Uit onderzoek is gebleken dat 43% van de consumenten al start met het kopen van cadeautjes vóór 15 november. Door de opkomst van shopdagen, zoals Singles Day, Black Friday en Cyber Monday, wachten consumenten niet meer tot het weekend voor Sinterklaas en Kerst, maar doen ze hun aankopen ruim van tevoren mét korting. Als ondernemer kun je hier natuurlijk goed op inspelen. Wij geven je een aantal tips hoe je dit het beste kunt doen.
Scherpe acties + voldoende promotie = Meer kans op conversie
Consumenten zijn extreem gevoelig voor kortingen en acties. Dat verklaart ook het succes van deze shopdagen; door de extreem hoge kortingen zijn zij eerder geneigd om grote aankopen te doen. Als webshop kun je hier natuurlijk gemakkelijk op in spelen door een kortingscode aan te maken of door middel van andere acties. Zo ziet de eigenaar van Bespaardeals dat winkels bij hem al vroegtijdig hun kortingscode doorgeven voor de shopdagen. Daarnaast is het als webshop ook belangrijk om de acties zelf voldoende te promoten via social media en de nieuwsbrief; hiermee verhoog je het aantal conversies.
Gift finder
Consumenten kopen sinterklaas- en kerstcadeaus massaal online. Als ondernemer is het daarom belangrijk om voldoende rekening te houden met de koopintentie van de consument. Maak bijvoorbeeld een top 10 aan met de leukste cadeaus voor mannen en vrouwen. Of laat mensen zelf via een tool op je website hét ultieme cadeau vinden. Good to know: de meest verkochte producten tijdens deze periode zijn speelgoed, elektronica, parfum en kleding.
Voorraad & levering
Om teleurstellingen te voorkomen is het noodzakelijk om voldoende voorraad te hebben. Zorg er daarom voor dat je voorraad exact overeenkomt met wat je op de website communiceert.
Daarnaast worden er elk jaar weer pakketjes te laat geleverd door de pakket bezorgers. Hou hier rekening mee en geef je klanten een correcte indicatie van de levertijd. Vooral bij de last minute shoppers is de levertijd een belangrijke factor. Meer dan 90% van de shoppers vindt dit zelfs belangrijker dan de prijs!
Alles shopfeestdagen op een rijtje:
- Singles Day: 11 november 2019
- Black Friday: 29 november 2019
- Cyberweekend: 30 november 2019 & 1 december 2019
- Cyber Monday: 2 december 2019
- Sinterklaas: 5 december 2019 piekmoment in het Cyberweekend
- Kerst: 25 & 26 december 2019 piekmoment op 21 & 22 december
Succes!