Een groot deel van de scholen in Nederland is weer gestart. In de retail betekent dat vaak dat de voorbereidingen voor feestdagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst weer beginnen. Eén van de punten waar je niet vroeg genoeg mee kunt starten is je SEO: de vindbaarheid van je site in organische resultaten van zoekmachines.
Zoekmachineoptimalisatie is altijd in ontwikkeling. Dit jaar staat vrijwel volledig in het teken van AI. Met de komst van ChatGPT is iedereen in staat om grote hoeveelheden content te creëren. Met de juiste vragen kun je met zulke tools inhoudelijk prima teksten genereren.
Kunstmatig genereerde content is niet nieuw. Amazon.com, bol.com of andere shops met een groot aanbod genereren al jarenlang hun content automatisch. Maar wel op basis van het eigen aanbod, waardoor het unieke content is met een hoge geloofwaardigheid en autoriteit.
AI-tools als ChatGPT baseren zich op bestaande content. Daardoor is het voor zoekmachines nóg belangrijker geworden om te controleren of de tekst (nog) wel klopt en iets bijdraagt aan de bestaande resultaten. Een afkorting die daarbij steeds vaker voorbij komt is E-A-T.
E-A-T: Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness
Eén van de trends in SEO dit jaar is de manier waarop Google reageert op AI. Het geeft aan dat het gebruik hiervan geen probleem is, maar vraagt haar eigen kwaliteitsbeoordelaars wel om actief te kijken naar de authenticiteit en betrouwbaarheid van de teksten.
In haar eigen richtlijnen voor Search Quality Rater Guidelines, de duizenden kwaliteitsbeoordelaars die sites moeten beoordelen op bepaalde punten, gebruikt Google veelvuldig de afkorting E-A-T. Dit staat voor “Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness.” E-A-T beoordeelt de kwaliteit van webpagina’s en websites. Dit is vooral belangrijk bij pagina’s die mogelijk een grote impact kunnen hebben op iemands leven of financiële situatie.
Expertise: De kennis en vaardigheid van de auteur over het onderwerp. Heeft die de kennis en ervaring om over het onderwerp te schrijven?
Authoritativeness: De geloofwaardigheid en erkenning van de auteur of de website binnen een bepaald vakgebied. Wordt de auteur of de website als een autoriteit binnen dat vakgebied beschouwd?
Trustworthiness: Vertrouwen speelt een cruciale rol in de beoordeling. Is de informatie op de pagina betrouwbaar? Wordt de website algemeen vertrouwd binnen zijn domein?
Inmiddels is de afkorting alweer aangevuld met E-E-A-T (double EAT). De extra E staat voor Experience, waarbij je kunt denken aan reviewblogs of video’s. Bijvoorbeeld van iemand die een reisverslag deelt of een restaurant of product heeft getest.
Dit zijn richtlijnen voor beoordelaars en dus geen rankingfactors, maar de verwachting is wel dat Google deze punten sterk meeneemt in toekomstige algoritme-updates. Het verbeteren van je ervaring, expertise of betrouwbaarheid helpt bij het optimaliseren voor zoekmachines. Vooral als de website zich in een niche bevindt waarin expertise en vertrouwen van cruciaal belang zijn.
E-A-T opbouwen
Een manier om te laten zien dat jij expertise of autoriteit hebt en betrouwbaar en geloofwaardig bent is door je pagina aan te vullen met de naam van de auteur en datum. Als Google die veel bij teksten uit jouw sector/branche tegenkomt, kan dit bijdragen aan jouw expertise of geloofwaardigheid.
Als je een datum bij artikelen noemt is het natuurlijk wel belangrijk dat die vrij recent is. Al is het sowieso slim om bestaande content periodiek na te lopen om te zien of het allemaal nog volledig en actueel is.
Linkbuilding als factor voor autoriteit
Ook kun je de autoriteit of betrouwbaarheid te versterken door middel van links. Als sites naar jouw content verwijzen, laat dit zien dat jij deskundig bent op dit vlak. Dat is al jaren een vaste rankingfactor, al verandert de werkwijze wel.
Het is steeds belangrijker dat de links zelf ook betrouwbaarheid en autoriteit uitstralen. Hierdoor verandert linkbuilding naar het zoeken van die ene belangrijke backlink die jouw autoriteit bevestigt. Het verzamelen van zo veel mogelijk linkjes van sites die enigszins overlappend zijn met jouw onderwerp wordt minder belangrijk.
Search intent
Een andere manier om beter gevonden te worden, is door te kijken naar de zoekintentie (search intent). Wederom is dit niet direct bevestigd als rankingfactor, maar volgens specialisten is dit hét eerste punt waar je tegenwoordig op moet letten. AI-tools genereren wat ze het meest tegenkomen, maar dat is vaak vrij gemiddeld en niet altijd precies waar mensen naar op zoek zijn.
Sites als bol.com of Amazon.com creëren content op basis van het eigen aanbod. Bij dit type sites, die vrijwel alles kunnen aanbieden, werkt dat heel goed. Als jouw aanbod wat kleiner is, kun je soms beter je content baseren op zoektermen die meer gericht zijn op vergelijkingen, reviews of opinie.