Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Ontdek de mogelijkheden van .shop

11142
0

Op 26 september 2016 j.l. is de .shop-domeinextensie uitgekomen. Binnen een half uur nadat de nieuwe domeinnaam extensie beschikbaar werd om te registeren, waren er al 39.801 .shop domeinnamen geregistreerd. De teller staat momenteel al op 74.940 registraties. Uit deze cijfers blijkt dat de .shop domeinnaam nu al ongekend populair is. Maar wat is de .shop-extensie nu eigenlijk en moet je er als webshopeigenaar één of misschien wel meerdere registreren? 

shop_domeinnaam

De meest bekende domeinextensies in Nederland zijn toch wel .nl en .com, welke je naar alle waarschijnlijkheid voor je eigen webshop gebruikt of wilt registreren. Vanaf nu kan je dus ook een domeinnaam aanvragen met .shop op het einde.

Een korte uitleg over de extensies:

Een domeinextensie is het laatste stukje van een domeinnaam (alles achter de punt) en wordt officieel Top Level Domain (TLD) genoemd. Binnen de TLD’s zijn twee belangrijke varianten:

  • ccTLD: country code Top Level Domains. Dit zijn de extensies die landen uitgeven, zoals .nl, .be en .de.
  • gTLD: generic Top Level Domain. Dit zijn extensies met generieke termen. Bekende voorbeelden hiervan zijn .com, .net en .mobi.

Waarom kiezen voor een .shop-domeinnaam?shop

Leuk en aardig die nieuwe extensie, maar waarom zou je kiezen voor een domeinnaam met .shop?  Want als je al een succesvolle webshop hebt met bijvoorbeeld een .nl-extensie op het eind, die ook al aardig wat naamsbekendheid
heeft opgebouwd, dan ga je natuurlijk niet zomaar de domeinnaam veranderen. (Wel kun je deze registreren om bijvoorbeeld door te sturen of in te zetten voor marketingacties, later meer hierover). Het antwoord op de vraag “waarom kiezen voor een .shop-domeinnaam?” is vrij simpel als een volgende situatie zich voordoet:  Stel, je wilt een webshop starten met kleding, dan kun je overwegen om kleding.nl te registreren. Echter, kom je er dan al snel achter dat iemand jou al veel eerder voor is geweest en deze domeinnaam niet meer beschikbaar is. Dit komt gewoonweg doordat de goede domeinnamen met .nl op het einder langzamerhand opraken. Mocht je een domeinnaam  voor je webshop willen registreren met .nl op het eind en er achter komen dat deze is niet meer beschikbaar is, dan kun je drie dingen overwegen:

  1. De eigenaar van de domeinnaam benaderen, met de vraag of hij deze domeinnaam aan je wil verkopen
  2. Een andere domeinnaam registreren
  3. Een domeinnaam registreren met .shop-extensie

In het eerste geval is de kans klein dat de eigenaar van de domeinnaam deze aan jou wil verkopen. Al is de eigenaar hiertoe bereid, dan zal hij hiervoor vast de hoofdprijs vragen. In het tweede geval kun je kiezen voor een alternatieve domeinnaam, maar dit voelt als een tweede keuze en is dan waarschijnlijk niet zo goed als de domeinnaam die je eerst had verzonnen. In dit geval biedt de nieuwe extensie uitkomst, nu kun je kleding.shop registreren. Het voordeel van deze nieuwe extensie is dat je veel meer goede mogelijkheden hebt, voor in dit geval jouw webshop.

Is de .shop domeinnaam wel iets voor mij?mogelijkheden

Heb je al een webshop of wil je er één opzetten? Dan is het uiteraard de moeite waard om te overwegen of de .shop-domeinnaam bij jouw webshop past. Echter, wil dit niet zeggen dat je per se een domeinnaam met .shop moeten registreren. Zoals ik al eerder schreef is het niet verstandig om jouw domeinnaam met .shop te registreren als je al een succesvolle webshop hebt met een .nl extensie. Maar ook om de volgende twee redenen:

  1. Wanneer je al een succesvolle webshop hebt met bijvoorbeeld een .nl-extensie, die ook al aardig wat naamsbekendheid heeft opgebouwd, dan ga je niet zomaar de domeinnaam veranderen. (Wel kun je deze registreren om bijvoorbeeld door te sturen, later meer hierover).
  2. Wanneer de .nl-variant van jouw beoogde webshop nog beschikbaar is, zou ik hier altijd voor kiezen. Een .nl-domeinnaam is de meest populaire en bekendste extensie van Nederland. Denk bijvoorbeeld aan al die ‘originele’ slogans. ‘Ga nu snel naar mijnklusbedrijf.nl’. Het is een extensie die bij iedereen bekend is en eigenlijk automatisch wordt ingetikt achter elke domeinnaam.
  3. Je hoeft ook niet te kiezen voor een .shop-domeinnaam met het oog op een hogere ranking in zoekmachines. Google hecht namelijk geen waarde aan het laatste stukje van de domeinnaam (TLD) en behandelt websites (en daarmee dus ook webshops met een .shop-extensie) niet anders dan die met bijvoorbeeld een .nl-variant. Wil je wel hoger in Google ranken, dan komt zoekmachineoptimalisatie om de hoek kijken en dat is weer een andere tak van sport.

