Het is weer bijna tijd om onze ouders in het zonnetje te zetten. Op 12 mei is het Moederdag en 16 juni zijn de vaders aan de beurt. Als webwinkel kun je op deze momenten inspelen en je sales een flinke boost geven. Tenminste, als je het goed aanpakt. Wij geven je 6 tips waardoor consumenten hun cadeautjes bij jou kopen.
1. Maak een speciale landingspagina
Een passend cadeau vinden voor Moederdag of Vaderdag kan best lastig zijn. Webwinkels kunnen de klant hier een handje bij helpen door een speciale landingspagina aan te maken. Bol.com doet dit bijvoorbeeld ook. Eenmaal op die pagina kan de klant de cadeaus filteren op prijs, het type moeder of vader en zetten ze hun scherpste kortingsacties in het zonnetje. De kans is groot dat de klant hier een passend presentje vindt en dat in zijn winkelmandje stopt.
2. Stel pakketten samen
3. Speciale artikelen voor Moederdag of Vaderdag
Je ziet het vaak bij thee- en koffiewebwinkels: speciale producten voor Moederdag en Vaderdag. Vaak bieden ze zelfs een thee aan die al in het assortiment zit, maar dan in een mooi blikje met de tekst ‘Lieve mama’ erop. Voor papa is er online altijd wel een mok te vinden met het opschrift ‘De beste vader’. Dit soort simpele aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat jouw producten rond Moederdag en Vaderdag veel vaker verkocht worden.
4. Onweerstaanbare acties
5. Vergeet social media niet
Je hebt jouw website helemaal gericht op Moederdag of Vaderdag: een mooie banner, een speciale landingspagina met de mooiste cadeaus en misschien zelfs een kortingsactie die direct in het oog springt. Dat is fantastisch, maar vergeet ook zeker jouw social mediakanalen niet. Maak bijvoorbeeld een speciale omslagfoto voor Facebook en organiseer een gave winactie. Begin ook op tijd met het posten van leuke content voor deze dagen. Zeker een grappige post waarin mensen zich herkennen kan viral gaan er ervoor zorgen dat jouw Moederdag en Vaderdagproducten als warme broodjes over de toonbank gaan.
6. Geef de moed niet te snel op
Je hebt een fantastische campagne in leven geroepen om klanten te verleiden. Jij weet het zeker: de consument koopt zijn cadeaus bij jou. Maar dan blijft de piek in verkopen uit. Maak je geen zorgen: veel mensen denken pas op het laatste moment aan Moederdag en Vaderdag. Die piek in je verkopen wordt dus pas veel later merkbaar.
Hoe speel jij als webwinkel in op Moederdag en Vaderdag? Laat het ons weten, wij zijn heel benieuwd!