Consumenten klagen regelmatig over webwinkels die een retouradres in China opgeven. Het retourneren wordt daarmee vrijwel onmogelijk gemaakt, doordat de retourkosten erg hoog zijn. Natuurlijk niet wat je als consument verwacht wanneer je bij een Nederlandstalige webwinkel bestelt.
Dropshipping
In de meeste gevallen gaat het hier om webwinkels die gebruik maken van dropshipping. Dropshipping houdt in dat een webwinkelier producten op zijn webshop aanbiedt, die hij zelf niet op voorraad heeft. Wanneer een consument een aankoop doet op deze webshop, bestelt de webwinkelier het product bij de leverancier. De leverancier verzendt dan het product naar de consument. De webwinkelier is dan ook wel de dropshipper.
Nu hoeft dropshipping als logistieke oplossing geen probleem te zijn, het is een gangbare methode ook bij veel bonafide partijen. De laatste jaren zien we alleen wel veel problemen bij dropshippers die rechtstreeks vanuit China leveren. Vaak doen deze webwinkels niets anders dan jouw bestelling op Ali Express invoeren. Je betaalt dan een dure prijs voor een Chinees product van lage kwaliteit.
Veel van deze webwinkels laten het lijken alsof ze een gerenomeerd bedrijf zijn dat al jaren bestaat. Wanneer je de website onderzoekt blijkt de website vaak maar kort online te zijn. Op de informatie pagina’s staat vaak wel wat over levertijden van meerdere dagen, dit zou een alarmbel moeten zijn. In veel gevallen grenst de manier waarop deze webwinkels ingericht zijn aan oplichting.
Dropshipper is zelf aansprakelijk
Een dropshipper is wettelijk aansprakelijk tegenover de consument. Dit komt omdat de consument een overeenkomst heeft gesloten met de webshop van de dropshipper en niet met de leverancier. Aangezien de consument het product heeft gekocht bij de webshop van de dropshipper, is deze ook verantwoordelijk voor de retouren. Sommige dropshippers proberen hier onderuit te komen door te stellen dat ze bemiddelaars zijn, naar ons idee is deze constructie niet houdbaar.
De dropshipper moet zich dus gewoon aan de (Nederlandse) wetgeving houden. Hieronder vallen ook de nodige informatieverplichtingen.
Een webshop is niet verplicht om een Nederlands retouradres te geven, maar moet dit wel voor verkoop duidelijk vermelden. Er moet dus duidelijk op een pagina met retourbeleid staan dat retourneren alleen mogelijk is naar een adres in China (of een ander land). Wanneer het retour niet gratis is, moet de webwinkel ook duidelijk de kosten van de retourzending vermelden. Vermeldt een webwinkel deze retourkosten niet, dan zijn de kosten voor retour voor rekening van de verkoper.
Kortom:
- Een retouradres in China/het buitenland is toegestaan, mits vooraf duidelijk gecommuniceerd
- Retourkosten zijn alleen voor rekening van de koper wanneer dit vooraf duidelijk is gemaakt inclusief hoogte van de retourkosten
Dit artikel is tot stand gekomen met hulp van Lotte Levy, Legal Assistant by ICTRecht.nl