Het versturen van .gif’jes, dat kennen we al sinds het begin van het internettijdperk. Als je een boodschap goed wilt overbrengen dan kan bewegend beeld daar goed bij helpen. Het .gif’je doet dat uitstekend, vooral als het om ludieke plaatjes gaat.
Geschiedenis van de .gif
De .gif is het oudste grafische formaat op het World Wide Web. Vandaag bestaat het formaat dan ook al 30 jaar. In de 30 jaar dat het formaat bestaat heeft het nog niet ingeboet op zijn bestaansrecht en wordt het nog steeds als 1 van de meeste vooraanstaande formaten gezien en gebruikt op het internet. De hoofdzakelijke reden is dat een .gif de bestandsgrootte van een afbeelding behoorlijk kan terugdringen. Daarnaast is het erg eenvoudig om een animatie te maken in het formaat. Het maken van een .gif animatie kan bijvoorbeeld al middels enkele klinken via gratis online software zoals Giphy. Onderstaand filmpje geeft de volledige geschiedenis van het formaat weer.
Het maken van een .gif is erg leuk en maakt het eenvoudig om emotie aan je geschreven bericht mee te geven. Teleurgesteld? Maak gebruik van een .gif van een huilende Dawson Leery (James van der Beek, Dawson Creek). Blij? Een .gif’je van Kermit helpt je boodschap te versterken. Boos? Dan kunnen een .gif’je van de sexy Taylor Swift gebruiken om dat extra duidelijk te maken.
.gif nu ook mogelijk op Facebook
De dertigste verjaardag van de .gif moet natuurlijk gevierd worden. Zo laat ook Facebook weten:
On June 15, we’re celebrating the 30th anniversary of the GIF, which has made communicating on the internet more joyful, more visual and let’s face it, a whole lot funnier!
Het sociale platform introduceert vandaag dan ook de mogelijkheid om .gif’jes in de comments te gebruiken op Facebook posts. Hier hoef je enkel voor op de .gif icon te klikken en vervolgens kun je op een bepaald .gif’je zoeken. We denken dat deze functionaliteit veelvuldig gebruikt zal gaan worden binnen de comment-sectie van Facebook.
Om deze blog dan in stijl af te sluiten; happy birthday to the .gif. Let’s celebrate.