Henco en Erwin uit Nijkerk zijn zwagers, vrienden, bierliefhebbers én de gezichten achter Biercheque.nl. De Biercheque is een cadeaukaart voor bier die je zowel online als fysiek kunt aanschaffen en inwisselen bij bierspeciaalzaken in heel Nederland.
‘Het idee voor de Biercheque is ontstaan tijdens een Jungletocht in Colombia waar ik op dat moment op vakantie was’, vertelt Erwin. ‘De zoektocht naar een leuk cadeau en het feit dat we in een bierpakket vaak biertjes krijgen die we zelf niet zouden hebben gekozen, bracht ons op het idee om een cadeaukaart voor bier te ontwikkelen. Op deze manier kan de ontvanger lekker zelf op zoek naar al het moois en voorkom je dat diegene bier krijgt dat ‘ie niet lekker vindt. Dus als je op zoek bent naar een supertof cadeau voor een echte bierliefhebber en niet precies weet wat zijn of haar smaak is, dan zit je met de Biercheque altijd goed.’
Zelf alles uitwerken
Henco heeft nog een baan naast Biercheque en is achter de schermen druk met de administratie. Erwin is vanaf het begin volledig aan het werk voor Biercheque. Ze hebben het idee zelf verder uitgewerkt en daarbij vooral gekeken naar welke groep ze willen bedienen qua klanten en op welke locaties ze de Biercheque willen aanbieden.
‘Daarnaast hebben we qua techniek (cadeaukaart-systeem) verschillende gesprekken gevoerd en informatie ingewonnen om daarin de juiste keuze te maken,’ legt Erwin uit. ‘Omdat wij een financieel product zijn, hebben we hierbij veel samengewerkt met de Nederlandsche Bank om zo aan alle regels te voldoen. De basis voor het logo hadden we al in gedachten, maar mijn zus heeft het ontworpen. Daarnaast hebben we inmiddels qua ontwerp en fotografie de hulp ingeschakeld van professionals.’
IJskoude acquisitie
Biercheque maakt gebruik van zelfstandige verkooppunten die zowel online als fysiek actief zijn. Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal distributiepartners om de Biercheque op meerdere plaatsen te verspreiden. ‘We zijn met niets gestart en zijn eigenlijk vanaf het begin op zoek gegaan naar potentiële inleverpunten en verkooppunten. Dat was met ijskoude acquisitie: bellen, mailen, berichtjes via social media en in sommige gevallen ook door gewoon langs te gaan. Uiteindelijk is het belangrijk om in het begin door te gaan en vertrouwen te houden.’
‘Doen wat je belooft is belangrijker dan ooit’
Dat vertrouwen en betrouwbaarheid voor klanten ontzettend belangrijk is, geldt volgens Erwin in het algemeen voor online winkels, niet alleen als startende webshop of specifiek bij een cadeaukaart. ‘Bij cadeaukaarten is het wel zo dat klanten een digitale of fysieke cadeaukaart ontvangen, maar dan nog niet het uiteindelijke product in handen hebben. Dat wij een mooi netwerk hebben waar klanten hun cadeaukaarten kunnen verzilveren zorgt voor vertrouwen. En je creëert vertrouwen door op een juiste, correcte manier te communiceren met klanten. Daarnaast is het doen wat je belooft belangrijker dan ooit. Klantenservice is hierin voor ons toch wel de sleutel.’
Hoe maken zij daarin het verschil? ‘Wij zijn ervan overtuigd het verschil te maken in het persoonlijk, snel, correct en fijn te reageren op alle vragen en opmerkingen vanuit de klant. We kijken daarbij altijd hoe we problemen kunnen oplossen. Want we vinden het zelf ook fijn als we persoonlijk en snel geholpen worden.
‘In beeld blijven bij de klant, dat is de grootste uitdaging’
De grootste uitdaging is en blijft volgens hem het op de juiste manier bij de juiste mensen in beeld te blijven. ‘Doordat wij in verschillende periodes verschillende doelgroepen hebben, blijft dit weleens een uitdaging. Door het jaar heen zijn er verschillende, duidelijke “geefmomenten” die voor ons belangrijk zijn. Vaderdag, Moederdag, Zomer, Sinterklaas en Kerst bijvoorbeeld. Tijdens deze periodes kiezen we voor verschillende manieren van aanpak, gebaseerd op de doelgroep.’
