Waar Google Chrome afgelopen jaar al websites subtiel markeerden als onveilig zonder SSL-certificaat, markeren ze vanaf juli 2018 alle websites zonder deze SSL-verbinding als onveilig. Dit zal gebeuren met de nieuwe versie van Chrome, namelijk Chrome 68. Hun insteek hierbij is om het browsen voor iedereen veiliger te maken, door de bezoeker vooraf te waarschuwen. Mozilla Firefox verbreekt de connectie zelfs met websites, wanneer zij geen SSL-certificaat of sterke encryptie hebben. Zo’n SSL-certificaat is dan niet langer meer een optie voor een webwinkelier, maar haast meer een vereiste.
Wat is een SSL-certificaat
Hoewel SSL-certificaten oorspronkelijk ontwikkeld werden voor IT-professionals als beveiligingsprotocol, wordt het nu herkend als een kenmerk van een veilige website. Door sterke codering van gegevens wordt de online verbinding tussen de website en bezoeker beveiligd. Denk hierbij vooral aan gegevens die een bezoeker op een website of webwinkel invult, deze blijft dan tussen de bezoeker en de website. Daarnaast kan een SSL-certificaat je ranking binnen Google verbeteren. Dit is alleen van toepassing als je zo’n certificaat gebruikt voor je gehele website. Je zult er dus nog wel even voor aan de slag moeten gaan.
Verschillende soorten varianten
Een SSL-certificaat kun je opdelen in drie varianten, namelijk: domeinvalidatie, organisatievalidatie en uitgebreide validatie.
Domeinvalidatie is bedoeld voor niet-publieke websites. Bij aanvraag van deze validatie wordt er gecontroleerd of degene beschikt over het beheer van de website. Tevens worden de bedrijfsgegevens gecontroleerd. Deze validatie is te herkennen aan een groen slotje in de URL-balk.
Organisatievalidatie is bedoeld voor websites zonder commerciële doelstellingen. Evenals bij de domeinvalidatie, worden hier ook de bedrijfsgegevens gecontroleerd. Deze gegevens worden wederom opgenomen binnen het certificaat. Deze validatie is te herkennen aan een groen slotje in de URL-balk.
Een uitgebreide validatie is bedoeld voor websites met commerciële doelstellingen, hier vallen onder andere webwinkels onder. Wederom worden je bedrijfsgegevens gecontroleerd. Deze validatie is te herkennen aan een groene URL-balk met een slotje en de bedrijfsnaam. Zie afbeelding hieronder als voorbeeld:
Deze specifieke balk zou er tevens voor zorgen dat je meer vertrouwen wekt bij de bezoeker, waardoor het mogelijk is dat je hier een hogere omzet door behaald. Een perfecte toevoeging bij het keurmerk lijkt ons!
Nieuw keuringspunt bij WebwinkelKeur
Ook in het kader van de GDPR/AVG is het belangrijk dat ingevulde gegevens door een klant beveiligd zijn. Een SSL-certificaat sluit hier goed bij aan. Waar we in het verleden al aangaven dat het belangrijk is dat een webwinkel zo’n certificaat heeft, wordt er vanaf morgen een verplicht keuringspunt toegevoegd aan ons keuringsrapport, namelijk: het hanteren van een geldig SSL-certificaat. Hierdoor wordt het online winkelen bij onze leden nóg veiliger gemaakt.
Aanvragen SSL-certificaat
Derhalve is het niet meer de vraag of je een SSL-certificaat voor je webwinkel kiest, maar wanneer! De gegevens zijn beveiligd, je webwinkel wordt door Mozilla Firefox en Google Chrome gemarkeerd als veilig, het wekt vertrouwen op bij je bezoeker én je komt mogelijk hoger in de ranking binnen Google. Het aanvragen van een SSL-certificaat kan gemakkelijk via verschillende bedrijven, denk hierbij aan bijvoorbeeld: Networking4all en Xolphin.