In deel 1 van dit artikel gaf ik je 5 tips om meer potentiële klanten naar je webwinkel te trekken. Vandaag gaan we verder en krijg je nog eens 5 tips die zorgen voor meer kwalitatief verkeer naar je webshop. Doe er je voordeel mee!
6. Deel ervaringen van klanten
Verzamel reviews van je klanten. Stuur een paar dagen na ontvangst van de bestelling of je klanten een korte review willen schrijven over hun ervaringen met jouw webwinkel en/of de producten die je verkoopt. Het is veel effectiever als anderen zeggen dat jij geweldig bent, dan wanneer je dat zelf doet. Deel de ervaringen van je klanten op social media. Hiermee kun je twijfelaars over de streep halen.
7. Stuur regelmatig een nieuwsbrief uit
Het sturen van nieuwsbrieven is een geweldige manier om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken. Het is met name geschikt om bezoekers vaker naar je webwinkel te laten terugkeren. Ook al koopt een bezoeker niets, zorg dan in elk geval dat deze zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Verwen de inschrijvers met tips, sneak previews, exclusieve kortingen en verrassende acties. Voorkom dat je nieuwsbrief een digitale reclamefolder wordt. Uiteraard mag (moet!) je ook je producten onder de aandacht brengen, maar zolang je daarnaast veel meerwaarde biedt, wordt dit niet als vervelend of spammerig ervaren.
Wat voor de gemiddelde webwinkelier werkt hoeft niet ook voor jou te werken. Test daarom alles wat je doet. Probeer verschillende onderwerpregels en kijk bij welk type zin de openingsrate en het doorklikpercentage naar je webwinkel het hoogst zijn. Datzelfde doe je voor de inhoud. Zorgt een nieuwsbrief met de focus op aanbiedingen voor doorkliks of is er juist behoefte aan wat meer informatie en tips? Stop met wat niet werkt en ga door met wat wel werkt.
8. Stuur een persbericht uit
Het versturen van een persbericht kan je veel publiciteit voor je webwinkel opleveren. Het is een mooie manier om je webwinkel onder de aandacht te brengen van het grote publiek en kan zorgen voor extra bezoekers in je webshop.
Verstuur een persbericht naar relevante media, waarvan de doelgroep aansluit op jouw doelgroep. Stuur je persbericht naar zowel lokale als landelijke media, online en offline. Denk aan tijdschriften, kranten, bloggers, freelance journalisten, radio en tv. Belangrijk is dat je alleen een persbericht uitstuurt als je ook daadwerkelijk iets te melden hebt.
Helaas, de aanbieding van de week is niet interessant genoeg. Wat wél interessant is, is uitbreiding van je assortiment, een nieuw merk dat exclusief via jou verkrijgbaar is, de lancering van een bijzonder product of een unieke samenwerking die je hebt. Houd maximaal 1 A4 aan voor je persbericht. Lees hier meer over het schrijven van een persbericht.
9. Laat Facebook voor je werken
Het organische bereik van Facebook is tegenwoordig dramatisch laag. Als je een update plaatst, krijgt maar een heel klein deel van je volgers dit te zien. Via Facebookadvertenties kun je heel eenvoudig je bereik vergroten en meer bezoekers naar je webwinkel trekken. Je kunt de advertenties heel precies targeten op de mensen die in jouw doelgroep vallen. Zo haal je maximaal resultaat uit je marketingbudget.
10. Promoot je webwinkel ook offline
Het is natuurlijk voor de hand liggend om je webwinkel online onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Maar vergeet ook zeker de offline promotie van je webwinkel niet. Hier laten veel webwinkeliers kansen liggen.
Neem bijvoorbeeld deel aan fairs, beurzen of andere evenementen waar je je producten kunt presenteren. Kies voor die evenementen waar jouw doelgroep aanwezig is. Deel daarnaast visitekaartjes en flyers uit. Zorg ervoor dat jouw flyers in de goodiebags terecht komen die op relevante evenementen uitgedeeld worden en laat flyers achter op plekken waar je doelgroep komt.
Tot slot: praat over je bedrijf!
Vertel iedereen die het maar horen wil dat je een webwinkel hebt en wat je verkoopt. En natuurlijk waarom men juist bij jou zou moeten kopen. Mond op mond reclame werkt vaak heel goed. Als je vrienden en familie bij jou bestellen zullen zij dit ook weer doorvertellen aan hun netwerk. In het verlengde daarvan: zorg ervoor dat je service op en top in orde is. Zo worden tevreden klanten als het ware ambassadeurs voor jouw webwinkel.
Dit waren ze! 10 tips voor meer potentiële klanten in je webwinkel. Bepaal welke tips voor jou relevant zijn en ga daarmee aan de slag. Je zal zien dat je webwinkel steeds eer kwalitatieve bezoekers en klanten krijgt.
Laat hieronder weten welke tips jij gaat toepassen!