Veranderende markt
Ook het feit dat ze direct aan alcohol gelinkt worden zorgt nog soms voor wat belemmeringen. ‘Op dit moment zien wij vooral in de directe verkoop aan de zakelijke markt dat er veel bedrijven zijn die in de pakketten of de geschenken geen alcohol willen promoten of uitstralen en kiezen daarbij vaker voor een cadeau in een andere categorie. Maar tot op heden kunnen we hier prima op anticiperen.’
Inleverpunten
‘De Bierbranche is in de afgelopen jaren explosief gegroeid’, zegt Erwin. ‘Nu zien we dat sommige ondernemers, zoals brouwerijen en winkels, het lastig hebben hun zaak overeind te houden. Soms verdwijnen er bedrijven, waardoor we af en toe inleverpunten kwijtraken. Dit komt onder andere door prijsverhogingen, de nasleep van Covid, maar ook door het feit dat consumenten hun geld iets meer doordacht uitgeven en speciaalbier wel echt een luxeproduct is. Het blijft natuurlijk jammer en spijtig als iemand de onderneming moet stoppen, maar gelukkig komen er ook genoeg nieuwe inleverpunten bij.’
Iedere keer weer een juichmomentje
Het leukst aan het runnen van Biercheque.nl vinden Henco en Erwin dat het echt hun eigen winkel is. ‘Alles wat we verkopen hebben we zelf bedacht, dus iedere keer is het weer een juichmomentje als iemand voor onze shop en product kiest. Samen met de leuke reacties is dat waar we het voor doen.’ Ze vinden dat persoonlijke contact erg belangrijk en reageren op alle reviews. ‘Reviews geven een goed beeld van de shop en helpen ons verder te komen.’
Houvast om op de juiste manier met de webshop bezig te zijn
Wat heeft het lidmaatschap van WebwinkelKeur hen gebracht? ‘Er zijn een heleboel zaken waar je niet direct aan denkt als je een webshop start, of wat je niet als eerst klaarzet. Webwinkelkeur zorgt door de nauwkeurige check dat je scherp bent en jouw webshop voor het keurmerk aan alle eisen voldoet. Dit helpt om vertrouwen uit te stralen naar de klanten, betrouwbaar te zijn en uiteindelijk ook de conversie te verhogen. Het geeft ons inzicht en houvast om op een juiste wijze met de shop bezig te zijn. Ook in de blogs en de mails ontvangen wij regelmatig bruikbare, leuke en interessante tips. Erg waardevol voor ons.’
Focus op groei
De Biercheque bestaat in 2025 alweer 5 jaar. Inmiddels is de cadeaukaart bij ruim 125 inleverpunten in te wisselen en op meer dan 150 punten te verkrijgen. Wat zijn de plannen voor de toekomst? ‘Wij leggen de focus op de groei van de Biercheque in Nederland. Daarbij kun je denken aan bekendheid en een uitbreiding qua inleverpunten en verkooppunten.’
De tip van Henco en Erwin: ‘Een eigen cadeaukaart? Doen!’
Welke tip zouden ze geven aan andere webwinkeliers die een goed idee hebben voor een waardecheque? ‘Meer een tip voor ondernemers die van plan zijn een cadeaukaart te integreren of op te zetten. Is het in het verlengde van jouw onderneming, dus jouw eigen cadeaukaart? Dan is het echt een waardevolle toevoeging. Doen dus! Het draagt bij aan de bekendheid, bijverkoop, klantenstroom en dus ook omzetgroei.’
Sparren met andere ondernemers
‘Wanneer je een cadeaukaart inricht en je wil deze online verkopen maar ook in de shop laten inwisselen, dan is het belangrijk dat dit naadloos in de techniek wordt opgenomen’, legt Erwin uit. ‘Denk hierbij aan de integratie bij een betaalprovider. Dus dat de cadeaukaart tussen de betaalmiddelen staat en het eenvoudig is om de kaart in te wisselen. Daarnaast zijn er verschillende regels en wetten in Nederland waar je als cadeaukaart aan moet voldoen. Je doet er dus verstandig aan dit goed uit te zoeken voor je start. Laat je goed informeren en spar met andere ondernemers.’