Een passie voor interieur en een achtergrond in online marketing, daarmee startte Roy in 2016 online galerie The Art of Interior. De online galerie biedt een breed scala aan kunstfotografie, verkrijgbaar als plexiglas schilderij en op akoestisch doek. Met name in de coronatijd groeide de webshop (inter)nationaal flink, doordat mensen veel thuis waren en meer met hun interieur en exterieur bezig waren. Inmiddels biedt Roy met zijn team een grote collectie aan van bekende en opkomende fotografen en artiesten.
‘In het verleden deed ik modellenwerk en zo heb ik een netwerk met fotografen opgebouwd’, vertelt Roy over zijn idee om een webshop te starten. ‘Daarna begon ik mijn eigen marketingbureau, Business Stylist. Ik wilde altijd al mijn eigen webshop hebben, in plaats van alleen maar anderen helpen met hun marketing en vormgeving. We deden veel drukwerk en toen één van onze drukkers in 2016 het afdrukken van foto’s op plexiglas aanbood, ben ik daar in gaan duiken. De wereld van drukwerk, de marketingmachine van Business Stylist en het netwerk van fotografen kon ik mooi combineren tot een online art gallery: The Art of Interior.’
Internationaal netwerk
In de afgelopen jaren heeft The Art of Interior met een klein team een groot internationaal netwerk opgebouwd. ‘We zijn inmiddels actief in bijna geheel Europa en de Verenigde Arabische Emiraten. In Nederland kan je met nieuwe contacten veel per e-mail regelen, maar in het buitenland moet je er constant zijn en je gezicht laten zien. Dat was soms uitdagend, maar het heeft wel mooie resultaten opgeleverd.’
Exclusieve werken
Roy vond de kunstenaars die hun werk via The Art of Interior aanbieden in eerste instantie in zijn eigen netwerk. Klanten kwamen ook via dat netwerk, door te adverteren in magazines en op beurzen. Inmiddels heeft de galerie zoveel bekendheid opgebouwd dat fotografen zelf contact opnemen om hun werk aan te bieden. De galerie werkt in dat geval met licenties. Om exclusief werk te verkrijgen organiseert The Art of Interior nu ook eigen fotoshoots. Al het artwork is naar de wens van klanten aan te passen. ‘Denk aan de kleuren, stijlen, materialen en formaten. En voor degenen die twijfelen, maken wij vrijblijvend een digitale preview in hun ruimte.’
Snel op trends inspelen
Hoe heeft Roys online marketing-achtergrond bijgedragen aan het succes van de webshop? ‘Ondanks we een showroom hebben, blijven we in de basis een online galerie. Online marketing, vormgeving en vindbaarheid zijn daarbij de drie belangrijkste pijlers – naast het hebben van de juiste producten, materialen en prijzen. Mijn achtergrond en vooral het team van Business Stylist zorgen ervoor dat we snel op trends kunnen inspelen en continu de website en ons bereik kunnen vergroten.’
Vertrouwen uitstralen
De prijzen van de kunst in de online collectie lopen op tot boven de €1.000. Daarom is het voor Roy belangrijk om met zijn webshop vertrouwen uit te stralen. ‘Dit doen we met opties als achteraf betalen, 14 dagen op proef en vooral het WebwinkelKeur. Zo ziet de websitebezoeker dat wij al jarenlang actief zijn en honderden mensen ons hebben beoordeeld met een gemiddelde van een 9,6. Wij hebben een samenvattende review-sectie gemaakt op o.a. de homepage waar met steekwoorden de mooie reacties worden weergegeven.’
Doorbreken in de Verenigde Staten
Wat vindt hij het leukst aan het runnen van een webshop? ‘Het is altijd een mooi compliment dat mensen onder de indruk zijn van de collectie en dat zij ons het vertrouwen geven om een bestelling te plaatsen. Daarnaast is het mooi te zien hoe de website steeds mooier wordt en dat de collectie groeit. Elke maand weer.’ Niet alleen de collectie groeit, blijkt uit Roys toekomstplannen: ‘De volgende stap is om uit te breiden met andere, laagdrempelige materialen zoals canvas en posters met ons nieuwe bedrijf Art Ambassadors, en om met The Art of Interior door te breken in de Verenigde Staten.’
Bekijk hier de ledenpagina van The Art of Interior