Het is vaak een ondergeschoven kindje van je webwinkel: hosting. Op zich ook niet zo heel vreemd, want de voorkant is wat jij en de bezoeker te zien krijgt. Producten, de look and feel, dat is waar bezoekers op aan slaan. Onder deze visuele elementen ligt echter een belangrijk onderdeel van je webshop. Misschien wel het fundament van jouw online succes: de webhosting. Maar waarom is dit zo belangrijk? In dit artikel geven we je 3 redenen waarom goede webhosting van cruciaal belang is.
1. Het verhoogt de veiligheid van je webshop
De veiligheid van je webshop is zeer belangrijk. Klantdata, betaalgegevens, wachtwoorden, eigen productinformatie, etc. zijn allemaal belangrijke elementen om goed mee om te gaan. Geen van de bovenstaande elementen wil je in handen laten vallen door kwaadwillenden die je webshop van buitenaf ‘aanvallen’. Dagelijks zijn er miljoenen, vaak geautomatiseerde, hackpogingen op het internet te bespeuren. Er is geen reden om aan te nemen dat dit niet ook bij jouw website gebeurd. Daarom is het belangrijk om goede webshop hosting te hebben die security hoog in het vaandel heeft staan.
Veel webshops kiezen voor zogenaamde Shared Hosting oplossing. Vaak is dit de goedkopere hosting, wat de nodige risico’s met zich mee brengt. Je ziet bij veel webhosters dat je met Shared Hosting vaak met andere webshops (of websites) op één en dezelfde server. Hiermee deel je vervolgens de resources, maar ben je ook deels afhankelijk van de beveiligingsmaatregelen van je collega shops op de server.
Kies je toch voor Shared Hosting (vaak goedkoper), kijk dan kritisch naar de beveiligingsmaatregelen die zijn genomen. Want lang niet iedere webhoster heeft dit standaard goed op orde. Waar je naar kan kijken:
- Uptime (99.9% of hoger).
- Hoe wordt omgegaan met backups? (dagelijks, wekelijks?)
- Wordt er gebruik gemaakt van RAID?
- Waar staat het data center?
- Welke SSL, Firewall, en DDoS maatregelen zijn er?
- Hoe gaat men om met Antivirus en Malware Scanning?
Bedenk ook goed waarom veel soorten webhosters hun webhosting zo goedkoop aan kunnen bieden. Vaak gaat dit ten koste van kwalitatieve hardware of krijg je er minder goede dienstverlening voor terug.
2. Impact op je SEO (vindbaarheid in Google)
Kwalitatief goede hosting gaat gepaard met een betere performance van je webshop. Deze laad sneller en gaat beter om met piekbelastingen. Dit komt de gebruikerservaring van je bezoekers ten goede. En dat is precies wat Google wil: gebruikers een zo goed mogelijk ervaring bieden. Daarom heeft het ‘site speed’ als officiële ranking factor toegevoegd aan het zoekalgoritme. Goedkopere trage hosting heeft direct invloed op de snelheid van je website en dus haal je met minder goede hosting niet het optimale uit je SEO-game.
Uit een recent onderzoek van Sparktoro onder 1500 SEO-specialisten bleek ‘site speed’ op een twaalfde plek te staan als meest bepalende ranking factoren in Google in 2019. Is SEO belangrijk voor je? Bespaar dan niet op je hosting, maar investeer hier juist in. If you pay for peanuts, you get monkeys.
Naast het feit dat je webshop vaak trager is bij goedkopere hosting, is het vaak ook nog zo dat je webshop instabiel is. Shops liggen er soms uren uit, klantenservice is slecht bereikbaar waardoor de downtime nog langer dan gewenst duurt.
Het gevolg? Bezoekers haken af, Google heeft moeite om alle pagina’s op je website goed te crawlen. Je kunt de consequenties wel bedenken: websites die hier beter mee omgaan, de bezoekers wel de juiste gebruikerservaring bieden zullen betere kans maken op hogere posities in Google. Nu is het natuurlijk niet gezegd dat je met minder goede hosting, geen topposities in Google kunt bereiken. Het wordt alleen een stukje lastiger als de websites waarmee jij concurreert dit wel goed op orde hebben.
3. Betere service
Om hosting zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden moeten prijsvechters op dit gebied besparen op zaken zoals het investeren in bijvoorbeeld hardware. Waar zij echter misschien wel het meest op besparen is de tijd die ze kwijt (willen) zijn aan klantenservice. Bij veel prijsvechters waar je maximaal enkele euro’s per maand aftikt voor je hosting ben je aangewezen op het indienen van support tickets. Deze worden vaak binnen 24 uur in behandeling genomen.
Dat klinkt misschien snel, maar is dit snel genoeg als jou webshop eruit ligt en mensen niet kunnen bestellen? Liever heb je natuurlijk direct contact via telefoon of bijvoorbeeld chat. Maar zelfs dan, als je een hostingprovider telefonisch te pakken krijgt verschilt het niveau van de klantenservice enorm. Denkt de provider direct met je mee en doet hij alles voor je om het probleem te verhelpen, of legt hij het probleem weer bij je terug. Het onnodig heen en weer communiceren neemt onnodig veel tijd in beslag. Worden je problemen direct getackeld?
Bij duurdere webhosting is vaak wel ruimte om je uitgebreid te woord te staan en diep in de ontstane problemen te duiken. Het doel moet zijn om downtime, hacks of andere hosting gerelateerde zaken zo snel mogelijk op te lossen. Anders loop je onnoemelijk onnodig veel omzet mis.
Goedkope hosting is dure hosting
Goedkope hosting is een optie voor veel lichte websites zoals blogs of andere informatievoorzienende websites. Voor je webshop moet je geen goedkope en dus minder kwalitatieve hosting willen.
Bij goedkopere hosting heb je meer kans op downtime, laadt je website trager, heb je minder zekerheid op het gebied van security en naast meer kans op downtime, vaak ook langere downtime. En zo lijkt je goede en goedkope investering misschien goed geregeld, onderaan de streep kost het je naar alle waarschijnlijkheid een heleboel geld.