Winkelen vroeger vs. Winkelen nu
Het succes van iedere winkel, fysiek of online, begint met het krijgen van bezoekers in de winkel. Uiteraard dient het personeel ook vriendelijk te zijn en het kassasysteem moet functioneren, echter iedere verkoop start met een bezoeker in de winkel. Staat een prachtig aangeklede winkel ergens achteraf op een industrieterrein, dan zal deze minder omzet hebben, dan als hij in de kalverstraat in Amsterdam zou staan. Nadeel van een winkel in de Kalverstraat is dat deze locatie hoge kosten met zich meebrengt en niet iedere winkel heeft de financiële middelen zich daar te vestigen.
De (digitale) Kalverstraat
Vroeger was er praktisch een mogelijkheid om aankopen te doen in een bepaalde stad, namelijk in de winkelstraat waar de meeste winkels gevestigd waren, bijv. in Amsterdam de Kalverstraat.
Tegenwoordig met het internet zoeken mensen steeds meer online, zowel prive als zakelijk. En dan niet enkel op het woord ‘’winkelstraat amsterdam’’ of ‘’schoenen’’, maar op honderden verschillende woorden als men schoenen zoekt.
Anno 2016 zoekt 97% van alle mensen in Google naar informatie en bedrijven. Gemiddeld 82% kijkt hierbij enkel naar de organische resultaten. Het andere deel 16% zoekt bij de Google advertenties (adwords/SEA). 88% van de zoekmachine gebruikers kijkt echter niet verder dan de eerste pagina bij een zoekopdracht, oftewel ‘’de top10’’. Dit noem ik altijd metaforisch ‘’de digitale Kalverstraat’’. Maar als we weten dat mensen op honderden verschillende trefwoorden zoeken, dan maakt dit gegeven dat er voor een ondernemer tegenwoordig wel honderden ‘’digitale Kalverstraten’’ zijn, waarop zijn doelgroep zoekt binnen een zoekmachine als Google.
Het beter vindbaar maken van een webshop in de organische resultaten noemt men ‘’zoekmachine optimalisatie (SEO)’’. SEO is tegenwoordig de belangrijkste vorm van marketing. SEO is dus een cruciale factor in he bestaansrecht van een webshop.
Veel webshops ‘’organisch’’ niet goed vindbaar
Veel webshops zijn echter niet voldoende winstgevend, vanwege een slechte vindbaarheid.
Waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, is dat een website of webshop standaard niet goed vindbaar is in zoekmachines. Dus hoe flitsend uw webshop ook is, hoe scherp uw producten ook geprijsd zijn en hoe klantvriendelijk uw medewerkers ook zijn, een goede vindbaarheid is een kern element in uw bedrijfsvoering en van daaruit komen meer mensen in uw winkel.
Hoe wordt u ‘’organisch’’ beter gevonden in Google?
U kunt hiervoor een extern SEO bureau inschakelen. Hieraan zijn echter ook kosten verbonden… Deze kosten kunnen al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar. Veel (startende) webshop eigenaren beschikken niet over deze financiële middelen. Echter de kosten lopen wel voor de baten uit… Dus wat nu?
U kunt echter zelf ook uw SEO gaan doen voor uw webshop, door bijv. landingspagina’s of blog artikelen te schrijven. Het schrijven van een SEO pagina voor een bepaald trefwoord is goed zelf te doen. Echter voor welke trefwoorden gaat u dit doen? U kunt niet op ieder trefwoord in de top10 komen van Google komen. Dit hoeft ook niet aangezien voor uw webshop wellicht wel 500 of 1000 trefwoorden relevant zijn. Mensen gebruiken steeds langere zoekopdrachten (longtail trefwoorden) om sneller te vinden wat men zoekt. Dus niet enkel op woorden als ‘’kleding’’ of ‘’schoenen’’, maar op honderden verschillende woorden als ‘’schoenen kopen aanbieding’’, ‘’suede schoenen met hoge hak’’ en zo nog vele honderden, zo niet duizenden trefwoorden waarop gezocht wordt. Dus voor welke van 10, 20 of 50 trefwoorden gaat u dan een SEO pagina schrijven? Schrijven voor een verkeerd trefwoord (lees: top10 niet mogelijk) is verspilde tijd en energie.
De 3 elementen van SEO
Het is goed om vooraf inzicht te geven over de achtergrond van top10 posities in zoekmachines.
Google bepaalt wie er in de top10 komt d.m.v. haar algoritme. Voor dit algoritme let Google op een diverse punten in de opbouw van een webshop.
De volgende 3 hoofdelementen zijn belangrijk in de opbouw van een webshop voor hoge posities in zoekmachines als Google:
- Techniek van de webshop > Zaken als url structuur, opbouw van de webshop en programmeertaal van de webshop. Verreweg de meeste webshop aanbieders maken gebruik van een goed systeem, die ondersteunend is aan SEO.
- Content: SEO teksten op de pagina’s. Webteksten die voldoen aan de richtlijnen en wensen van Google. Deze teksten zijn tevens commercieel opgesteld en ingericht, zodat de bezoeker van de webshop getriggerd wordt tot verdere actie. Deze teksten kunt u zelf schrijven of laten schrijven door een tekstschrijver.
- Populariteit: Verwijzingen / inkomende links (linkbuilding) van andere websites naar uw webshop. Dit is een belangrijk en kostbaar onderdeel om hoog te scoren .Webshops met de meeste inkomende links scoren het hoogste in zoekmachines. Hiervoor wordt doorgaans een SEO bureau ingeschakeld.
Landing pages en blogartikelen
Doel landing pages:
Vindbaarheid creëren, met een zo breed mogelijk bereik in Google. Bezoeker die zich online oriënteren of een product zoeken, worden opgevangen op de geoptimaliseerde Landing Pages van uw webshop. Betere vindbaarheid betekent meer bezoekers. Meer bezoekers betekent meer potentiële klanten richting uw webshop en dus meer omzet. Vindbaarheid betekent ook meer naamsbekendheid van uw webshop
Resultaat:
- Meer bezoekers: De SEO geoptimaliseerde Landing Pages zijn opgebouwd conform de richtlijnen van Google, zodat Google deze hoog plaatst in de zoekresultaten.
- Meer omzet: Doel van een landingspagina, is naast vindbaarheid in Google, dat een bezoeker wordt verleidt tot een actie, ook wel ‘call-to-action’ genoemd. Bijv. een button naar uw productpagina waarop besteld kan worden.
- Branding: Naamsbekendheid creëren op zoekbegrippen waarop de doelgroep zoekt. Gebruikers van zoekmachines zien uw webshop in de top10 van Google als A-merk en als betrouwbaar.