Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Slaan we door met Black Friday?

10474
0

Dit jaar deed menig webwinkel mee aan Black Friday. Mijn Facebook pagina stond vol met kortingen en ook de krant kon ik niet open slaan zonder de nodige Black Friday advertenties tegen te komen. Waar komt Black Friday opeens vandaan?

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving

De meeste werknemers hebben de dag na Thanksgiving een vrije dag. Kortom een mooi moment om de kerstaankopen bij elkaar te shoppen. In America is Black Friday dan ook een logisch moment om te stunten met prijzen om zo grote aantallen mensen naar de winkels te trekken. De filmpjes van mensen vechtend om een aanbieding zijn dan ook het bewijs van het succes van de shopping dag.

In Nederland is Black Friday overgewaaid uit de VS. Marketeers zien het succes van Black Friday in America en willen dit graag in Nederland kopiëren. Het begint bij enkele (web)winkels waarna al veel volgen. Niemand wil immers de boot missen.

Slaan we alleen niet de plank mis met een Black Friday in Nederland? Waarom zouden we als Nederlanders op deze dag onze aankopen doen? We vieren immers geen Thanksgiving en hebben ook geen extra vrije dag. Op zaterdag zou al een stuk logischer zijn of afgestemd op onze Sinterklaas inkopen.

Ongetwijfeld zullen volgend jaar nog meer webwinkels meedoen aan Black Friday, uit angst om de boot de missen. Als je concurrent het doet, dan wil jij natuurlijk niet achter lopen. Als de marketeers maar hard genoeg pushen dan raakt de dag vanzelf ingeburgerd.

Of we er met zijn allen beter van worden? Ik denk het niet. Webwinkels geven marge weg door te stunten met kortingen. Dat terwijl we in november en december al sinterklaas en kerst hebben om de verkopen te stimuleren. Waarom dan nog eens extra korting weggeven?

Al met al is Black Friday vooral een feest voor de marketeers.

Wat vind jij? Is Black Friday een mooie dag om extra te verkopen of schieten we door?

 
 
Bericht delen:
LinkedIn