Webshops zijn amper bijgekomen van de zeer succesvolle Black Friday en Cyber Monday dit jaar, of ze moeten alweer aan de slag voor de decembermaand. Vorig jaar is er voorafgaand aan sinterklaas voor 1 miljard euro verkocht en in de weken voor kerst voor €925 miljoen. De verwachting is dat de uitgaven in de decembermaand dit jaar nog hoger zullen liggen. Door het succes van vorig jaar weten webshops dat zij er dit jaar vroeg bij moeten zijn en zijn ze massaal bezig met het inslaan van grote voorraden.
Als webshop is het natuurlijk niet alleen belangrijk om voldoende voorraden in te slaan. Wij geven je een aantal tips waar je rekening mee moet houden voor een succesvolle decembermaand.
Een mobielvriendelijke webshop
Een mobielvriendelijke webshop is zeer belangrijk als je tijdens de feestdagen het maximale uit je omzet wil halen. Het percentage consumenten dat een aankoop vanaf hun mobiel doet stijgt namelijk een stuk sneller dan het percentage consumenten dat een aankoop via een computer doet. Het is belangrijk dat de webshop het goed op verschillende apparaten doet en dat de pagina´s snel geladen worden.
Een goede marketingstrategie
Je marketingstrategie heeft een hele grote invloed op het aantal bezoekers van je webshop. Via reclame, advertenties, nieuwsbrieven en zoekmachine optimalisatie kun je ervoor zorgen dat het aantal bezoekers sterk toeneemt. Heb je een groot budget dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een advertentie of een commercial. Maar als je een wat kleiner budget hebt kun je ook gebruik maken van nieuwsbrieven en social media. Afhankelijk van hoeveel budget je beschikbaar hebt kun je dus kijken wat de beste optie voor jou is.
Kortingen en aanbiedingen
Consumenten zijn zeer gevoelig voor kortingen en aanbiedingen. De korting hoeft niet groot te zijn of de consumenten kunnen de verleiding al niet meer weerstaan en vertellen het door. Via een aanbieding en de mond-tot-mond reclame die daaruit voortkomt kun je het aantal conversies aanzienlijk verhogen.
Genoeg personeel
Om alle bestellingen te verwerken is het belangrijk dat je als webshop voldoende personeel inzet tijdens de feestdagen. Veel bedrijven onderschatten de drukte en kunnen daardoor niet aan de wensen van hun klanten voldoen. Niets is namelijk zo vervelend voor een consument als een cadeautje wat je hebt gekocht dat niet op tijd verwerkt en geleverd kan worden vanwege onvoldoende personeel.
Directe verzending van de producten
Last but not least. Zorg ervoor dat de pakketjes die je klanten op jouw website bestellen ook echt op tijd geleverd worden. Jaarlijks worden er in deze periode ontzettend veel pakketjes te laat geleverd. Het is belangrijk om hierover duidelijk te communiceren met het verzendbedrijf en ook transparant te zijn naar de klanten toe. Zet bijvoorbeeld geen garantie van levering binnen 24 uur neer als er kans op vertraging is. Dan loop je geen kans dat je klanten hun pakketje niet op tijd binnen hebben en volgend jaar geen aankoop bij jou doen.