Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Meer succes met je webshop met deze 6 KPI’s

webshop laten groeien
9439
0

Wil je meer succes met je webshop? Dan is het belangrijk dat je doelen hebt waarmee je de voortgang van jouw webshop kunt meten. Key Performance Indicators (KPI’s) helpen je hierbij. Wat zijn KPI’s en welke indicatoren zijn goed om te gebruiken voor jouw webwinkel? Ik leg het je graag uit!

Wat zijn KPI’s en hoe zorgen ze voor succes voor jouw webshop?

KPI’s zijn cijfers waarmee je de prestaties van je webwinkel kunt meten. Je maakt de voortgang zo meetbaar. Tegelijkertijd zie je in één oogopslag waar nog werk aan de winkel is. KPI’s kunnen helpen bij het verhogen van conversies en daarmee aan het succes van je webshop.

SMART-principe: zo meet je het succes van je webshop

Het is belangrijk dat een KPI echt inzicht geeft in de voortgang van jouw webshop. Bij een KPI gebruik je daarom het SMART-principe. Een KPI moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

doelstellingen smart

Bron: Passionned

KPI’s voor e-commerce:

Voor je webwinkel zijn er ontelbaar veel KPI’s te bedenken. Welke KPI’s zijn een goed startpunt om het succes van je webwinkel te meten en te verbeteren?

1. Customer acquisition cost

De customer acquisition cost (CAC) omvat de kosten die je maakt om een klant te krijgen in je webwinkel. Als je in een maand voor € 50.000 online en offline adverteert en je krijgt hierdoor 5000 klanten, dan is je CAC € 10.

Vaak bereken je de CAC over meerdere perioden. Soms doe je namelijk investeringen die pas op langere termijn geld opleveren. Een voorbeeld: als je je webwinkel uit wilt breiden naar Duitsland, dan doe je in het begin veel investeringen in SEO die pas later geld opleveren.

2. Customer lifetime value

De CAC alleen zegt echter niet zoveel. Minstens zo belangrijk is de omzet die je behaalt per klant. De customer lifetime value is een KPI waarmee je kijkt naar alle omzet die een klant bij jou maakt. Je kijkt hierbij niet alleen naar de eerste aankoop, maar ook naar latere bestellingen.

Als je de customer lifetime value weet, kun je bepalen of je CAC te hoog is. Als een klant eenmalig iets koopt van € 60, dan is een CAC van € 10 vrij fors. Haal je door € 10 te besteden veel terugkerende klanten binnen, die in totaal duizenden euro’s opleveren, dan is een CAC van € 10 een prachtig resultaat.

3. Productaffiniteit en productrelatie

KPI’s van een hele andere orde zijn productaffiniteit en productrelatie. Productaffiniteit staat voor de producten die vaak samen worden gekocht. Denk bijvoorbeeld aan: een mobiele telefoon en een hoesje, of een paar schoenen en bijpassende schoenpoets. Zodra je weet welke producten samen verkocht worden, kun je deze producten gebundeld aanbieden voor een hogere omzet.

Productrelatie zijn de producten die samen worden bekeken. Dit zijn vaak vergelijkbare producten in dezelfde prijsklasse, bijvoorbeeld verschillende tv’s met een diagonaal van 60 inch. Door verschillende tv’s te laten zien, help je de klant een keuze te maken. Je vergroot de kans dat de klant bij jou het product vindt dat hij zoekt.

4. Aantal pagina’s per bezoek

Met deze KPI bereken je het gemiddelde aantal pagina’s dat een gebruiker per bezoek bekijkt. Als een gebruiker meer pagina’s bekijkt, betekent dit gemiddeld genomen meer interesse. Let op: het kan ook zo zijn dat je klanten de weg niet kunnen vinden op jouw website.

Het is ook interessant om het aantal bezochte pagina’s per aankoop te bekijken. Producten die snel gekocht worden, bied je aan als kassakoopjes voor extra omzet. Als er producten zijn waarbij mensen veel heen en weer klikken, dan help je je klanten door een keuzehulp toe te voegen.

5. Verkeersbron

De verkeersbron vertelt je waar de bezoekers op je website vandaan komen en hoe ze je site hebben gevonden. Dit geeft je een schat aan informatie over welke kanalen het beste werken. Komen veel klanten via Google? Dan weet je dat je het goed doet op het gebied van SEO, zeker wanneer je ook gebruik maakt van Google’s mogelijkheid om gratis te adverteren.

Bij deze KPI is het nuttig om onderscheid te maken tussen bezoekers en klanten. Bezoekers zijn mooi, maar uiteindelijk gaat het om de omzet en daar zorgen alleen klanten voor.

6. Conversieratio

De conversieratio is een maatstaf om te bekijken hoeveel van je bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Je kunt de conversieratio berekenen op verschillende niveaus, bijvoorbeeld voor de hele website, voor een productcategorie, bepaalde zoekwoorden of voor één enkele verkooppagina.

Het verhogen van het aantal conversies is voor veel webshops belangrijk. Door je conversieratio te verhogen, haal je meer omzet uit hetzelfde aantal bezoekers. Hierdoor daalt je CAC. De conversieratio is dan ook een van de belangrijkste KPI’s voor een webwinkel.

Beginnen met KPI’s voor succes webshop

Let er bij het kiezen van KPI’s op dat je indicatoren kiest die voor jouw webwinkel van waarde zijn. Het verschilt per webwinkel welke indicatoren dit zijn.

Als je op dit moment nog helemaal niets met KPI’s doet, dan duurt het even voordat je er voordeel aan hebt. Je hebt nog geen vergelijking met eerdere perioden. Wil jij je conversies verhogen en meer succes met je webshop? Kies dan belangrijke KPI’s en houd deze langdurig in de gaten. Let er wel op dat een vergelijking met andere webwinkels vaak mank loopt. Geen webwinkel is namelijk hetzelfde.

Voor meer handige tips om je webshop prestaties te zien skyrocketen, lees het artikel van Mariko en kom te weten hoe je bezoekers tot kopers maakt! Succes!

 
 
Bericht delen:
LinkedIn