Lorenz van Vinopura.nl

‘Geen dure verhalen over wijn, maar gewoon eerlijke, lekkere wijnen’, dat is het motto van Lorenz Geraeds, oprichter van webshop VinoPura. Hij heeft veel te vertellen over duurzame wijnen en deelt zijn kennis graag met zijn klanten.

VinoPura is gestart in 2017 en wil duurzaamheid binnen de wijnwereld brengen. Dat betekent dat de wijnen in het assortiment (en overige dranken) bij voorkeur biologisch zijn. Én uitsluitend van Europese herkomst (met zo min mogelijk foodmiles, en zeker niet per schip vervoerd vanaf de andere kant van de wereld). ‘We zeggen ook wel eens: VinoPura heeft wijn zónder fratsen!’, zegt Lorenz. ‘Daarnaast promoten we voedingstrends met o.a. vegan-wijn, natuur-wijn en wijn zonder toegevoegd sulfiet.’

Inside informatie delen

Lorenz vindt het kunnen focussen op zijn specifieke doelgroep het leukst aan het runnen van de webshop. ‘En dat in een grote afzetmarkt. Dat doen we nu alleen nog in Nederland, maar in de nabije toekomst gaan we dat ook in Duitsland en België doen. Daarnaast is een webshop het uitgelezen kanaal om veel inside informatie te kunnen delen. Want over duurzame wijn valt heel veel te vertellen! We proberen dat ook altijd heel actueel te doen: als er een nieuwstopic is over bijvoorbeeld het gebruik van pesticiden in de landbouw, dan proberen wij dat te vertalen naar de voordelen van biologische wijn. Wat we heel mooi vinden, is dat we met onze webshop daadwerkelijk die doelgroepen weten te bereiken die actief op zoek zijn naar alternatieve (lees: niet conventionele) wijnen.’

Hoe gaat VinoPura om met de reviews die de webshop ontvangt? ‘We reageren altijd als een klant een review met toelichting schrijft. We doen dat in principe niet als men alleen de score (met sterren) invult, behalve bij een slechte review (wat gelukkig zeer zelden gebeurt). In dat geval vragen we wat we zouden kunnen verbeteren.’

Het lidmaatschap van WebwinkelKeur brengt VinoPura meer vertrouwen voor  -potentiële- klanten. ‘Er is veel concurrentie en dan is het een positief gegeven dat men kan zien dat andere klanten ons hoog waarderen. En het wekt vertrouwen voordat men een transactie bevestigt.’

‘We nemen duurzaamheid heel serieus’

‘Wat anderen echt over VinoPura moeten weten? Dat we onze duurzaamheid heel serieus nemen’, zegt Lorenz. ‘We hebben onze verzenddozen speciaal laten ontwikkelen zodat onze flessen zo efficient mogelijk, met zo min mogelijk lucht verzonden worden. De dozen zijn van gerecycled materiaal en we hergebruiken vulmaterialen. Ook zijn onze bijsluiters gedrukt op ecologisch papier. Maar ook ín de webshop bieden we al keuzegemak met ons zelf ontworpen VinoPura Duurzaamheids Kompas. Bij ieder product geven we d.m.v. kompasjes aan hoe duurzaam die wijn is: hoe meer kompassen (1 tot 5), hoe duurzamer die is. We gebruiken daarvoor criteria als gecertificeerd Biologisch, Vegan en het aantal foodmiles. Zo willen we onze klanten op een laagdrempelige en leuke manier helpen om bewuste keuzes te maken.’

Bekijk hier de ledenpagina van Vinopura.nl

VinoPura WebwinkelKeur Spotlight

Foto boven door NIKI Photogrphr