WebwinkelKeur

Hoe wapen je je webshop tegen een crisis?

Je kunt natuurlijk niet zomaar roepen dat er misschien een crisis aankomt, maar er zijn al wel wat voorbodes waar we gewoon niet omheen kunnen. De komst van het coronavirus versnelt het proces wel aanzienlijk. Is een crisis an sich erg? Ja en nee. Ja, omdat het je omzet en groei over het algemeen in de weg zit. Nee, omdat het je ook weer vlijmscherp maakt. Bovendien zijn we nu eenmaal onderhevig aan conjunctuur – golfbewegingen, het (bedrijfs)leven is een proces met up’s en downs.

Maar het is toch vreemd hoe dingen soms lopen. Ergens in februari werd het webinar ‘Hoe wapen je tegen de crisis’ bij Sell your stuff online op de planning gezet en nu zitten we middenin de coronacrisis. Een andere crisis, maar een crisis blijft een crisis. Hoe kun je daarmee omgaan? Wat doen anderen? Wat kun je doen om overeind te blijven? Dit en meer, heb ik behandeld in  mijn webinar: Hoe wapen je tegen de crisis. Om je een idee te geven van de strekking, hierbij een aantal inzichten en tips voor jou.

1 – De impact van het coronavirus op de economie

De impact van het coronavirus is enorm. Laten we eerst stilstaan bij het feit dat het voor de mensen die er direct mee te maken hebben, een horrorscenario moet zijn. Als er in jouw nabije omgeving niemand flink ziek is, kan het allemaal nog best abstract zijn en kun je je de ellende niet voorstellen.

In dit artikel hebben we het over de impact en gevolgen voor ondernemingen. Veel ondernemers worden door de maatregelen rondom het coronavirus getroffen. Op zakelijk niveau laat dat op korte- en lange termijn een flink spoor achter. De ene branche is de andere niet, maar voor een groot deel van de ondernemers is deze tijd een strop.

Helaas… hoe langer de beperkingen duren, hoe schadelijker dat is voor de wereldeconomie en de nationale economie. Het Centraal Planbureau noemt een recessie in 2020 onvermijdelijk. Het planbureau verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar in het gunstigste geval krimpt met 1,2 %, uitgaande van 3 maanden van beperkingen. In het meest ongunstige scenario kan de krimp dit jaar oplopen tot liefst 7,3% en volgend jaar tot 2,7%. – bron: KvK.nl

2 – Bevindingen coronacrisis

Binnen een aantal weken was het raak. Op 27 februari 2020 werd de eerste officiële besmetting in ons land bekend. 6 Maart overleed spijtig genoeg de eerste coronapatiënt. Op 9 maart stopten we met handen schudden. Vanaf 15 maart sloten de scholen en werken nu veel mensen vanuit huis. Tot 28 april blijft dat voorlopig zo. Wat doet deze situatie met ‘het ondernemen’? Veel, maar in het kort hebben we dit zo ongeveer ondervonden:

3 – Wat kun je nu zelf doen als ondernemer?

Met Sell your stuff online adviseren we het als volgt te bekijken. Wij hebben zelf ook even met een knoop in onze maag gezeten. Want wat en hoe communiceer je nu als ondernemer zonder gebruik te maken van de situatie? Je wilt helpen, maar je moet zelf ook overeind blijven. Hier een beknopt lijstje met wat je als ondernemer nu kunt doen:

Mobiele versie afsluiten