Als webwinkelier wil je niet enkel nieuwe klanten binnenhalen, maar wil je ook van de bestaande klanten terugkerende klanten maken. Het kost namelijk veel minder om aan een bestaande klant iets te verkopen dan om een nieuwe klant te werven. Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf al bedacht dat e-mailmarketing hierbij een handig instrument is. In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is e-mailmarketing namelijk verre van dood, echter moet je wel goed nadenken over hoe je de e-mail opstelt.
Pakkende titels
Het valt helaas niet te ontkennen; mensen ontvangen tegenwoordig teveel mail. Bijna elke webwinkel waar een bestelling gedaan is verstuurd wel een nieuwsbrief naar zijn klant. Het kan dan lastig zijn om op te vallen tussen de vele andere nieuwsbrieven en daarbij; wat maakt jouw nieuwsbrief zo speciaal dat de klant jouw nieuwsbrief niet door zal sturen naar zijn of haar spamfolder zoals deze dat wellicht met andere nieuwsbrieven wel zal doen? Het juiste begin is het kiezen van een pakkende titel. En daar komt segmentatie bij kijken, want niet iedere klant is hetzelfde en daardoor zal ook niet iedere titel en iedere aanbieding voor elke klant interessant zijn.
Een eerste mogelijkheid van segmentatie is op basis van geslacht; zo voorkom je bijvoorbeeld dat een vrouwelijke klant een mail krijgt met daarin aanbiedingen zoals scheerschuim en/of baard olie en voorkom je dat een mannelijke klant een mail krijgt met daarin aanbiedingen zoals bikini’s en lippenstift. Maak bij e-mailsegmentatie dan ook gebruik van persona’s en probeer alle data van je klanten zorgvuldig bij te houden zodat je zo scherp mogelijk kunt communiceren naar je klanten. Enkele tips om een interessante titel te schrijven zijn:
- Personaliseer de subjectline: Marie, voorkom nu direct dat je deze mooie zomerjurk niet in jouw kledingkast hebt hangen.
- Stel een deadline vast zodat mensen direct in actie komen, bijvoorbeeld: Marie, als je deze zomerjurk voor 12:00 besteld dan krijg je van ons 15% korting.
- Houd je doelstelling en de interesses van de ontvangers voor ogen. Wat wil je dat ze doen nadat ze je e-mail hebben gelezen en wat zorgt ervoor dat ze bereid zijn dat te doen? Als je die vraag kunt beantwoorden in maximaal 50 letters heb je misschien al je subjectline.
Websitegedrag
Het kan belangrijk zijn om het websitegedrag in de gaten te houden. Bijvoorbeeld om klanten die producten in de winkelwagen latten liggen te benaderen, waardoor de kans dat deze klanten de bestelling alsnog afronden vergroot wordt. Dergelijke campagnevoering wordt in vaktaal ‘abandoned shopcart campagnes’ genoemd. Je kent dergelijke campagnevoering vast wel van de grotere spelers zoals bol.com. Een klant die een bestelling niet afrondt, krijgt dan een e-mailherinnering aan het achtergelaten winkelwagentje. Met één druk op de knop komt de klant dan terecht in de winkelwagen om zijn bestelling af te ronden.
Segmentatie op basis van eerdere aankopen
Wellicht heb je een assortiment dat geschikt is voor herhaalaankopen. Stel je verkoopt cosmetica en krijgt van een klant spontaan meerdere bestellingen welke wijzen op een zwangerschap, dan weet je dat je de interesse kunt verkrijgen van de consument door een mail te sturen met content wat hierop aansluit. Dit kun je ook verder trekken; bijvoorbeeld door middel van een life-cycle e-mailcampagne. Een life-cycle e-mailcampagne is een campagne welke inspeelt op (toekomstige) potentiële behoeftes van de klant. In dit voorbeeld door mails te versturen op verschillende momenten tijdens en na de zwangerschap. Tijdens een dergelijke campagne krijg je hoogstwaarschijnlijk ook weer nieuwe informatie binnen. Iemand die vaker een bepaald product heeft bekeken maar deze nog niet heeft gekocht kan beter voorzien worden van meer informatie of alternatieven dan opnieuw dezelfde aanbieding.
Hetzelfde principe is in vrijwel elke webwinkel toe te passen. Koopt iemand een printer, dan wil hij wellicht over een half jaar nieuwe inkt bestellen. Koopt iemand een vloerkleed dan kan hij na een jaar wellicht een vloerkleedreiniger gebruiken. Koopt iemand een mobiele telefoon, dan is hij wellicht na 2 jaar op zoek naar een nieuw exemplaar.
Software voor e-mailmarketing en segmentatie
Wanneer je aan de slag wil met e-mailmarketing dan is de eerste stap natuurlijk het onderzoeken van je eigen data. Over welke data beschik je reeds en hoe kan je hier het meest uithalen? Een andere belangrijke stap is het onderzoeken welke software voor e-mailmarketing je wilt gebruiken. Bij Stichting WebwinkelKeur maken we gebruik van Mailchimp maar er zijn natuurlijk ook andere programma’s zoals CampaignMonitor of ActiveCampaign. Onderzoek vooraf aan het kiezen van de software of alle specifieke functionaliteiten welke jij nodig hebt aangeboden worden. Wij vernemen graag wat jouw keuze voor software is geweest en waarom exact de keuze op dat programma is gevallen.