.Shop domeinnaam biedt veel mogelijkheden

 

De mogelijkheden met. shop staan hier in een handig lijstje voor je samengevat:

1. Herkenbaar

Met een .shop-domeinnaam toon je direct aan wat je verkoopt in je webshop. Denk aan voetbal.shop. Dat klinkt niet alleen heel goed, je doelgroep weet direct dat jij een webshop hebt waar je voetballen of aan voetbal gerelateerde artikelen verkoopt.

2. Inzetbaar voor marketingcampagnes

Doordat je een herkenbare domeinnaam hebt, kun je deze perfect inzetten voor marketingacties. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie in een tijdschrift of op de radio: ‘voetbal.shop: de webshop voor alle voetbalartikelen van jouw favoriete club!’

3. Productgerelateerd

Als je een webshop hebt met verschillende producten, dan kun je ervoor kiezen om voor al die verschillende producten een aparte pagina te maken met een eigen domeinnaam. Voorbeeld: je verkoopt sieraden. Dan kun je armbanden.shop, ketting.shop en trouwringen.shop registreren.

4. Jouw merknaam of domeinnaam beschermen

Als je voetbalshop.nl hebt, dan wil je natuurlijk niet dat concurrenten of domeinnaamhandelaren voetbal.shop registreren. Dan doe je er dus verstandig aan om deze zelf te reserveren of te registreren.

5. Goed alternatief

Is de .nl-variant voor jouw webshop niet meer beschikbaar? Dan kun je overwegen om een .shop-domeinnaam te registreren. Je kunt echter ook kiezen voor een .com of .store. Het is vooral belangrijk dat de domeinnaam bij jouw huidige webshop past of perfect aansluit bij jouw businessplan.

6. Doorsturen

Ben je je concurrentie voor en heb je die graag gewilde .shop-domeinnaam geregistreerd op jouw naam, maar heb je geen idee wat je ermee wilt doen? Dan kun je er ook voor kiezen om de domeinnaam door te sturen naar jouw eigen .nl-webshop. Zo komen (potentiële) klanten ook op jouw webshop terecht als ze jouw domeinnaam intikken met .shop.

7. Offline winkel?

Heb je geen webshop, maar een fysieke winkel? Dan kan het verstandig zijn om een website te maken. Je creëert hiermee een informatiekanaal voor (potentiële) klanten die naar jou op zoek zijn.

Grote bedrijven

De .shop extensie is geliefd bij grote bedrijven. Circa 1.000 merken, zoals Apple, Nike, IKEA, Philips, eBay en Mediamarkt hebben hun .shop domeinnaam geregistreerd en hiermee veilig gesteld. Het valt op dat in Nederland onder andere een aantal bouwmarkten, supermarkten en kledingwinkels nog geen .shop domeinnaam hebben geregistreerd, of dat hun domeinnaam op naam staat van een zogenaamde gelukszoeker. Iemand die hoopt deze domeinnaam te kunnen doorverkopen voor een aanzienlijk hoog bedrag. Echter kunnen deze domeinnamen wel weer terug geclaimd worden als het een geregistreerd merknaam betreft.

.shop domeinnaam registreren?

shop_domeinnaam

Elke webshopeigenaar zou moeten kijken wat ze met deze extensie wil doen. Inzetten voor een marketingcampagne is natuurlijk superleuk en kan succesvol uitpakken. Het is ook belangrijk om concurrenten die op de loer liggen voor te zijn en hen niet de mogelijkheid te bieden om een .shop-domeinnaam te registreren die gelinkt is aan jouw huidige webshop. Als je geïnteresseerd bent in een .shop-extensie is het vooral belangrijk om er goed en snel op in te springen.

Actie!

Nu beschikbaar op argeweb.nl en tijdelijk van €32,95 voor maar €24,95 per jaar!

Bekijk alle facts omtrent de .shop domeinnaam extensie in onderstaande infographic.

infographic_shop_domeinnaam

 
 
Bericht delen:
LinkedIn