WebwinkelKeur

Met je webshop verkopen in het buitenland: Waar moet je op letten?

Verkopen Webshop Buitenland Valued Shops Tips

Internationaal verkopen met je webshop is een geweldige kans, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je met jouw webshop in het buitenland wilt gaan verkopen? Hieronder vind je de belangrijkste punten om op te letten:

1. Cultuur & Taal

Internationaal verkopen betekent dat je je boodschap goed moet afstemmen op je nieuwe doelgroep. Waar Nederlanders bijvoorbeeld enthousiast worden van het woord “gratis”, kan dit in sommige andere culturen wantrouwen oproepen. Daar verwachten ze dat je er iets voor terug wilt. In dat geval zou je dan beter het woord “cadeau” kunnen gebruiken voor iets dat je weggeeft. Dit is maar één voorbeeld om aan te geven hoe belangrijk het is om je goed te verdiepen in het land waar je wilt gaan verkopen.

2. Vertrouwen

Klanten kopen alleen als ze vertrouwen hebben in je webshop. En dat geldt misschien nog wel meer als je met jouw webshop in het buitenland wilt gaan verkopen. Er zijn verschillende manieren om betrouwbaarheid uit te stralen.

3. Marketing

Om jouw webshop internationaal succesvol te maken, heb je een goed uitgedacht marketingplan nodig.

4. Juridische en fiscale aspecten

Heel belangrijk: ervoor zorgen dat je voldoet aan de regels in elk land waar je verkoopt.

Overigens heb je met het PRO-pakket toegang tot diverse voorbeelddocumenten in het Engels.

5. Logistiek en verzending

De logistiek van internationaal verzenden kan een uitdaging zijn.

6. Klantenservice

Goede klantenservice is voor iedere webshop van belang. Maar als je in het buitenland verkoopt, komen daar nog wat dingen bij kijken. Verdiep je daarom ook hierbij in de lokale gewoonten. Welke verwachtingen hebben consumenten van de klantenservice? Kun je de service die je in Nederland biedt 1-op-1 kopiëren of verwachten ze meer (of minder)?

7. Concurrentieanalyse

Eigenlijk zou deze bovenaan moeten staan, want voordat je besluit in een ander land te gaan verkopen, is het van belang om die markt goed te kennen. De eerste vraag: is er wel behoefte aan jouw product? Inpakpapier met Sinterklaasprint verkopen in een land waar geen Sinterklaas gevierd wordt, is bijvoorbeeld waarschijnlijk zonde van je energie. Weet je zeker dat er een markt is voor jouw product? Dan is het tijd om je te verdiepen in je concurrenten.

8. Technologie en Website-instellingen

Ook heel belangrijk: is jouw webshop technisch klaar voor internationale verkopen? Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

Internationaal verkopen kan je business enorm laten groeien. Maar het vraagt ook om een goede voorbereiding. En je hoeft het niet alleen te doen: werk samen met partijen die ervaring hebben op de gebieden waarin je zelf minder ervaring hebt. Begin klein, leer van de eerste resultaten en schaal je aanpak vervolgens op. Zo vergroot je de kans op succes!

 

Wil jij jouw webshop voorbereiden op internationaal succes? Check valuedshops.com voor meer informatie.

Mobiele versie afsluiten