Skip to content
De laagste prijs
Automatisch reviews verzamelen
Groei in omzet en betrouwbaarheid

Blog

Hoe afhankelijk ben jij van je leverancier?

webshops afhankelijk van leverancier corona
14176
3

Als webwinkels kijken wat er beter kan, wordt er vaak gekeken naar de marketing, logistiek of conversie. Maar is jouw aanbod nog op peil? Zeker in bijzondere tijden, zoals nu met de corona-crisis, blijken veel webwinkels afhankelijker te zijn van hun leverancier dan wenselijk is. In dit artikel enkele tips wat je hieraan kunt doen.

De meeste webwinkels werken met maar een handjevol leveranciers. Logisch, want je wilt goed contact, hoge volumekorting en korte lijntjes. Dat werkt eigenlijk alleen als het aantal partijen waarbij jij je inkopen doet beperkt is. Maar dan moet die wel de boel goed op orde hebben.

Kocht jij altijd je spulletjes in bij een fabriek uit het buitenland? Ongeacht of daar een grote corona-uitbraak is, zul je merken dat het volhouden van je magazijn nu een enorme uitdaging kan zijn. De wereld staat op zijn kop en zeker bij grote fabrieken kan het zijn dat jouw bestelling even ondergesneeuwd raakt.

Nu is de corona-crisis wel echt exceptioneel. Als ook Coolblue, Action of andere grote ketens hiermee kampen dan zul je als mkb’er moeten roeien met de riemen die je hebt. Toch kan deze situatie voor spelers een wijze les zijn dat er altijd wat kan gebeuren met jouw inkoopproces.

Problemen met een levering kunnen altijd gebeuren

Denk maar aan een brand of andere natuurramp, of menselijke fout of faillissement van je leverancier. Of nog simpeler: wat nu als die leverancier zijn tarieven opeens buitenproportioneel verhoogt? Tijdens de corona-crisis lopen veel webshops op tegen het feit dat fabrikanten opeens twijfelen aan de economie en niet graag leveren.

Opeens komen ze met eisen als vooruitbetaling terwijl je altijd op leverancierskrediet kon afnemen. Of de levertijden worden weken langer dan normaal, omdat andere grote afnemers even voorgaan. Wat de reden van het gemis aan voorraad ook is, als jij niet geleverd krijgt: hoe erg kom jij dan in de problemen? En hoe snel heb jij je zaken weer op orde?

Een simpele oplossing is om te zorgen dat je zelf meer op voorraad hebt. Maar dat kost wel veel werkkapitaal en levert weer andere problemen op. Je hebt opslagruimte nodig en bent zelf opeens risicovoller voor inbraak of brand. En als je het niet snel genoeg kunt verkopen, kan het zijn dat je artikelen tegen korting moet gaan verkopen, omdat het uit de mode raakt of nieuwere versies van de artikelen op de markt komen.

Nieuw inkoopadres regelen kost veel tijd

Een andere manier is om uit te wijken naar een andere plek om je spullen in te kopen. Maar soms is dat nog niet zo makkelijk. Vaak moet je eerst allerlei contracten afsluiten en krijg je pas goede tarieven als ook de volumes ernaar zijn.

Je kunt dit wel deels opzetten in een periode dat er nog niets aan de hand is. Veel webshops werken daarom met meerdere leveranciers. Ze werken met meerdere merken of artikelgroepen en kopen bij meerdere spelers in. De kans is groot dat je niet overal de hoge volumes haalt, maar valt jouw hoofdleverancier om dan kun je wel kijken of je bij de wat kleinere spelers kunt opschalen.

Het papierwerk is dan al geregeld en vaak kun je zo wel snel weer een redelijk assortiment neerzetten in je webshop. Zorg dan wel dat je backup niet ook een of andere grote Aziatische fabriek is, maar kijk of je kunt inkopen bij groothandels of importeurs uit Europa of zelfs Nederland. Deze zullen bij problemen veel sneller kunnen schakelen.

Heb je eigenlijk een te kleine webshop om werkelijk met meerdere spelers samen te werken? Dan is dropshipping misschien een aardig alternatief. Vaak zijn de marges hierbij laag maar op deze manier kun je wel testen wat zou verkopen in jouw webshop, en wat niet. Daarnaast kun je zo vast de techniek en het papierwerk regelen zonder dat je direct extra werkkapitaal moet inzetten. Heb je toch dat extra aanbod opeens hard nodig? Als je al een dropshipping-contract hebt kun je hiermee soms direct schakelen.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn