Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Met je webshop verkopen in het buitenland: Waar moet je op letten?

Verkopen Webshop Buitenland Valued Shops Tips
563
0

Internationaal verkopen met je webshop is een geweldige kans, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je met jouw webshop in het buitenland wilt gaan verkopen? Hieronder vind je de belangrijkste punten om op te letten:

1. Cultuur & Taal

Internationaal verkopen betekent dat je je boodschap goed moet afstemmen op je nieuwe doelgroep. Waar Nederlanders bijvoorbeeld enthousiast worden van het woord “gratis”, kan dit in sommige andere culturen wantrouwen oproepen. Daar verwachten ze dat je er iets voor terug wilt. In dat geval zou je dan beter het woord “cadeau” kunnen gebruiken voor iets dat je weggeeft. Dit is maar één voorbeeld om aan te geven hoe belangrijk het is om je goed te verdiepen in het land waar je wilt gaan verkopen.

  • Taalbarrières: Zorg voor een goede vertaling van je webshop, inclusief productomschrijvingen, reviews, klantcommunicatie en support. Let daarbij op dat de vertalingen de juiste toon en betekenis overbrengen.
  • Culturele nuances: Houd rekening met lokale gewoonten, feestdagen, kleurenpsychologie en koopgedrag. Wat zijn de do’s en don’ts? Het laatste wat je wilt is je bezoekers onbedoeld beledigen!

2. Vertrouwen

Klanten kopen alleen als ze vertrouwen hebben in je webshop. En dat geldt misschien nog wel meer als je met jouw webshop in het buitenland wilt gaan verkopen. Er zijn verschillende manieren om betrouwbaarheid uit te stralen.

  • Reviews: Reviews helpen om vertrouwen op te bouwen. Hierboven noemden we al het laten zien van reviews in de eigen taal. Onderzoek ook van welke reviewplatforms lokaal veel gebruik wordt gemaakt. En vergeet niet om publiekelijk te reageren op de reviews die je ontvangt. Het liefst in de taal van de reviewer, maar anders in het Engels.
  • Lokale betaalmethoden: Bied betaalopties aan die in het betreffende land populair zijn, zoals Klarna in Duitsland of Bancontact in België.
  • Certificaten en keurmerken: Overweeg om lokale certificeringen toe te voegen. En kies voor een internationaal keurmerk, zoals het Europese keurmerk van WebwinkelKeur: Valued Shops. Dat keurmerk is gratis inbegrepen bij het PRO-pakket. Cadeautje! 🙂

3. Marketing

Om jouw webshop internationaal succesvol te maken, heb je een goed uitgedacht marketingplan nodig.

  • SEO en SEA: Optimaliseer je website voor lokale zoekmachines. Adverteer je online? Dan kun je jouw campagnes mogelijk richten op specifieke regio’s. Daarbij is het aan te raden om samen te werken met lokale marketeers. Zij kennen de taal, de gebruiken en het zoekgedrag op internet en kunnen je behoeden voor het maken van fouten.
  • Sociale media: Onderzoek welke platforms populair zijn in je nieuwe markt en pas de taal van je berichten aan. Ook handig: onderzoek welke hashtags er populair zijn en speel in op lokale trends, nieuws en feestdagen.
  • Influencers: Overweeg een samenwerking met lokale influencers die je product kunnen promoten bij hun volgers.
  • Partners: Ga op zoek naar lokale bedrijven waarmee je kunt samenwerken om meer bekendheid te krijgen en mooie partnerships te ontwikkelen.

4. Juridische en fiscale aspecten

Heel belangrijk: ervoor zorgen dat je voldoet aan de regels in elk land waar je verkoopt.

  • Btw-registratie: Als je bepaalde omzetdrempels overschrijdt in EU-landen, moet je je daar registreren voor btw. Je kunt het gebruik van de One-Stop-Shop-regeling (OSS) overwegen. Lees je goed in over dit onderwerp en laat je goed voorlichten door een specialist op dit gebied.
  • Douane en invoer: Als je buiten de EU verkoopt, moet je rekening houden met douaneprocedures, invoerrechten en exportdocumenten.
  • Consumentenrecht: Zorg ervoor dat je regels over retourbeleid, garantie en privacy voldoen aan de lokale eisen. Hierbij is het een goed idee om contact te zoeken met een lokale jurist, die jou hierover goed kan informeren.

Overigens heb je met het PRO-pakket toegang tot diverse voorbeelddocumenten in het Engels.

5. Logistiek en verzending

De logistiek van internationaal verzenden kan een uitdaging zijn.

  • Verzendpartners: Werk samen met logistieke partners die ervaring hebben met internationaal transport en snelle levering kunnen garanderen. Je kunt ook onderzoeken of je gebruik kunt maken van lokale fulfilment-diensten.
  • Verzendkosten: Vergelijk verschillende bezorgdiensten om concurrerende tarieven aan te kunnen bieden. Vermeld de verschillende tarieven ook duidelijk op je website, zodat je klanten niet verrast worden door extra kosten.
  • Levertijden: Wees transparant over de verwachte levertijden.
  • Retourenafhandeling: Zorg voor een duidelijk en klantvriendelijk retourproces, inclusief lokale retouradressen (indien mogelijk).

6. Klantenservice

Goede klantenservice is voor iedere webshop van belang. Maar als je in het buitenland verkoopt, komen daar nog wat dingen bij kijken. Verdiep je daarom ook hierbij in de lokale gewoonten. Welke verwachtingen hebben consumenten van de klantenservice? Kun je de service die je in Nederland biedt 1-op-1 kopiëren of verwachten ze meer (of minder)?

  • Meertalige support: Bied klantenservice aan in de lokale taal, via e-mail, chat of telefoon.
  • Tijdzones: Heb je te maken met tijdsverschillen? Zorg er dan voor dat jouw klantenservice beschikbaar is op het moment dat je klanten die nodig hebben.

7. Concurrentieanalyse

Eigenlijk zou deze bovenaan moeten staan, want voordat je besluit in een ander land te gaan verkopen, is het van belang om die markt goed te kennen. De eerste vraag: is er wel behoefte aan jouw product? Inpakpapier met Sinterklaasprint verkopen in een land waar geen Sinterklaas gevierd wordt, is bijvoorbeeld waarschijnlijk zonde van je energie. Weet je zeker dat er een markt is voor jouw product? Dan is het tijd om je te verdiepen in je concurrenten.

  • Prijsstelling: Vergelijk je prijzen met die van lokale aanbieders. Wat kun jij doen of aanbieden om competitief te blijven?
  • Unique Selling Point (USP): Wat onderscheidt jouw product van lokale alternatieven? Waarom zouden consumenten voor jouw product kiezen? Onderzoek waar de kracht van jouw product ligt en zet daarop in.

8. Technologie en Website-instellingen

Ook heel belangrijk: is jouw webshop technisch klaar voor internationale verkopen? Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • Valuta-ondersteuning: Laat de prijzen zien in de lokale valuta en zorg voor automatische updates van wisselkoersen.
  • Mobiele optimalisatie: In sommige landen is mobiel winkelen dominanter dan shoppen op de desktop. Zorg er dus voor dat je webshop op de verschillende devices goed werkt.
  • Snelheid en hosting: Verdiep je in de mogelijkheden om de laadtijd van je website wereldwijd te optimaliseren, of vraag een expert om advies.

Internationaal verkopen kan je business enorm laten groeien. Maar het vraagt ook om een goede voorbereiding. En je hoeft het niet alleen te doen: werk samen met partijen die ervaring hebben op de gebieden waarin je zelf minder ervaring hebt. Begin klein, leer van de eerste resultaten en schaal je aanpak vervolgens op. Zo vergroot je de kans op succes!

 

Wil jij jouw webshop voorbereiden op internationaal succes? Check valuedshops.com voor meer informatie.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn