WebwinkelKeur

Marinus van Namture.com

Marinus van Namture WebwinkelKeur Blog

Iets terugdoen voor de mens en natuur in Vietnam. Om die reden startten Marinus en Jan twee jaar geleden hun sociale onderneming en webshop Namture. In de webshop verkopen de broers duurzame producten die veelal gerelateerd zijn aan kokosnoten en bamboe. Daarnaast sourcen ze producten voor andere ondernemers. Door onder andere het creëren van werkgelegenheid en het doneren van een deel van de winst willen ze impact maken in Vietnam, waar broer Jan woont.

Een natuurlijk alternatief voor plastic

De naam Namture is een combinatie van Vietnam en Nature. Hoe zet Namture zich in voor de natuur en Vietnam? ‘Al onze producten komen uit Vietnam en zijn duurzaam’, vertelt Marinus. ‘We willen een verschil maken op het gebied van klimaat en milieu door het gebruiken van natuurlijke, duurzame producten die normaal verbrand zouden worden als afval.’

‘Dagelijks worden er in Vietnam enorme aantallen kokosnootschalen verbrand. De schalen worden daar namelijk nog gezien als afval na het gebruik van het kokosnootwater. Toen wij beseften dat de kokosnootschalen een prachtig natuurlijk alternatief zijn voor plastic producten, zijn we de mogelijkheden gaan onderzoeken om ook de rest van de wereld hiermee kennis te laten maken.’

‘Normaal gesproken worden deze natuurproducten verbrand’

De kokosnootschillen worden met de hand bewerkt door lokale Vietnamese ambachtslieden die er geurkaarsen, schalen of zelfs vogelhuisjes van maken. ‘Deze producten geven lokale boeren de mogelijkheid een extra inkomen te genereren met natuurproducten die normaal verbrand worden als afval. We verkopen ook andere duurzame producten, zoals snijplanken van acacia en bamboe.’

‘Daarnaast sourcen wij in Vietnam producten voor andere Nederlandse bedrijven. Dit geeft die bedrijven zekerheid dat de producten op een verantwoorde manier geproduceerd worden en er bijvoorbeeld geen gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid. Dit kunnen wij allemaal zelf bewaken omdat we aanwezig zijn in Vietnam.’

Ieder z’n eigen taak

Binnen Namture, een echt familiebedrijf, heeft iedereen eigen taken. ‘De rol van mijn broer Jan, die in Vietnam woont, is het regelen van alle zaken met onze fabrieken in Vietnam. Bijvoorbeeld het kijken naar werkomstandigheden. Daarnaast helpt zijn vriendin als tolk naar sommige fabrieken. Die fabrieken zijn heel lokaal en niet overal spreken ze Engels. Vanuit Nederland mag ik alles regelen m.b.t. de opslag en verzending van producten en de sales. Verder regelt mijn vrouw de sociale media en zij helpt ook met de verzending van producten.’

Uitdagingen

Wat zijn de uitdagingen binnen hun webshop? ‘De grootste uitdaging is denk ik het structureel leveren van kwalitatief goede producten vanuit Vietnam. Dit is en blijft lastig. Omdat we daar vertegenwoordigd zijn kunnen we hier wel heel goed zicht op houden. Daarnaast zijn we nog zoekende hoe we de combinatie tussen Nederland en Vietnam nog beter kunnen benutten.’

Review-analyse leidt tot nieuwe producten

Marinus is blij met het keurmerk van WebwinkelKeur en inmiddels heeft Namture een mooie hoeveelheid reviews opgebouwd. ‘Het lidmaatschap zorgt ervoor dat wij een betrouwbare uitstraling hebben naar bedrijven en de consument. Reviews beantwoorden we altijd. Daarnaast analyseren we de reviews, omdat we steeds willen blijven verbeteren. Zodat onze klanten nog meer tevreden zijn. Door die analyse van de reviews hebben wij bijvoorbeeld een snijplank kunnen ontwerpen die meerdere problemen oplost waar klanten mee te maken hebben.’

‘Kies voor kwalitatief goede producten’

Heeft hij nog een tip voor andere webshops? ‘Zorg dat je kwalitatief goede producten hebt! Beter even geen nieuw product dan een product dat kwalitatief net niet voldoende is.’ Namture controleert de producten zowel in Vietnam als in Nederland. ‘Voor ons staat hoge kwaliteit voor betrouwbaarheid en duurzaamheid van de producten. Daarnaast dragen het gebruik van hoogwaardige materialen en de zorgvuldige afwerking bij aan de hoge kwaliteit.’

Uitdagingen op het gebied van duurzaam vervoer

Bij een duurzame webshop is vervoer (van fabriek naar de webshop en van de webshop naar de klant) een belangrijk aspect. ‘We houden zoveel mogelijk rekening met duurzaamheid tijdens het transport, maar op dit moment is het nog niet mogelijk om ons containertransport op een duurzame manier te laten verlopen.

Wel is het zo dat het hergebruik van de producten en de verscheping gunstiger is qua uitstoot dan het verbranden ervan. Bovendien is het sociale aspect van het hele proces dusdanig groot dat de verscheping maar een klein deel van de totale impact vormt. Bij het verpakken en verzenden van bestellingen vanuit de webshop gebruiken we uiteraard geen plastic.’

Delen met de lokale bevolking

Wat vindt Marinus het leukst aan het runnen van een webshop? ‘Dat wij mensen blij mogen maken met onze producten. Daarnaast is het natuurlijk nog mooier om dit dan ook te kunnen delen met de lokale bevolking in Vietnam. Dit doen we door het creëren van werkgelegenheid en het doneren van 10% van onze winst aan een lokale organisatie in Vietnam.

Ons uiteindelijke doel is om een bijdrage te leveren aan het onderwijs op het gebied van duurzaamheid. We willen de volgende generatie bewust maken van de impact van bijvoorbeeld het gebruik van plastic en het belang van duurzamere keuzes voor de toekomst van onze planeet.’

Bekijk hier de ledenpagina van Namture.com

Foto boven door NIKI Photogrphr.

Mobiele versie afsluiten