In de laatste maanden van het jaar valt voor webwinkeliers een hoop extra omzet te halen. Het is dan ook slim om nu (en dan bedoel ik echt NU) vast met de voorbereidingen te beginnen. Want hoewel jij misschien nog helemaal geen zin hebt in pepernoten, staan de goedheiligman en zijn paard alweer te trappelen. En ook de kerstman is al druk bezig om de rendieren voor zijn slee te spannen. Hoog tijd om op een rij te zetten wat je als webwinkelier moet doen om de feestdagen stressloos tegemoet te gaan. Zodat je straks én alles onder controle hebt én het maximale uit die laatste maanden sleept.
Breng je voorraad op orde
Het klinkt natuurlijk als een droom: twee, drie of vier keer zoveel bestellingen binnenslepen als normaal. Maar voor wie in de aanloop naar de feestdagen inderdaad alleen maar loopt te dromen van extra bestellingen, is de realiteit als die bestellingen binnenkomen een ware nachtmerrie. Niks is namelijk zo vervelend als bestellingen moeten afwijzen omdat jij je voorraad niet op orde hebt. Dit leidt tot frustratie bij je klanten en jij loopt onnodig omzet mis.
Natuurlijk moet je ook niet in het wilde weg extra voorraad inslaan van je hele productaanbod. Pak je verkoopgegevens van voorgaande jaren er eens bij en kijk kritisch: welke producten doen het goed rond de feestdagen, en welke juist niet? Pas je extra inkoop vervolgens aan op je inzichten.
Optimaliseer je website
Stel je voor dat je in een fysieke winkel loopt, en bij ieder schap dat je bekijkt moet je eerst een minuut lang met je ogen knijpen voordat je ein-de-lijk ziet wat er allemaal te koop is. En als het je dan gelukt is om iets te kiezen en je legt dat product in een wagentje, blijkt jouw wagentje zo’n wiel te hebben met een niet te stuiten afwijking naar links, waardoor je amper vooruitkomt. En als je jezelf én je aankoop dan uiteindelijk met veel fysieke inspanning en mentaal doorzettingsvermogen naar de kassa hebt weten te beuken, zijn er nog zevenentwintig andere licht geïrriteerde klanten voor je. Terwijl het kassameisje kauwgombellen blazend alles op haar dooie gemak langs de scanner haalt.
Klinkt dat als een shopervaring die je tot het eind toe zou volbrengen? Natuurlijk niet. Dat is met online shoppen echt niet anders. Controleer dus of je website de feestdagendrukte aankan. Dit houdt in dat je webshop ook tijdens piekuren snel laadt. En natuurlijk check je dit niet alleen voor desktop, maar ook voor smartphoneshoppers. Dat zijn er namelijk een heleboel en ook die wil je een fijne shopervaring geven tot ze hun product afgerekend hebben.
Extra tip: ook online fraudeurs werken hard met kerst. Controleer dus ook meteen de beveiliging van je website, zodat klantgegevens bij jou zeker weten in goede handen zijn.
Plan je marketing
Feestdagenmarketing is niet iets wat je last-minute even houtje-touwtje ‘erbij’ kunt doen. Tenminste: niet als je optimaal wilt profiteren van de extra omzetkansen die in de laatste maanden van het jaar voor het oprapen liggen. Dat ‘oprapen’ is niet altijd makkelijk, maar één ding is zeker: hoe beter jouw marketingaanpak, hoe meer er opgeraapt gaat worden.
Om te beginnen geef je je webwinkel met de feestdagen natuurlijk een feestelijke look. Als mensen naar de winkel gaan, zien ze graag sinterklazige en kerstige etalages. Ook dat is online niet anders. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om specifieke landingspagina’s te maken voor speciale aanbiedingen of om een productpagina te maken met alle items die het goed doen als sinterklaas- en kerstcadeau. Voor het plaatsen van bestellingen en het bekijken van aanbiedingen, gebruik je opvallende en onweerstaanbare buttons.
Plan alles wat je aan marketinguitingen de wereld in wilt sturen van tevoren in. Zorg dat je overzicht hebt: welke aanbiedingen en kortingen wil je neerzetten en waar ga je die promoten? Zorg dat je bezoekers die je webshop verlaten hebben zonder iets te kopen op een later moment retarget. Dikke kans dat je trage beslissers en twijfelaars alsnog over de streep trekt.
Kijk waar kansen liggen
Webwinkeliers hebben vaak de neiging om zich volledig te focussen op het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten. Met andere woorden: om helemaal los te gaan op marketing. Op zich is daar niks mis mee, maar hiermee zien ze soms over het hoofd dat er ook andere manieren zijn om hun omzet te boosten. Zou je bijvoorbeeld ook in kunnen zetten op het verhogen van het bestelbedrag in plaats van op het verhogen van het aantal bestellingen?
Eén van mijn klanten voegde bijvoorbeeld slimme upsells toe aan haar producten. Doordat veel van haar klanten zich lieten verleiden door deze ‘kassakoopjes’ verhoogde ze haar gemiddelde orderbedrag met minimale inspanning van €30 naar €45. Dit komt neer op een omzetstijging van 50 procent – dat is nog eens slim verdiend.
Zet je klantenservice een kerstmuts op
En nee: een kerstmuts betekent niet dat je al je contactmomenten moet beginnen met ‘ho ho ho’ of dat je je klanten moet overladen met glitterende gifjes. Het betekent vooral dat je duidelijk communiceert over levertijden. Met kerst heb je zelf misschien langer nodig om door je bestellijst heen te werken en ook pakketdiensten zijn vaak trager. Door daar vooraf helder in te zijn, voorkom je teleurstelling, boze klanten en onnodige mailtjes met de vraag waar een pakketje blijft.
Je kunt in de ontvangstbevestiging bijvoorbeeld benadrukken dat jij direct voor je klant aan de slag gaat, maar dat het vanwege kerstdrukte kan zijn dat het pakketje vertraging oploopt bij het vervoersbedrijf en dat klanten het beste hun track en trace in de gaten kunnen houden. Je kunt er ook voor kiezen een dag of twee speling te nemen op je levertijden. Dan loop je minder risico op late leveringen, maar loop je wel weer het risico dat klanten voor een (op papier) snellere concurrent kiezen.
Andere mogelijkheden zijn: negatieve reviews voorkomen door mensen iets later uit te nodigen om er een te schrijven, vaste klanten in aanloop naar kerst per mail uit te nodigen om vroeg te bestellen en een pop-up op je website plaatsen met actuele leveringsinformatie. Maar onthoud ook: wat je ook doet en hoe goed je je klanten ook informeert, dát er extra klantvragen gaan komen, is zeker. Zorg er dus voor dat je voldoende capaciteit hebt om alle klantvragen snel en feestelijk gehumeurd te beantwoorden.
Maak een draaiboek
Houd goed bij hoe je te werk gaat, wat wel werkt en wat niet werkt. De feestdagen kunnen best overweldigend zijn, dus het is goed om jezelf achteraf kritisch te evalueren. Door een draaiboek te maken, kun je volgend jaar heel snel weer in actie komen door je successen te herhalen en je zwakke punten bij te stellen.
Mis jij dit jaar nog zo’n draaiboek, maar kun je wel wat richting gebruiken? Schrijf je dan in voor de jaarlijkse Feestdagen Sprint van Succes met je Webshop. Het doel: jouw webwinkelomzet in de laatste maanden van dit jaar zo belachelijk boosten dat je jezelf versteld doet staan. Wat je omzet vorig jaar Q4 ook was, dit jaar gaat-ie keer twee!