinkel daarom continu aanpassen en verbeteren. Je wilt niet alleen nu succesvol zijn, maar ook in de toekomst.  Met een Shopify webwinkel leg je in ieder geval een stevig fundament voor je webwinkel.

Dit blogbericht is geschreven door een gastauteur van Shopify.

Mobiele versie afsluiten