Voorbeelddocumenten
Een webwinkel moet veel informatie bevatten voor klanten. Vooral wettelijke kennisgeving teksten voor webshops kunnen daarbij nog niet zo eenvoudig zijn. Bij WebwinkelKeur maken we dit graag wat makkelijker voor je, daarom stellen we voorbeelddocumenten beschikbaar. Je vindt hier wettelijke kennisgeving webshop voorbeelden, waaronder algemene voorwaarden en de privacy policy.
Algemene voorwaarden (voorbeeld)
Algemene voorwaarden zijn belangrijk voor elke webwinkel. In algemene voorwaarden worden zowel de rechten als de plichten van consument en webwinkel beschreven. Je kunt in algemene voorwaarden niet zomaar van alles vermelden, algemene voorwaarden moeten voldoen aan wettelijke eisen. Vandaar dat we je graag op weg helpen met algemene voorwaarden die aan de wet voldoen en zowel de consument als de webwinkel voldoende beschermen.
Bekijk de voorbeeld algemene voorwaarden >
Algemene voorwaarden B2B
Veel B2B webwinkels zijn op zoek naar een passend voorbeeld van algemene voorwaarden voor B2B. Hoewel WebwinkelKeur door veel leden wordt gebruikt als keurmerk voor B2B webwinkels, is het lastig om één standaard set algemene voorwaarden te bieden die voor alle B2B webshops geschikt is.
Lees hier meer over algemene voorwaarden voor B2B
Voorbeeldteksten herroepingsrecht / bedenktijd
Het is verplicht om jouw klanten te wijzen op het herroepingsrecht, dit moet niet alleen binnen de algemene voorwaarden, maar ook daarbuiten op een klantenservice pagina. Doe je dit niet, dan wordt het herroepingsrecht verlengd tot het moment dat je de klant wel geïnformeerd hebt. Hierdoor kan het voorkomen dat jouw klant 9 maanden na aankoop nog steeds mag retourneren. Zaak is dus om aan deze wettelijk vereiste te voldoen, dit kan door eenvoudig onze voorbeeldtekst te kopiëren en op jouw webwinkel te plakken.
Bekijk de voorbeeldteksten herroepingsrecht/bedenktijd >
Modelformulier herroeping
Bij wet is elke webwinkel verplicht een modelformulier herroeping beschikbaar te stellen. Zelfs als jouw klanten retouren gewoon per e-mail kunnen melden, is het verplicht ook dit formulier te verstrekken als mogelijkheid. Doe je dit niet, dan wordt de bedenktijd van de klant verlengd. Vanuit een juridisch oogpunt is het dus belangrijk dit formulier op je webwinkel te zetten.
Bekijk het voor modelformulier herroeping >
Privacy Policy
In een privacy policy beschrijf je welke gegevens je van klanten verzamelt en wat je hier mee doet. Zo zal je website cookies plaatsen om te functioneren, maar zul je ook adresgegevens nodig hebben om het pakketje te versturen. Aanvullend gebruik je wellicht Google Analytics of heb je een Facebook like button op je webwinkel. Al deze tools verzamelen gegevens, je bent verplicht om je bezoekers hierover te informeren.
Een privacy policy is maatwerk, daarom bieden we voor jou een handige privacy policy generator waarmee je in no-time een privacy policy op maat maakt die voldoet aan de GDPR wetgeving.
Meer over onze Privacy Policy Generator >
Voorbeeldteksten klantenservice
Als webwinkelier wil je een zo goed mogelijke klantenservice aan de klant aanbieden. Immers; het succes van een webwinkel hangt af van de kwaliteit van de klantenservice. Vandaar dat het belangrijk is om op de website goede klantenservice pagina’s te hebben. Deze pagina’s leggen aan de klant uit wat ze kunnen doen wanneer ze bijvoorbeeld een bestelling verkeerd hebben ontvangen en deze willen retourneren. Mocht je het zelf nog lastig vinden om teksten te schrijven voor deze pagina’s dan kun je onze voorbeeldteksten gebruiken. Kopieer, plak, knip en bewerk de teksten gerust zodat deze volledig in lijn liggen met de filosofie van jouw webwinkel.
Bekijk de voorbeeldteksten klantenservice >