Het is niet zo gek dat steeds meer Nederlandse ondernemers kansen zien in het beginnen van een webshop. Naast dat het laagdrempelig is om er één te beginnen en de online aankopen steeds meer toenemen, zit Nederland ook nog eens in de Europese top 5 van online winkelen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Waar in 2007 nog 30%* van de Europese consument online producten of diensten kocht, is dat in 2017 bijna verdubbeld naar 57%*. Het Verenigd Koninkrijk shopt het meest online, namelijk 82%* in 2017. Nederland staat hierbij op de vijfde plaats met 79%*.
Aankoop sport- en kledingartikelen in 10 jaar verdrievoudigd
De Nederlandse consument consumeert in vergelijking met 2007 drie keer meer sport- en kledingartikelen online. Van 19% naar 57% in 2017 om precies te zijn. Naast dat de Nederlanders dol op deze artikelen zijn, zijn het tevens de meest populaire online productcategorie van de Europese unie. Het Verenigd Koninkrijk is koploper wat betreft het online kopen van deze producten; met 61% staan zij op nummer 1.
Nederland op 1 van aankopen online levensmiddelen
Waar de Nederlanders wel de koploper in zijn, is het kopen van online levensmiddelen. Levensmiddelen werden vroeger bijna niet online gekocht; de groei nam pas in 2013 sterk toe. Met een aandeel van 29% in 2017, consumeren Nederlanders het vaakst van deze producten online. Ter vergelijking met de Europese Unie; van de Europese consument koopt er gemiddeld 14% levensmiddelen online.
Fouten bij het bestellen
Bij toenemende online aankopen is het niet zo gek dat er dan ook vaker fouten optreden. Een te late levering staat met 24% bovenaan het lijstje met problemen tijdens het online aankopen doen in Nederland. Opvolgend door technische problemen (13%) en het leveren van verkeerde en beschadigde producten (10%). Probeer, waar mogelijk, als webwinkelier hier op in te spelen om zo de kans op de meestvoorkomende problemen te verminderen of te voorkomen. De kans dat een klant dan bij je webshop terugkomt is aannemelijker.
Onderscheid je webshop
“Online zijn er veel kansen, maar ook veel concurrentie. Het is daarom van belang dat je jezelf onderscheid.”
Naast dat er online veel potentiële klanten te vinden zijn, bevindt zich hier ook enorm veel concurrentie. Volgens het artikel van Retailtrends zijn er ongeveer 70.000 – 90.000 Nederlandse webshops. Er zijn echter slechts een kleine 40.000 webshops bekend bij het handelsregister. Als webwinkelier moet je je dus kunnen onderscheiden van de rest, wil je de online consument overtuigen tot een aankoop bij jouw webwinkel. WebwinkelKeur kan daarbij helpen. Naast een kwalitatief en innovatief keurmerk, bieden wij ook een klantbeoordelingssysteem aan. Uit verschillende onderzoeken is al gebleken dat het tonen van reviews een positief koopeffect heeft op de bezoeker. Een keurmerk kan daar een extra boost aan geven. De plaatsing van het keurmerk op je webshop speelt daarbij een belangrijke rol.
Meld mijn webshop aan
* Consumenten van 16 tot 75 jaar