Een tijdje geleden had ik al een bericht geschreven over een nieuwe verordening voor webshops: het verbod op geoblocking. Dan is het afwachten tot grote overtredingen en dus boetes van de Europese Commissie. Dat is zojuist gebeurd: het bekende kledingmerk Guess moet bijna 40 miljoen euro betalen.
Overtreden van de verordening: duur grapje
Het kledingmerk ging de mist in door te voorkomen dat consumenten uit bepaalde EU-lidstaten hun producten kochten. Dit deden zij door hun online promoties te beperken in bepaalde lidstaten. Daarnaast hield het kledingmerk ook nog eens de prijzen kunstmatig hoog in Centraal- en Oost-Europa. Waar de boete eigenlijk bijna 80 miljoen (! Ja, je leest het goed) bedroeg, is deze gehalveerd. Dit, omdat het kledingmerk goed heeft meegewerkt aan het onderzoek. Ook hebben zij andere zaken bekend die in strijd waren met de EU-regels. Nadat de boete is gereduceerd, bedraagt deze ‘nog maar’ 39,8 miljoen euro.
Verbod op geoblocking
Het verbod op geoblocking werd al toegezegd in afgelopen maart door de Europese Commissie. Webwinkeliers hadden vervolgens tot 3 december 2018 de tijd om hun webshop aan te passen. Vanaf dan was het officieel van kracht. Even terug naar de basics: Wat houdt verbod op geoblocking in? Kort gezegd: een webshop mag online consumenten niet meer discrimineren op basis van hun verblijfplaats, nationaliteit en vestigingsplaats. Op de website van de Europese Commissie lees je alles over het verbod op geoblocking.